Optiefans: Dit kost de ideale BMW 3 Reeks (2022)

Prijs BMW 3 Reeks 2022

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer is het de beurt aan alweer een onmisbaar lid van de Duitse Drie: de BMW 3 Reeks… Dus hoeveel moet je ervoor over hebben?

Heb je het over de Mercedes-Benz C-Klasse, dan kan je bijna niet anders dan ook even de andere twee middenklassesedans van de Duitse Drie aan te halen. Zo heeft Audi namelijk een concurrent in de vorm van de A4 en maakt de 3 Reeks van BMW sinds jaar en dag het leven van de C-Klasse zuur. Nadat we even geleden dus onze ideale ‘Benz samenstelden, dook al snel de vraag op hoeveel meer of minder we voor een gelijkaardige Bimmer zouden moeten neertellen… We zochten het dan maar gewoon uit!

Verrassend knappe ‘Basisversie’

Ga je op zoek naar een BMW 3 Reeks zonder een ‘M’ voor het cijfertje, dan heb je eigenlijk maar de keuze uit twee uitrustingsniveaus. Er is de basisversie — die ze bij BMW lekker passend de naam ‘Basisversie’ geven — en er is een sportiever aangekleed model onder de noemer ‘M Sportpakket’. Iets hogerop, tussen de gewone modelletjes en de échte M’s, vind je nog een specifieke aankleding voor de M340i en de M340d, maar zo hoog gaan wij het alvast niet zoeken.

Prijs BMW 3 Reeks 2022

De naam ‘Basisversie’ laat het al uitschijnen: hierin vind je de goedkoopst mogelijke BMW 3 Reeks, de 318i. Als berline kost die dan 39.550 euro, en voor dat geld wordt de auto uitgerust met een 2.0-liter benzinemotor die 156 pk naar de achterwielen stuurt. Dat gebeurt standaard langs een automatische achtversnellingsbak die meteen ook schakelpedaaltjes achter het stuurwiel meekrijgt. Ook bij BMW hebben ze inmiddels afgeleerd om hun auto’s kaal af te geven, want je 3 Reeks is ook in zijn basisversie meteen bruikbaar. Zo krijg je standaard cruise control, automatische klimaatregeling in drie zones, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, automatisch dimmende spiegels, een in delen neerklapbare achterbank, navigatie, 17-inchvelgen, licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan en een rijstrookassistent. Dan zijn we er eigenlijk al bijna, maar nog niet helemaal.

’Benz of Bimmer?

Om de gewenste uitrusting van onze ideale auto te bekomen ontbreken er alleen nog adaptieve cruisecontrol en metallic-lak. Die eerste konden we als individuele optie toevoegen voor 665 euro, terwijl metallic-lak tenminste 985 euro kost. Stiekem vonden we niet helemaal onze smaak in de beschikbare kleuren dus we opteerden voor het immer veilige zilvergrijs, genaamd ’Skyscraper Grau’. Dan waren we eigenlijk rond voor amper 41.200 euro, al waren er — net als bij onze Mercedes C-Klasse-configuratie — een paar zaken die we niet passen vonden op een auto van dit kaliber.

Prijs BMW 3 Reeks 2022

Zo leek 156 pk ons maar wat magertjes voor een auto met sportieve ambities, dus we vinkten in de plaats van de 318i toch maar de 320i aan met 184 pk uit hetzelfde 2.0-literblok. Die upgrade kostte ons 5.200 euro extra. Bovendien hoort in een premiumauto lederen bekleding, dus we trakteerden onze Dreier op BMW’s zwarte ‘Sensatec’-kunstleer voor 765 euro. Dat krijg je echter enkel in combinatie met de sportzetels, dus die kregen we mee voor nog eens 360 euro. Ook die 17-inchvelgen moesten eraan geloven, want zowat iedereen herkent die meteen als de basisvelgen. We schroefden dus bloedmooie, tweekleurige 18-inchsloffen onder onze BMW ter waarde van 1.260 euro en trokken tevreden richting de virtuele kassa. Moet het trouwens toch een break zijn, dan betaal je 1.650 euro meer.

De totaalprijs voor onze ideale BMW 3 Reeks berline: 48.785 euro.

Vind je die prijs terecht voor een nieuwe 3 Reeks? Of geef je toch liever iets meer uit aan een standaard luxueuzere Mercedes C-Klasse?

Derniers articles publiés

Commentaires (12)

Laisser un commentaire
John 21:36
Portrait de John

In een premiumauto hoort lederen bekleding dus kozen we voor kunstleer .... :-D

this 08:07
Portrait de this

Als het alternatief het goedkoopste leer is uit hun gamma, vind ik sensatec wel een slimme keus. Het verschil is minimaal en je bespaart wel redelijk wat geld uit.

Joram 09:31
Portrait de Joram

Dat was precies onze redenering: Sensatec kost een schappelijke 765 euro terwijl je voor het goedkoopste leer op een 3 Reeks 2.085 euro kwijt bent... En uiteindelijk merken noch je inzittenden, noch de gegadigden op de tweedehandsmarkt waarschijnlijk het verschil ;-)

Nidas Leo 10:57
Portrait de Nidas Leo

Het is ver gekomen dat men een MEERprijs van 765 euro ’schappelijk’ vindt voor een lap goedkoop textiel met een laag kunststof.
Het zou eigenlijk goedkoper moeten zijn dan een kwalitatieve stoffen bekleding.

this 12:50
Portrait de this

Goh ja, dat ze 2.085 euro vragen voor het goedkoopste leer vind ik eigenlijk erger.
Als je dan toch echt leer wil, kan je beter de duurdere soorten nemen. Veel meer waar voor je geld.

andre123 09:20
Portrait de andre123

ja inderdaad,op gevaar af weer op zere tenen te trappen,wat een luxe problemen hebben sommigen toch....een optie van 765 e of eentje van 2085e,terwijl mensen hun energierekening niet kunnen betalen................

Sam 15:22
Portrait de Sam

Mensen die een 3 reeks kunnen permitteren betalen in de meeste gevallen deels mee de energierekening die anderen niet kunnen betalen. Zinloze discussie.

andre123 08:55
Portrait de andre123

mensen die een 3 reeks kunnen betalen ...en een probleem hebben met bekleding van zetels betalen hun rekeningen meestal niet zelf......zere tenen?.....zinloze discutie.......!!

Jos D. 08:45
Portrait de Jos D.

Het is idd een luxeprobleem maar leder zit toch lekkerder dan stof :-)
Maar het is niet omdat anderen hun energierekening niet kunnen betalen, dat ik me lederen zetels moet ontzeggen. Daar schieten we beiden niks mee op.

andre123 09:02
Portrait de andre123

dat heb ik ook niet beweerd he.....
ik vind alleen dat sommigen soms eens een duwtje nodig hebben om de echte problemen te zien,(voor ze er zelf mee geconfronteerd worden)gisteren nog in de media,mss nog 10 jaar energiemiserie en dan gaan wij hier wat zeveren over een dure zetelbekleding?echt geen belangrijker problemen?terwijl mensen dreigen in de kou te zitten?dromen mag,maar een beetje realiteitszin ook..........autofan kan je ook zijn zonder astronomische bedragen.....voor de rest....je doet maar he.

John 18:42
Portrait de John

Geen idee hoe het gesteld is met kunstleer in auto's, maar mijn ervaring met kunstleer (zetels en stoelbekleding) is niet zo bijzonder goed. Ik zou eerder opteren voor stof dan kunstleer. Maar dat is vooral een persoonlijke keuze.

this 19:17
Portrait de this

Vroeger was stof trouwens de duurdere optie, omdat de rijkeren zich konden permitteren om vlekken te maken in hun stoffen zetels.
Maar ik vermoed dat het dan ook om andere stoffen ging dan wat we vandaag terugzien, het type stof dat we vandaag hebben vind ik absoluut niet lekker aanvoelen. Dus indien het budget toelaat, kies ik liever kunstleer. Of de kwalitatievere leersoorten, maar die kosten meestal echt een pak meer dan het basis leer.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités