Bij Polestar is er een wel heel interessant studiemodel ten tonele verschenen. De O2 maakt namelijk slimmer dan ooit gebruik van duurzame materialen, en verpakt die ook nog eens in de vorm van een zuiver elektrische cabriolet.
Als we de Smart EQ ForTwo Cabrio en de Citroën e-Méhari even buiten beschouwing laten, hebben gegadigden voor een zuiver elektrische cabrio voorlopig nog niet veel te kiezen gehad. Waarschijnlijk zitten ze al sinds 2017 te wachten op een productierijpe Tesla Roadster, die inmiddels alweer uitgesteld is naar volgend jaar. Ook bij Polestar lijkt men echter te spelen met het idee van een cabrio op stroom, en die neemt de vorm aan van deze O2 Concept. Met de 'O' van 'Oxygen', wel te verstaan...
Precept met een twist
Zij die Polestar al even in de gaten houden, herkennen waarschijnlijk meteen het gezicht van dit studiemodel. Tot pakweg de voorruit lijkt deze O2 Concept maar moeilijk te onderscheiden van de Precept Concept, een conceptcar die uiteindelijk de Polestar 5 moet gaan worden. Ook de hoekige, doorlopende LED-strook achterop doet meteen aan de Precept denken, maar alles ertussenin is natuurlijk grondig anders. Zo heeft de O2 maar twee deuren, is hij aanzienlijk korter en — niet onbelangrijk — kan het dak eraf. Die hardtop bestaat trouwens grotendeels uit glas, en het is nog niet helemaal duidelijk of het geheel onder de achterklep kan vouwen of net met brute mankracht van de koets moet getild worden.
Aangezien het om een cabrio gaat had Polestar moeilijk het interieur kunnen verbergen, dus ook daar krijgen we al inkijk. Het ontwerp lijkt ook binnenin gewoon van de Precept te zijn afgekeken, al is daar niks mis mee. Zo herkennen we het minimalistische stuur en het rechtlijnige dashboard met een groot, rechtopstaand aanraakscherm van 15 inch. Ook de zwevende middenconsole hebben we eerder gezien, met daarop een enkele draaiknop om de aandrijflijn te bedienen. De achterste passagiers zullen echter wel verschillen merken, want daar is natuurlijk minder ruimte voorzien dan in de Precept. Polestar spreekt dan ook over een 2+2-zitsconfiguratie.
Experiment
Ook onderhuids kunnen we niet om de gelijkenissen met de Precept — of eerder: de Polestar 5 — heen. Zo deelt de O2 Concept het platform van de aankomende 5, al werd dat voor de gelegenheid iets ingekort. Desondanks moet de grootte van het accupakket behouden blijven: er zou nog steeds meer dan 100 kWh aan cellen in passen. Daarnaast moet de O2 volgens de constructeur heel wat rijplezier garanderen dankzij zijn stijve basis uit aluminium, een stevige demping en een strak stuurgevoel. Over het vermogen van de conceptcar wil Polestar nog niks kwijt.
Over de duurzaamheid van de materialen kunnen we dan weer een klein boek vullen. Zo bestaan alle zachte onderdelen in het interieur uit gerecycleerd polyester en werd vrijwel al de rest uit eenzelfde ‘thermoplastisch monomateriaal’ opgebouwd om recyclage te vereenvoudigen. Om diezelfde reden zijn ook alle metaalsoorten die gebruikt werden voor de carrosserie en het chassis gelabeld, wat op termijn de afhankelijkheid van nieuw aluminium in het productieproces moet beperken. Voorlopig lijken dergelijke experimenten ook het enige doel van de O2 Concept te zijn, want een productieversie staat voorlopig nog niet op Polestars planning.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois