Rijtest: Volkswagen Arteon R Shooting Brake (2022)

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

R everything. Waar de sportieve letter bij Volkswagen vroeger vooral was voorbehouden voor de Golf, mag sinds kort zowat de hele familie in de vreugde delen. Inclusief de knappe Arteon Shooting Brake. Rondje rijden?

Het sportieve R-logo op de Golf werkt, en dat hebben ze in Wolfsburg begrepen. Volkswagen hoopt dus dat er wat van dat populaire imago van de Golf R afstraalt op andere modellen. Niet voor het eerst: vorig decennium waren er de Touareg R50 en de Passat R36, maar dat bleven al bij al bescheiden zijsprongetjes. Vandaag staan de planeten beter gealigneerd voor sportieve SUV’s en sportieve breaks, zoals de T-Roc R, de Tiguan R en de Touareg R. En voor de Arteon R, die ook zijn knap gestileerde Shooting Brake met een sportieve variant verblijdt.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Liever beschaafd

Maar laat ons eerst even de verwachtingen temperen. Ben je immers vertrouwd met de nieuwste Golf R, dan verwacht je misschien een Arteon R die zijn vermogen naar de achterwielen dirigeert en je dus op een armvol overstuur trakteert. Hoewel de 4Motion-vierwielaandrijving ook hier het koppel naar voor en naar achter, en tussen beide achterwielen afzonderlijk verdeelt, houdt de Arteon R het graag beschaafder.

Onder de motorkap hoef je niets te vrezen: daar gebruikt de Arteon R dezelfde 2.0-viercilinder van 320 pk en 420 Nm als de Golf R, EA888evo4 voor de vrienden. De Arteon gebruikt wel nog een iets oudere MQB-basis dan de Golf R, waardoor de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling nog steeds een mechanische link heeft met de pook op de middenconsole. De Golf R hanteert hier intussen het ‘shift-by-wire'-principe.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Aansluiting bij vandaag

Nochtans doet de Shooting Brake zijn best om zo modern mogelijk te ogen. Zeker na zijn facelift, waardoor het interieur aansluiting zoekt bij het modernste uit Wolfsburg. Geen klassieke knoppen maar minder handige touchpads op het stuur dus, en touchsliders voor de temperatuurregeling. Gelukkig zijn er wel de nodige sportieve details, zoals een R-snelkoppeling op het stuur, grote schakelpeddels, blauwe stiksels en degelijke zetels met geïntegreerde hoofdsteun. En de Arteon blijft nog steeds een ruimtekampioen, en dat zullen vooral de passagiers op de achterbank naar waarde schatten.

Ga je niet voor een koetswerk in Lapiz Blue, dan moet je de R-versie van deze Arteon herkennen aan zijn 20 millimeter lagere ophanging, dieper uitgesneden voorbumper, glanzend zwarte accenten en lichtjes andere lichtsignatuur. Achteraan verschijnt er een diffusor met twee uitlaten aan weerszijden, de remklauwen krijgen een blauwe kleur en optioneel zijn er specifieke 20-duimsvelgen om deze Arteon R mee te schoeien. Rondom rond mogen de nodige R-logo's uiteraard niet ontbreken.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Waar zit de R?

Maar het is even zoeken naar het rabiate karakter dat de Golf R en verrassend genoeg ook de T-Roc R typeert. In eerste instantie zou dit zelfs gewoon een soort 'Arteon GT' kunnen zijn. De sprint naar 100 km/u is vlot (4,9 seconden), het koppel wordt relatief vroeg en royaal bedeeld, en de Arteon R geeft geen krimp in de bochten. De soundtrack probeert ook wat karakter toe te voegen, maar blijft kunstmatig.

Zet je de rijparameters in ‘Race’, dan wordt die klinische efficiëntie wel levendiger, doordat de Arteon R bijvoorbeeld wat gretiger aan het gas gaat hangen en de progressieve besturing wat directer reageert. Zaak is wel de adaptieve ophanging – die tot in het oneindige variabel lijkt te zijn – in een zachtere setting te laten staan om de combinatie tussen de lagere ophanging, de 20-duimsvelgen en het Belgische wegdek verteerbaar te houden.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Toch kunnen we ons nooit helemaal van de indruk ontdoen dat de Arteon R je wat op een afstand houdt en zijn emoties onderdrukt, en dat je de snelheid naar illegale regionen moet opdrijven voordat de Shooting Brake het achterste van zijn tong laat zien. Dat maakt dat deze Arteon R Shooting Brake een snelle asfaltverslinder blijft, eerder dan een speelse pretmachine.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Prijzen

Volkswagen vraagt 67.705 euro voor deze Arteon R Shooting Brake, en 66.645 euro als het niet noodzakelijk de breakversie hoeft te zijn. Toch valt er iets te zeggen voor de meerprijs van de Shooting Brake, al is het maar door het lichtere voordeel in bagageruimte met de achterbank neer. Het blijft echter een stevige meerprijs bovenop de krachtigste versies van de gewone Arteon Shooting Brake, waardoor wij ook al eens verleidelijk richting Golf R Variant zouden loensen. Die is zo’n 12.000 euro minder duur en belooft minstens even snelle sensaties.

Conclusie

Ook als R blijft de Volkswagen Arteon Shooting Brake en van de meest begeerlijke breaks op de markt. Geen wonder dat Wolfsburg met het R-logo meer sportievelingen richting de Arteon wil trekken. Alleen mag je van die R-versie niet het karakter van een Golf R verwachten: de Arteon blijft in de eerste plaats zakelijk snel. Maar of dat zijn flinke meerprijs rechtvaardigt?

Volkswagen Arteon R Shooting Brake rijtest 2022

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

320pk

Couple

420 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

vierwiel

Poids

1 793 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix de base

€ 67 705.00

0 à 100 km/h

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

9.60 L/100km

Coffre min.

565 L

Coffre max.

1 632 L

Rejet de CO2

203 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
FLP 16:34
Portrait de FLP

Zeer mooie wagen, die Arteon R Shooting Break! Sportieve uitstraling, maar toch klassevol. Maar net zoals de niet-R-versies, veel te duur in mijn ogen.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités