Rijtest: Hyundai Staria Van (2022)

Hyundai Staria rijtest 2022

Hyundai heeft een nieuwe bestelwagen, en dat is niet zomaar een bestelwagen. De Staria is namelijk een busje met een design dat menig soortgenoot tot de status van paard-en-kar herleidt. Wij trokken dus onze werkhandschoenen aan om te zien of ook het rijgedrag aan die beschrijving voldoet.

Wat is dit, Bestelautofans.be? Inderdaad: het is alweer even geleden dat er nog eens een bedrijfsbusje in onze rijtestrubriek passeerde. Doorgaans beperken we ons dan ook tot voertuigen met meer verfijning en vooral minder kubieke meters in hun specificatielijsten. Als je echter komt opdagen met iets dat er zo gek uitziet als deze Hyundai Staria, dan heb je plots de onverdeelde aandacht van onze Fiat Multipla-minnende redactie te pakken. Dus bestelbus of niet: hier volgt een doodnormale review.

Pakketjes uit de toekomst

Zie het gerust als een teken dat we de Fiat Multipla hier oprakelen, want ook de looks van deze Hyundai verdelen de meningen als geen ander. Met zijn doorlopende LED-strook langs de motorkap en zijn laag geplaatste, in de grille verzonken koplampen leek deze Koreaan op de eerste persfoto’s wel pakketjes uit de toekomst te komen bezorgen. Vergezeld door de set diamantgeslepen velgen en verduisterde ramen zou hij in posterformaat zelfs niet misstaan op onze slaapkamermuur. Vraag je je op basis van ons fotomateriaal echter af waar wij het in godsnaam over hebben, dan ben je niet alleen. Bij het oppikken van het testexemplaar slikten we onze lovende woorden ook even in, want toen bleek de onze noch over die LED-balk, noch over zo’n velgen te beschikken. Die zijn namelijk voorbehouden aan de Luxury-topversie die op zijn beurt niet te combineren valt met de bestelwagenindeling. Zo’n Luxury is, met andere woorden, je enige optie indien je ook wil dat men staart naar je Staria.

Hyundai Staria rijtest 2022

Binnenin heb je hoe dan ook niet te klagen, wel integendeel. Als je een Volkswagen Transporter of Renault Trafic gewend bent, dan is de cabine van deze Hyundai best vooruitstrevend vormgegeven. Zo kijk je op het knappe stuurwiel van een Tucson en lijkt ook de digitale tellerpartij zo uit één van de moderne personenwagens gesnoept. De rest van het dashboard volgt diezelfde trend, met glooiende vormen en een volledig aanraakgevoelig bedieningspaneel in het midden. De ontwerpers hebben dus duidelijk verder gedacht dan de noden van het gemiddelde werfverkeer, al houdt dat steek wanneer je weet dat de Staria dus ook als chique shuttlebus en elders zelfs als camper bestaat.

Dieselcontrast

Dat design staat dan enigszins in contrast met wat er onder de motorkap ligt, want met zo’n interessante vormgeving moet dit ding toch op stroom, waterstof of één of ander plantenextract lopen? Fout, de Staria wordt bij ons enkel verkrijgbaar met een 2.2-liter viercilinder dieselblok in het vooronder. Die motor stuurt 177 pk en 430 Nm koppel naar de voorwielen, waarmee hij best goed mee komt met het verkeer. Een sprint naar de 100 km/u is ermee voorbij na 12,4 seconden – voor zover dat relevant is bij een bestelwagen. De optionele achttraps automaat gaat ook best responsief door zijn versnellingen, al gooit het start-stopsysteem af en toe wel roet in het eten met zijn opstarttijd van zo’n twee seconden. Dat kan je in zekere zin ook zeggen over het nogal agrarische geluid van dat dieselblok maar opnieuw: wie maalt daarom bij een bestelwagen?

Hyundai Staria rijtest 2022

Het belangrijkste aan het rijgedrag is dan ook dat een busje gemakkelijk manoeuvreert, en dat doet de Staria met verve. Het is altijd fijn als een groot voertuig zijn afmetingen kan verbergen, en we kunnen zeggen: je zou niet vermoeden met iets onderweg te zijn van 2 meter breed, 2 meter hoog en 5,25 meter lang. Het stuur voelt lekker licht aan terwijl de demping dankzij zijn multilink-ophanging achteraan ook zonder belading niet te springerig te werk gaat. Bovendien zit je zo hoog dat menig SUV-rijder achter je er nijdig van wordt, en daardoor kijk jij wel lekker over al het verkeer heen. De Staria rijdt dus zonder meer aangenaam, maar de kans is groot dat je daarom deze review niet leest.

Drie kubieke meter leegte

Als je iets als deze Hyundai overweegt, dan zouden wij durven wedden dat je flink wat ruimte nodig hebt. Je had het misschien al kunnen raden op basis van de afmetingen, maar ruimte is ook wat je krijgt. Ons testexemplaar was een Staria Van met twee zitrijen en een afgesloten laadruimte erachter, en op de tweede zitrij kan je alvast drie volwassenen meenemen in alle comfort. Voorin zit je riant met twee, en wanneer je het derde stoeltje in het midden omhoog klapt is er plek voor een derde, ietwat gewillige passagier. De laadruimte die dan achterin overblijft is zo groot dat je er als simpele particulier eigenlijk geen weg mee weet. Met een volume van 2.890 liter kan je namelijk zowel spreken van “bijna drie kubieke meter”, en zo’n leegte weet waarschijnlijk enkel de professionele gebruiker te vullen.

Hyundai Staria rijtest 2022

Het ruimtegevoel zit ook vaak in de kleine dingen, zoals de talloze opbergvakken die overal in de cabine van de Staria verborgen zitten. Zo is er een vak achter het infotainmentscherm waarin je wat spullen kwijt kan, en zit er ook zo’n deurtje gemonteerd onder het bestuurdersdisplay. Daar mag je enkel niks in stoppen dat te groot is, want met het klepje open kan je de snelheid natuurlijk niet meer aflezen. We hadden het trouwens ook al over moderne luxe zoals dat bestuurdersdisplay of die automaat, maar de Staria gaat verder dan dat. Zo was ons exemplaar ook voorzien van adaptieve cruise control en een infotainmentscherm van 10,25 duim, en dat hadden we eigenlijk niet verwacht wanneer we de nogal kale snuit van onze Van-versie zagen.

Van Van tot Luxury

Ook voor de prijzen is het belangrijk om even het verschil te bekijken tussen een Staria als Van en als bijvoorbeeld Wagon of Luxury. Zo koop je de basisversie met drie zitplaatsen voorin en daarachter nog meer leegte vanaf 36.903,79 euro – en we rekenen de BTW even mee. Eentje met zes zitplaatsen zoals de onze kost minstens 38.718,79 euro, maar voor een personenbus met negen stoelen moet je meteen 46.999 euro over hebben. Dat is een flinke hap meer, al krijg je bij zo’n exemplaar voor de particuliere markt natuurlijk ook een knappere basisuitrusting zoals dat infotainmentsysteem, 17-inchvelgen, automatische klimaatregeling en een sleutelvrije start en instap. De absolute topversie, de Luxury met zijn relax-stoelen, LED-opsmuk en postervelgen, kost 58.199 euro.

Conclusie

Als je op de Staria gevallen bent voor zijn looks, dan kan het misschien even steken dat enkel de topversie er zo futuristisch mag uitzien. Eens je ermee onderweg bent, merk je echter dat er nog meer argumenten achter die façade schuilgaan. Zo wist Hyundai een competente bestelbus neer te zetten die stuurt als een auto en stiekem ook standaard zo uitgerust is. Toch winden de trekkracht van zijn klassieke dieselblok en zijn enorme binnenruimte er geen doekjes om: dit is geen postermodel maar een echt werkpaard.

Specificaties

Motor

2.2-liter viercilinder dieselmotor

Puissance

177pk

Couple

430 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Transmission

voorwiel

Poids

2 052 kg

Prix du vehicule essayé

€ 44 345.29

Prix de base

€ 36 903.79

0 à 100 km/h

12.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Coffre min.

2 890 L

Rejet de CO2

215 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités