Officieel: Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen Tonale-geïnspireerde facelift (2022)

Alfa Romeo Giulia Stelvio Facelift 2022

Goed nieuws voor de Alfisti onder u: de Giulia en Stelvio mogen nog een paar jaartjes mee. Alfa Romeo voorziet het tweetal namelijk van een nieuw gezicht — of toch op detailniveau. Met de wijzigingen zoeken de Giulia en Stelvio vooral toenadering bij de eerste Alfa onder Stellantis-regie: de Tonale.

Net wanneer je dacht dat het einde verhaal was voor de achterwielaangedreven Alfa’s, blijkt de Giulia en de Stelvio toch een langer leven beschoren. Hoewel de modellen namelijk respectievelijk zeven en zes jaar op de markt zijn — een heel leven in autojaren — trakteert moederkloek Stellantis ze op een facelift om er nog wat extra jaartjes tegenaan te kunnen. Die brengt de modellen in lijn met het nieuwe Alfa-gezicht dat het kersverse moederhuis eerder lanceerde met de Tonale.

3+3

De opvallendste vernieuwing vinden we dan ook in de nieuwe LED-koplampen — en wel letterlijk er binnenin. De vorm van de units blijft namelijk zo goed als ongewijzigd, maar de invulling neemt de 3+3-opstelling over die we al voorop de Tonale zagen. Ook daar was die opstelling toen niet helemaal nieuw, want de bloedmooie Brera en 159 pronkten anderhalf decennium geleden al met gelijkaardig vormgegeven kijkers. Ook de invulling van de voorbumper en natuurlijk de iconische pizzapuntgrille — Scudetto, voor de kenners — is wat anders, maar vooral de achterzijde pakt het subtiel aan. Daar vertonen beide Alfa’s voortaan doorzichtige, verduisterde lichtunits boven een iets hertekende bumper.

Alfa Romeo Giulia Stelvio Facelift 2022

Ook binnenin stonden ze bij Alfa Romeo blijkbaar weigerachtig tegenover grote wijzigingen, en waarom zouden ze ook. De cabine ziet er na al die jaren nog steeds moeiteloos knap uit, maar hinkte alleen wat achter op vlak van technologie. Daar wordt nu wat aan gedaan met de komst van een gloednieuw, 12,3 inch groot digitaal instrumentarium. Dat vervangt de klassieke klokken van weleer, en is ook nog eens te personaliseren in drie thema’s. Verder kan je het infotainmentsysteem nog steeds bedienen met een handige draaiknop of — sinds een vorige update — via aanrakingen. De rest van het interieur blijft echter lekker fysiek, met zowaar nog draaiknoppen voor de klimaatregeling.

Zwanenzang

Ook onderhuids houdt Alfa Romeo vast aan wat ze al kennen. Het Giorgio-platform waarop beide modellen rusten werd destijds namelijk niet ontwikkeld met elektrificatie in het achterhoofd, en ook nu zijn de Italianen er niet in geslaagd om de Giulia en Stelvio onder stroom te zetten. Zo blijft het motorengamma herkenbaar met een 2.0-liter benzinemotor met 280 pk en een 2.2-liter dieselblok met de keuze uit 160 pf 210 pk. Optioneel is er nog steeds Q4-vierwielaandrijving. De benzineversie met 200 pk en de diesel met 190 pk moeten er bij de facelift wel aan geloven.

Alfa Romeo Giulia Stelvio Facelift 2022

Over de sportievere Quadrifoglio-versies blijft het in Italië vreemd genoeg stil, wat één van drie dingen kan betekenen: ofwel krijgen die modellen later pas een gelijkaardige behandeling, ofwel blijven ze de oude styling behouden, ofwel gaan ze eruit… Hoe dan ook staat er een vervaldatum op de verbrandingsmotoren in deze modellen, want tegen 2027 wil Alfa Romeo een zuiver elektrisch merk zijn. De Italianen gaven al te kennen dat de Giulia-naam daarin behouden blijft, maar deze gefacelifte versie wordt dus de laatste onder die noemer met een verbrandingsmotor. Hoeveel je voor deze zwanenzang moet neertellen, weten we op dit moment nog niet.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités