Verhuisfans: dit nieuws valt er te rapen op IAA Transportation-salon 2022

Volkswagen ID. Buzz Ambulance 2022

Het gaat hier vooral om auto’s, maar ook Autofans moeten af en toe verhuizen. Daarom nemen we even een kijkje tussen de standen van het IAA Transportation-salon in Hannover: dit mag je verwachten van je huurbusje — of je ambulance, wie weet — van de toekomst.

Om de twee jaar vindt in Duitsland de IAA — oftewel ‘Internationale Automobil-Ausstellung’ — plaats, de Duitse versie van een autosalon. Dat was vorig jaar nog het geval, en de volgende editie staat dus gepland voor september 2023. Wat gebeurt er dan in de overige jaren, vraag je je af? Dan vindt er een gelijkaardig evenement plaats voor bedrijfsvoertuigen onder de noemer IAA Transportation. Dit jaar is het dus de beurt aan de bestelwagens, en dit moet je daarover weten.

Renault Trafic als E-Tech Electric

Renault Trafic E-Tech Electric 2022

Renault heeft al een Trafic in de catalogus sinds 1980, en sleet er in ruim vier decennia 2,2 miljoen exemplaren van. Geen van die Trafics was echter ooit elektrisch, en daar komt nu verandering in met deze E-Tech Electric-versie. Het busje biedt precies de binnenruimte die je van een Trafic gewend bent met 5,8 tot 8,9 kubieke meter volume, maar combineert die voortaan met een accupakket van 52 kWh en een elektromotor met 120 pk. Volgens Renault haal je er 240 kilometer mee, al zakt dat vermoedelijk wel wat indien je de bestelwagen voorziet van zijn maximale laadcapaciteit van 1,1 ton.

Ford Transit Custom nu ook zonder ‘E-‘

Ford Transit Custom PHEV 2022

De Renault Trafic E-Tech Electric plaatst zich daarmee lijnrecht tegenover een andere aanwezige op de beurs: de nieuwe Ford E-Transit Custom. Die kregen we alleen nog maar in zijn zuiver elektrische vorm te zien, tot nu. Ford neemt namelijk ook de dieselversie én de hybrideversie van de kleinere Transit mee naar het IAA — want die komt er inderdaad opnieuw als enige plug-inhybride in zijn segment. Die laatste leent de aandrijflijn van de Kuga PHEV bestaande uit een 2.5-liter benzinemotor die volgens de zuinige Atkinson-principes leeft, en een enkele elektromotor die zijn stroom haalt uit een 11,8 kWh-batterij. Het resultaat is 225 pk en een elektrisch rijbereik van tot 57 kilometer. De dieseltjes halen naar wens 110, 136, 150 of 170 pk uit een verbeterde versie van het gekende EcoBlue-blok.

Volkswagen ID. Buzz redt levens

Volkswagen ID. Buzz Ambulance 2022

Niks écht nieuws bij Volkswagen, al is iedere vertoning van de guitige ID. Buzz natuurlijk het vermelden waard. Zo speelt het elektrische busje deze week doktertje in deze kleurrijke Notarzt-tenue. Het interieur krijgen we daarbij niet te zien, maar vermoedelijk gaat het gewoon om een personenversie van de ID. Buzz die door Volkswagen ter inspiratie voorzien werd van wat Aufkleber en Blaulicht. Een mobiele operatiekamer had je hoe dan ook niet achter die klep moeten verwachten, want de Notarzt-auto’s hebben in Duitsland ongeveer dezelfde functie als onze MUG’s.

Maxus geeft ons een elektrische MPV

Maxus MIFA 9 2022

Nog zo’n model met buitengewoon veel stoelen voor een transportbeurs: de Maxus MIFA 9. Die heeft nog net niet zoveel zetels als zijn naam doet vermoeden, maar zeven zitplaatsen kunnen evengoed tellen. Vooral wetende dat het hier om een zuiver elektrische MPV gaat, want die zijn op zijn zachtst gezegd zeldzaam. Met de MIFA 9 — kort voor ‘Maximum, Intelligent, Friendly en Artistic’ — wil Maxus de personenwagenmarkt veroveren terwijl het Chinese merk vasthoudt aan zijn elektrische inborst. Reken dus op een elektromotor met 245 pk en 350 Nm koppel, een actieradius van 440 kilometer uit een 90 kWh-accu en de belofte van een intrede in Europa. Maxus nam trouwens ook zijn eerste elektrische pick-up mee naar de IAA: de T90 EV.

Iveco met waterstofmotor… van Hyundai

Iveco eDaily Fuel Cell Electric Vehicle 2022

Ook Iveco heeft een ‘eerste keer’ te pakken op de beurs, want ze tonen er hun visie van een bestelwagen op waterstof. Daarvoor monteerden ze een brandstofcel van Hyundai in het vooronder van hun Daily-bestelbus. Het vermogen wordt geleverd door een elektromotor met 190 pk, en de eDaily Fuel Cell Electric Vehicle pronkt — naast een catchy naam — ook met een rijbereik van 350 kilometer uit zijn waterstofvoorraad van 12 kilogram. Het voertuig zou uiteindelijk tot 3 ton laadvermogen moeten krijgen, want productierijp is de Iveco nog niet.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités