Rijtest: Mercedes C 200 d Break (2022)

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Zowat tien jaar geleden was er geen twijfel mogelijk: kocht je een Mercedes C-Klasse, dan ging je voor een diesel. Vandaag is de situatie helemaal anders: vooral bij zakelijke rijders geniet de stekker de voorkeur. Heeft de diesel nog een plaats in de C-Klasse? We zochten het uit met de basismotor in de breakversie.

Stevig belast, torenhoge prijzen aan de pomp en natuurlijk een berucht sjoemelschandaal: het zit de dieselmotor de laatste jaren niet mee. Dat maakt dat de ooit zo populaire eerste keuze nu zowat de laatste keuze geworden is. En toch blijven nog heel wat merken geloven en investeren in de zelfontbrander. Zo ook Mercedes, dat met zijn C-Klasse alle doelgroepen wil blijven bedienen: de particuliere benzinekopers, de zakelijke stekkerrijders én de klassieke veelrijders die nog het meest gebaat zijn met een dieselmotor.

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Tikje sportiever

Dat doet Stuttgart al sinds de vorige generatie met een aantrekkelijke verpakking. De klassieke Teutoonse stijl werd in 2014 al ingeruild voor een dynamisch jasje in de W205. De huidige W206, die vorig jaar werd geïntroduceerd, gaat verder op dat sportieve elan en mixt daar de hedendaagse huisstijl met fijnere lichtblokken door. Het mag vandaag zelfs nog een tikje sportiever, getuige daarvan de gewelfde motorkap en de AMG Line-aankleding met potige 19-duimsvelgen van ons testmodel.

Zeker als Berline oogt deze nieuwe C-Klasse opnieuw als een kleine S-Klasse, en dat is deze keer geen toeval. De huidige generatie staat immers op hetzelfde MRA 2-platform als Mercedes’ luxelimousine en is bovendien enkele centimeters groter geworden dan zijn voorganger. Daarmee wil de C-Klasse ook als Break vooral beklemtonen dat hij in een klasse hoger speelt dan de immens populaire CLA Shooting Brake. Bij de lengte kwam 5 centimeter (4,75 meter), bij de wielbasis 2,5 centimeter (2,87 meter), en bij de breedte 1 centimeter (1,82 meter). De hoogte nam met 7 millimeter af (1,46 meter). Dat komt de luchtgeleiding ten goede – en dus ook het verbruik.

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Pop-upmeldingen en touchpads

Over een kleine S-Klasse gesproken: het dashboard van deze C-Klasse Break lijkt wel een kopie van dat van de luxelimousine. Zo heeft de C-Klasse hetzelfde rechtopstaande infotainmentscherm om het MBUX-systeem en sinds deze generatie ook de klimaatregeling aan te sturen. Standaard is het 9,5 duim groot, optioneel en in de hogere uitvoeringen 11,9 dum. Het instrumentendisplay is op zijn beurt 10,25 duim of 12,3 duim groot.

Het ziet er allemaal knap uit en de bediening van het infotainmentsysteem loopt na enige gewenning behoorlijk vlot. Dat van het instrumentendisplay is iets complexer met pop-upmeldingen en goed verborgen submenu’s, bijvoorbeeld voor de bandenspanning. Goed om weten is dat het stuur van de AMG Line een andere touchpadlayout krijgt dan dat van de andere versies, waardoor je daar iets makkelijker per ongeluk een of andere functie activeert.

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Niet de grootste

De assemblagekwaliteit is op niveau, de materiaalkeuze voor het grootste gedeelte ook. Op de meer verborgen plekjes wil de C-Klasse jammer genoeg wel eens een bocht afsnijden en voor de goedkopere optie gaan. De zitpositie vooraan is vrij van kritiek, de achterbank is bij langere ritten dan weer aan de harde kant. Het nieuwe platform zorgt daar gelukkig wel voor meer hoofd- en beenruimte.

In de koffer slikt deze nieuwe generatie van de Mercedes C-Klasse Break 490 liter aan bagage met de rugleuning van de achterbank rechtop. Dat is 30 liter meer dan de vorige generatie, maar toch niet het grootste koffervolume in zijn segment. Om maar twee concurrenten te noemen: de BMW 3 Reeks Touring doet bijvoorbeeld 10 liter beter (500 liter), de Volvo V60 pakt uit met maar liefst 529 liter. Met de rugleuning neer krijg je gelukkig wel een vlakke laadvloer en 1.510 liter aan bagageruimte.

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Mild ruggensteuntje

Tijd om die zelfontbrander aan te zwengelen. De C 200 d vervult voortaan de rol van instapdiesel in het C-Klasse-gamma, en maakt gebruik van dezelfde 2.0-viercilinder met milde hybride ondersteuning als de andere dieselmotoren. In dit geval is hij 163 pk en 380 Nm sterk (met een EQ Boost-zetje van 20 pk en 200 Nm) en stuurt hij het vermogen via een negentrapsautomaat naar de achterwielen. Goed voor de klassieke sprint naar 100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 226 km/u.

Veelrijders kijken natuurlijk naar het verbruik, en daar geeft Mercedes afhankelijk van de aankleding 4,7 tot 5,4 l/100 km op en een uitstoot van 124 tot 141 g/km aan CO2. Dat verbruik is in de praktijk perfect haalbaar: na een kleine 2.000 testkilometer over de Duitse Autobahn klokten we af op een gemiddelde van 4,9 l/100 km. Dat betekent dat je op je instrumentencluster een totaal rijbereik van meer dan 1.300 kilometer ziet verschijnen...

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Onmerkbaar subtiel

Heel wat anders dan bij elektrische auto’s natuurlijk, en dat geldt in omgekeerde zin ook voor de loopcultuur van de dieselmotor. In deze elektrische tijden is het altijd even wennen aan de werkmansronk van de zelfontbrander, al doet de C-Klasse wel zijn best om niet te veel decibels en trillingen door te sluizen naar het interieur. Onmerkbaar is dan weer de EQ Boost-ondersteuning: die voel je subtiel bij het wegrijden, maar wordt te veel gehinderd door de 9G-Tronic bij stevigere hernemingen.

Op rijdynamisch vlak heb je ook in deze nieuwe generatie C-Klasse weinig te klagen. Het scherpe snedige in de sportiviteit ruilt hij liever in voor wat meer rijcomfort, maar deze C 200 d Break toont zich een aangename stuurder. De enige twijfel hebben we bij de verlaagde sportophanging van de AMG Line, die ons in combinatie met de 19-duimsvelgen nostalgisch doet terugdenken aan de luchtvering van de vorige generatie.

Mercedes C 200 d Break (2022) test

Prijzen

De C 200 d Break mag dan de basisdiesel in het C-Klasse-gamma zijn, je moet er wel al meteen minstens 48.279 euro veil voor hebben. Traditiegetrouw komt daar nog een flinke smak geld bij als je de optielijst doorworsteld hebt, maar traditiegetrouw is dat bij de concullega’s niet echt anders. De BMW 318d Touring staat op je oprit vanaf 45.550 euro, de Audi A4 Avant 35 TDI vanaf 42.540 euro. De Volvo V60 B4 (met krachtigere dieselmotor) heeft een vanafprijs van 47.350 euro.

Conclusie

De dieselmotor is vandaag flink in het verdomhoekje gedrumd, maar laat zien dat hij in het D-segment wel nog degelijk een rol van belang kan spelen. Deze Mercedes C 200 d Break combineert bijvoorbeeld alle kwaliteiten van de C-Klasse met een laag verbruik en dus indrukwekkend rijbereik, en maakt er een uitstekende reiswagen van. Of een werkinstrument voor kilometervreters.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn + milde hybride

Puissance

163pk

Couple

380 Nm

Overbrenging

9-trapsautomaat

Transmission

achterwiel

Vitesse de pointe

226 km/u

Prix de base

€ 48 279.00

0 à 100 km/h

7.80 sec

Gemiddeld testverbruik

4.90 L/100km

Coffre min.

490 L

Coffre max.

1 510 L

Rejet de CO2

124 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités