Hurricane: deze zes-in-lijn moet iconische Hemi V8 doen vergeten

Stellantis Hurricane 3.0-liter 2022

Stellantis heeft een gloednieuw motorblok ontwikkeld, en dat is zowaar een zescilinder in lijn. In tijden van elektrificatie en — euh — verwaterstoffing mag dat dan raar klinken, maar wacht maar tot je ziet welke krachtbron deze nieuwkomer moet vervangen.

Het gerucht verstoorde al even de gemoederen in de meer conservatief geneigde regionen van de VS, en die krijgen nu bevestiging. Stellantis, sinds vorig jaar moederhuis van onder andere Dodge, RAM en Jeep, stelt namelijk een vervanger voor de iconische Hemi V8-motor voor. Die doet het echter niet meer met acht maar wel met zes cilinders.

Musclecar met zes-in-lijn

Echt verrassend is dat niet, want anno 2022 klinkt iets als een atmosferische 5.7-liter V8 gewoon wat overdadig vervuilend. Met een beetje turbodruk kom je tegenwoordig bijna even ver, en dat moet deze nieuwe zescilinder benzinemotor aantonen. Hij biedt namelijk een longinhoud van 3.0 liter die nog eens samengedrukt wordt door twee turbo’s.

Dodge Charger SRT 2021

Daaruit perst Stellantis in standaardvorm 400 pk en 610 Nm koppel, en als ‘High Output’-versie moet het blok wel 500 pk en 644 Nm koppel produceren. Daarmee komt hij min of meer in de buurt van wat zo’n Hemi V8 in standaardvorm kan ophoesten, al zou de nieuwe zes-in-lijn wel 15% minder verbruiken en uitstoten. Hij werd vooral ontwikkeld met de nieuwe STLA Large- en STLA Frame-platforms in het achterhoofd, waarop vooral luxewagens, musclecars en zwaardere bedrijfsvoertuigen moeten komen te staan.

Veelbelovende naam

Aanvankelijk zal Stellantis de Hemi V8 trouwens nog niet helemaal afschrijven, al kunnen we ons inbeelden dat het oude blok geen lang leven meer beschoren is. Zo zou de nieuwe zescilinder gebouwd gaan worden in dezelfde fabriek als de Hemi V8, waardoor we ons al afvragen waar ze die laatste dan precies gaan blijven maken. Gelukkig voorzien de marketinggenieën bij Stellantis hun nieuwe motor wel meteen van een naam die heel wat indruk moet maken op de Amerikanen, want hij zal als ‘Hurricane’ door het leven gaan.

Stellantis Hurricane 3.0-liter 2022

Daarnaast zou het nieuwe blok de monteurs bij de merken ook wel eens gelukkig kunnen maken, want de Hurricane moet aanzienlijk onderhoudsvriendelijker worden dan zijn V8-voorganger. Zo deelt de 3.0-liter zescilinder volgens het concern 96 onderdelen rechtstreeks met de 2.0-liter viercilinder die we nu al vaak in het vooronder van Jeep-modellen vinden. Dat klinkt best veel, al kunnen we ons wel voorstellen dat de gemiddelde verbrandingsmotor aanzienlijk meer dan 96 onderdelen telt.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités