Officieel: Mercedes EQE komt in twee AMG-smaken (2022)

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC 2022

In de elektrische toekomstplannen van Mercedes-Benz heeft het AMG-label gewoon zijn plekje. Daarom voorziet de huistuner nu ook de EQE van zijn bekende behandeling, en die levert in dit geval niet één maar wel twee AMG-versies op.

Een AMG-staartje achter de naam van een model op stroom, dat is inmiddels al geen complete verrassing meer. Zo lanceerde Mercedes in september vorig jaar al een AMG-plug-inhybride onder de noemer Mercedes-AMG GT 63 S E Performance en trakteerde Affalterbach ons amper een paar dagen nadien op zijn eerste zuiver elektrische model: een opgepepte EQS. Die lijn wordt nu naadloos doorgetrokken naar de (iets) kleinere EQE, en vertakt zich daar zelfs in twee versies.

Vermogen naar smaak

Zo verschijnt de EQE binnenkort in de catalogus als 43 4MATIC en als 53 4MATIC+, waarbij die laatste naam ons meteen doet denken aan de enige AMG-versie van de EQS. De EQE 53 4MATIC+ moet het echter met wat minder vermogen stellen dan zijn grote broer: hij stuurt — in zijn standaardvorm — 626 pk naar de vier wielen. Het koppel blijft met een mooie 950 Nm wel weer identiek aan dat van de EQS AMG. Optioneel kan je de EQE 53 laten uitrusten met het AMG Dynamic Plus-pakket, dat de auto een boostfunctie geeft die het vermogen tijdelijk opkrikt naar 687 pk en het koppel naar 1.000 Nm. Dan snelt dit apparaat naar de 100 km/u in amper 3,3 seconden.

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ 2022

Net daaronder vinden we de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC terug, die eveneens zijn paarden naar de vier uithoeken stuurt. Dat zijn er wel iets minder: hij biedt 476 pk en 858 Nm koppel. Daarmee bereikt hij vanuit stilstand de 100 km/u in 4,2 seconden. Ook de topsnelheid van deze AMG-instapper ligt trouwens iets lager: de EQE 43 4MATIC haalt tot 210 km/u terwijl de 53 4MATIC+ doorgaat tot 240 km/u. Beide AMG’s krijgen trouwens hetzelfde accupakket mee van 90,6 kWh, waarmee je een rijbereik van zo’n 450 à 500 kilometer moet kunnen halen.

Scherpe zintuigen

Niet alleen de aandrijflijn maar ook het onderstel werd voor de AMG-versies aangepakt. Zo krijgt je EQE AMG in gelijk welke vorm een AMG Ride Control+-ophanging mee, die luchtvering combineert met adaptief instelbare demping. Bovendien krijgen de krachtpatsers standaard een sturende achteras mee. Die kan tot 3,6 graden kan meehelpen voor een kleinere draaicirkel of extra stabiliteit tegen hoge snelheden. Daarnaast worden de auto’s voorzien van een krachtiger remsysteem, en is ook hier het AMG Sound Experience-systeem van de partij om ook de geluidsbeleving AMG-waardig te maken.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC interieur 2022

Aan de buitenkant blijven de wijzigingen dan weer relatief bescheiden, want de tekenaars in Affalterbach kunnen natuurlijk niet teruggrijpen naar enorme knalpijpen om hun creaties in het oog te doen springen. De EQE AMG’s houden het dus op gesimuleerde, verticale lamellen in het Black Panel-frontje, Dynamic Light-koplampen en een iets dynamischer gelijnd setje bumpers. We verwachten dat de grotere verschillen in de prijslijst te vinden zullen zijn, al geeft Mercedes die voorlopig nog niet vrij.

Derniers articles publiés

Commentaires (6)

Laisser un commentaire
Dominique 11:19
Portrait de Dominique

Dat is koppel in overvloed. Gaat toch niet prettig zijn om constant uw ingewanden tegen de achterkant van uw ribbenkast te duwen bij het accelereren. Maar blijkbaar kan je er ook rustig mee rijden. #indrukwekkendecijfers

Jos D. 07:30
Portrait de Jos D.

Dit is geen AMG. Hier moet Mercedes een ander label voor verzinnen en niet een legendarisch label verkrachten. AMG staat voor rauw, ongepolijst vermogen. Auto's die niet zozeer snel zijn, maar moeite doen om je te vermoorden met een overdaad aan pk's en koppel dat niet altijd even gedoseerd op de weg wordt gebracht. Herrie, dramatiek. Dit is gewoon een snellere EQE. En daarmee geen AMG.

this 08:47
Portrait de this

AMG staat voor 'Mercedes onder handen genomen door de huistuner AMG'. Dus ik zou niet weten wat er dan niet AMG aan is.
Als je dit gewoon een snellere EQE vindt, dan is een C63 AMG ook gewoon een snellere C.
Tijd dat je meegaat met je tijd, elektrisch is de toekomst. En daarmee verdwijnt het geluid en de PK's die je zonder meer kan loslaten op de wielen. Voor dat laatste is elektrisch rijden te krachtig en zou het niet meer leuk maken omdat je dan enkel nog wielspin gaat hebben.

Jos D. 20:16
Portrait de Jos D.

AMG ging veel verder dan wat optische tuning en méér pk's. Hun V8 was zelfs in eigen beheer ontwikkeld. Dat is wat méér dan een snellere Mercedes juist zoals een Alpina BMW méér is dan een snellere BMW.
Afgaande op het artikel lijkt dus zo'n AMG EQE gewoon een snellere Mercedes EQE. Jammer maar helaas.

En voor de rest zal ik mijn tijd wel meegaan hoor.

this 09:49
Portrait de this

Artikel wel helemaal lezen. "Niet alleen de aandrijflijn maar ook het onderstel werd voor de AMG-versies aangepakt."

Dominique 09:00
Portrait de Dominique

Zet er een badge op met 43, 53 en 63 (?) en ze proberen het te 'ver-markten' als de nieuwe generatie AMG's...

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités