Weg, Focus: Ford wil terug een Amerikaans merk worden

Ford Focus ST 2022

Ford staat aan de vooravond van een kleine revolutie, of toch als we de Duitse marketingbaas mogen geloven. Die verklapt namelijk dat het Blauwe Ovaal ook bij ons meer naar zijn Amerikaanse roots wil teruggrijpen. Daaraan viel de Fiesta eerder al ten prooi, maar nu zou ook de Focus op zijn einde lopen.

Ford is altijd al een moeilijke constructeur geweest om een nationaliteit op te kleven. Zo is Volkswagen duidelijk Duits en zwaaien de Fransen nog steeds de plak bij een merk als Renault, maar echt Amerikaans durven we Ford bijna nooit noemen. Daar mag namelijk wel de oorsprong van het merk liggen, maar het gros van de modellen die wij hier zien rijden werd ontwikkeld door Fords Europese hoofdkwartier in Keulen. Het ziet er echter naar uit dat daar binnenkort een einde aan komt.

Wereldgamma

In een gesprek met Automobilwoche heeft Christian Weingaertner, de marketingbaas van Ford Duitsland, namelijk laten vallen dat Ford meer zal streven naar een wereldwijd gamma. Dat zou concreet betekenen dat er minder specifieke modellen zullen zijn voor de Europese markt, en dat zien we in zekere zin nu al gebeuren. Zo maakt de Mustang Mach-E wereldwijd furore door zijn beschikbaarheid in maar liefst 37 landen, is het soms even schrikken wanneer we een duidelijk Amerikaanse Explorer op onze wegen zien en kwam er even geleden een einde aan de lange carrière van de Fiesta, nochtans een Europese verkooptopper. Weingaertner verklapt dat hetzelfde lot waarschijnlijk ook de Focus wacht, die omstreeks 2025 zou verdwijnen.

Ford Mustang Mach-E GT 2022

Een dergelijke aanpak draagt doorgaans bij tot meer winst want op die manier kan een merk ongeveer hetzelfde aantal auto’s verkopen in even veel markten, maar gewoon verspreid over minder verschillende modellen. Die modellen zullen dan wereldwijd opgedeeld worden onder vier nieuwe slogans: Wild Performance (voor bijvoorbeeld de Mustang), Urban Escape (zoals de Puma), Active Adventure (denk aan iets als de Explorer) en Ultimate Outdoor (hieronder valt de Ranger). Je merkt het waarschijnlijk al aan de voorbeelden, maar verwacht dus dat er maar weinig lage auto’s meer in de showrooms zullen staan. Met ingang van 2030 vindt er trouwens nog een wijziging plaats, want vanaf dan moet elke nieuwe Ford zuiver elektrisch zijn.

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Gerrie Hendriks 21:24
Portrait de Gerrie Hendriks

Ford slaat letterlijk en figuurlijk de verkeerde weg in. Zijn al in de fout gegaan van een 4 cilinder naar een 3 cilinder motor die net na 100000 km kapot is. De kwaliteit is al ver te zoeken en u dit. Waar is Ford mee bezig. Laat het merk Ford dan meteen over de kop gaan. Dan zijn wij daar al vanaf. Heb altijd Ford gereden en met plezier. Tot de laatste die ik u heb, alleen problemen ook met de nieuwe motor.

Mathieu 13:02
Portrait de Mathieu

Waarom zouden ze de verkeerde weg inslaan? Ik ben ook Ford rijder, en weet ook niet of ik het ga blijven, maar voor Ford zelf zal dit beter zijn voor de portemonee. Wij gaan er misschien niet beter van worden, maar Ford, de toeleveranciers en de arbeiders waarschijnlijk wel. En of de kwaliteit ver te zoeken is, dat is perceptie. Ik heb een Ford met de 1.5l en 3 cilinder benzine. Voorlopig start hij nu in dit vriesweer (staat 24/24 buiten) even vlot als in putje zomer. Ik tank wel 98. Onlangs paar collega's thuis gaan afzetten, ze vroegen mij of ik elektrisch reed omdat ze niets hoorden binnen in de wagen van geluid.
Maart volgend jaar heb ik hem 4j, en ik heb inderdaad al 1 probleem gehad dat moeilijk is opgelost geraakt wegens het lange zoeken, maar alles viel onder garantie zoals het hoorde.

Willem 13:16
Portrait de Willem

Ik rijdt al Ford vanaf mijn achttiende jaar tot nu toe (70 jaar) en altijd bij de zelfde garage in onderhoud gehad. Rij nu een Ecosport met 1,5 motor automaat. Heel fijne auto maar die gaat er ook weer uit volgens Ford

Hans 16:53
Portrait de Hans

Ben jarenlang ford (focus; fiesta) rijder geweest , Deze rijden heel fijn met een geweldige wegligging.
Maar kwaliteit laat te wensen over en ondersteuning van ford nederland is er niet.
Ford focus 3 jaar oud deurrubbers laten los , O ring achter distributie riem vervangen i.v.m koelvloeistof verlies.
Lees op het Ford focus forum dat dit veel voorkomt maar de klant moet maar voor de kosten opdraaien van deze dure reparatie.
Ook de koelvloeistof slangen welke broos worden is een terugroepactie geweest maar voor sommige te laat.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités