Hou je puffers bij de hand, Autofans, want er is nieuws van TVR. Nog niet zomaar nieuws ook: de kleine Britse constructeur springt binnenkort op de elektrische kar. Dat zouden ze gaan doen met de Griffith — je weet wel, die sportwagen met V8 waar ze al bijna vijf jaar over spreken.
Het klinkt bijna als een mythisch beest uit het verre verleden, de Griffith, en het verhaal begint daar ook steeds meer op te lijken. Zo rolde er van 1991 tot 2002 een model onder die naam uit TVR’s productiehallen, en belooft de constructeur ons al sinds 2017 een verrijzenis van het model. Die nieuwe Griffith laat echter nog steeds op zich wachten terwijl TVR onder — tot twee keer toe — vernieuwd management probeert om een financieel rendabel plan te bedenken en de productie op gang te krijgen. Dat houdt de Britten echter niet tegen om er nog een belofte bovenop te gooien…
Traditioneel recept
TVR heeft namelijk een zuiver elektrische versie van de Griffith aangekondigd, en die zou al in 2024 in productie moeten gaan. De EV zou daarin de Griffith met V8 niet gaan vervangen, maar ernaast gaan staan in het momenteel nog denkbeeldige gamma van de constructeur. Meer informatie krijgen we nog niet voorgeschoteld over de elektrische versie, maar het is zeker geen toeval dat TVR er net nu mee naar buiten komt. Het merk maakte namelijk ook bekend dat ze twee races in de Formule-E, die in Monaco en in Londen, zullen sponseren. Als ze daar geld aan kunnen uitgeven, zou dat dan ook betekenen dat ze eindelijk voldoende budget bijeengesprokkeld hebben om met de productie van de nieuwe Griffith te beginnen?
Volgens de laatste informatie zouden de eerste Griffiths hun kopers eind 2023 moeten bereiken — of toch die kopers die hun voorschot na al die jaren nog niet teruggeëist hebben. Daarbij zou het dus nog om de versie met verbrandingsmotor gaan, en dat is trouwens niet de minste. Zo moet de Griffith nog steeds ten tonele verschijnen met een 5.0-liter V8-blok uit de rekken van Ford in het vooronder, goed voor pakweg 520 pk. TVR belooft bovendien om het gewicht traditiegetrouw laag te houden, waardoor de auto amper 1.250 kilogram zou wegen en een perfecte 50:50-gewichtverdeling laat optekenen. Of een elektrische versie echter ook aan de klassieke receptuur van TVR zal vasthouden, is nog maar de vraag.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois