Porsche 928 is ideale basis voor restomod, bewijst Nardone Automotive

Porsche 928 Nardone Automotive 2022

De wereld is aan het restomodden geslagen, en grijpt daarvoor doorgaans terug naar iconische schoonheden. Af en toe durft een enkeling het echter aan om een controversiëler model aan te pakken. Dit is namelijk de Porsche 928 door Nardone Automotive, en het resultaat doet wat ons betreft niet onder voor de gemiddelde E-Type- of 911-conversie.

Er zijn zo van die auto’s waar de wereld bij hun lancering gewoon nog niet klaar voor was. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Toyota iQ en maak ons wijs dat die er anno 2022 niet veel beter uitziet dan veertien jaar geleden, of vraag je gerust af hoe gelukkig ze bij BMW niet moeten zijn omdat ze de i3 lang genoeg in productie gehouden hebben om het design te leren appreciëren. De Porsche 928 was altijd wat op dezelfde leest geschoeid, want als één van de eerste Porsches met de motor voorin werd hij destijds wat scheef bekeken. Nu is het moment echter aangebroken waarop we de 928 ten volle kunnen appreciëren, dat bewijst het Franse Nardone Automotive.

De 928, maar dan beter

Zij begonnen namelijk met een oude 928 en verfijnden die op zowat elk denkbaar gebied. Daardoor staat de auto aanzienlijk breder op zijn wielen en beschikt hij ook over een volledig nieuwe, vederlichte carrosserie uit composieten. Hier en daar pasten de ontwerpers het lijnenspel zelfs wat aan — zoals rond de achterwielen — maar over het algemeen moesten ze maar weinig ingrijpends doen om het design van de 928 klaar te maken voor de 21ste eeuw. Zelfs de gesmede 18-inchvelgen zijn gebaseerd op het originele Porsche-ontwerp, en ook de unieke kantelkoplampen zijn niets meer dan een moderne interpretatie van hoe ze het in de jaren ’70 hadden bedoeld.

Porsche 928 Nardone Automotive 2022

Binnenin gaat het retro-spelletje verder, want dit lijkt wel een 50 jaar oude conceptcar. Alles is glad en minimalistisch vormgegeven, en overtrokken met leer. Bovendien vind je geen enorm bestuurdersdisplay achter dat blokkige stuurwiel, maar wel een ouderwets compacte digitale snelheidsmeter. Het opvallendste is echter die ene ronde klok, waarvan de Porsche-traditie bepaalt dat het een toerenteller moet zijn maar Nardone nog niet vrijgeeft wat precies zijn functie is.

Proefstuk

Een batterij-indicator is het alvast niet, want de ontwikkelaar belooft dat deze Porsche 928 vasthoudt aan de originele receptuur met een V8 voorin. Ze hebben dat blok wel een lichte update gegeven, want volgens Nardone produceert de motor om en bij de 400 pk dankzij onder andere een nieuwe ECU. Dat vermogen wordt ook nog steeds naar de achterwielen gestuurd, en passeert daarvoor langs een handgeschakelde zesbak en een sperdifferentieel.

Porsche 928 Nardone Automotive 2022

Met deze Porsche 928 is Nardone Automotive letterlijk aan zijn proefstuk toe, want dit is het eerste project dat we van de bouwer te zien krijgen. Toch beloven ze er al een concreet staartje aan te knopen, want vanaf 2024 moet deze restomod zijn eerste kopers bereiken. Hoeveel je ervoor moet neertellen weten we op dit moment nog niet, maar we zijn niet zeker of we dat wel willen weten. Zijn prijskaartje zou namelijk wel eens de enige domper op de feestvreugde kunnen worden…

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités