Bentley vraagt hogere gewichtslimiet voor standaard B-rijbewijs

Bentley Bentayga EWB 2022

De auto wordt zwaarder, en dat zou je misschien steken op de enorme accu’s die onder de bodem van EV’s schuilen. Ook niet-geëlektrificeerde auto’s tikken echter steeds hogere gewichten aan, zoals bij luxefabrikant Bentley. Zij pleiten dan ook voor een verhoging van de MTM op het B-rijbewijs.

De tijden waarin een auto ‘ongeveer een ton’ woog, zijn duidelijk voorbij. Met de opmars van elektrificatie zien we het leeggewicht van nieuwe modellen namelijk uit de pan rijzen, met zuiver elektrische auto’s die tegenwoordig met gemak de kaap van 2 ton overschrijden. Ook fabrikanten van luxewagens hebben echter steeds vaker moeite om het wagengewicht onder de 2,5 ton te houden, zelfs wanneer er gewoon een verbrandingsmotor in het vooronder schuilt. Met wat belading erbij komt de Maximaal Toegelaten Massa — zoals dat in de wegcode dan heet — zo soms in de buurt van de 3,5 ton, en daar ligt de grens van het gewoonlijke B-rijbewijs. Daar moet dus wat aan gebeuren, aldus Bentley.

Bentley op vrachtwagenrijbewijs

Kijken we namelijk naar de nieuwste creatie van de Britten — de extra lange, extra luxueuze Bentayga EWB — dan strandt het leeggewicht op 2.514 kilogram maar de MTM wel op 3,25 ton. Dat betekent dat een toekomstige Bentley in totaal hoogstens 250 kilogram meer mag wegen dan deze Bentayga, want anders heb je er een vrachtwagenrijbewijs voor nodig. In een wereld die echter steeds méér wil — vooral in het luxesegment — heeft een fabrikant als Bentley graag wat meer bewegingsruimte. Daar komt ook nog eens bij dat de Bentayga EWB nog niet eens geëlektrificeerd is, dus een elektrische versie van een dergelijk apparaat zou ook al snel te veel gaan wegen.

Bentley Bentayga EWB 2022

Chris Cole, de productverantwoordelijke van Bentley, heeft toegegeven aan het Australische CarSales dat het merk daarom de MTM-limiet op het B-rijbewijs wil verhogen. Daarvoor is de constructeur momenteel in discussie met de Europese Commissie. Een ander — misschien makkelijker? — alternatief was geweest om gewoon lichtere auto’s te proberen bouwen, maar goed. Op die manier kunnen we misschien toch ooit die elektrische Hummer op Europese bodem gaan rijden zonder eerst een dikke 1.000 euro aan rijlessen met een vrachtwagen te spenderen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités