Officieel: Aston Martin DBX 707 gaat verder dan motorische upgrade (2022)

Aston Martin DBX 707 2022

Na het nodige geplaag en geroddel heeft Aston Martin het doek van zijn super-DBX getrokken. Deze DBX 707 gaat jammer genoeg zonder V12 door het leven, maar haalt wel genoeg vermogen uit zijn V8-blok om zowat alle concurrenten naar huis te spelen.

Hij zat er al even aan te komen, Aston Martins overtreffende trap van de DBX. Even geleden kregen we op de sociale media van de constructeur namelijk zijn verleidelijke silhouet te zien, dat vooral uit de boot viel door zijn opvallende bumperwerk en de bewering dat dit ’s werelds “krachtigste luxe-SUV” zou gaan worden. Dat blijkt niet gelogen, al is de krachtbron misschien nét iets minder sensationeel dan we hadden gehoopt.

Stevige chiptuning?

Als dit de krachtigste luxe-SUV ter wereld moest worden, dan moest zijn vermogen ergens in de buurt van de 700 pk komen te liggen. Daardoor keek zowat de hele autojournalistiek in de richting van het 5.2-liter grote V12-blok dat tegenwoordig onderin de DBS Superleggera leeft. Dat tikt namelijk de 725 pk aan, waarmee de DBX zijn hoog gegrepen belofte moeiteloos zou nakomen.

Aston Martin DBX 707 2022

Zo ver blijken de Britten nu niet te gaan in de transformatie van hun DBX 707; die houdt het zoals gewoonlijk op de 4.0-liter V8 uit de Mercedes-AMG-rekken. Hoewel daar niet veel ‘gewoonlijks’ aan is, want het blok werd voor de gelegenheid gekieteld om maar liefst 707 pk en 900 Nm koppel op te hoesten. Jawel: meer dus dan de 640 pk van de Porsche Cayenne Turbo GT of de 650 pk van de Lamborghini Urus, en ook nog eens 157 pk meer dan een normale DBX naar zijn wielen kan brengen. Het gevaarte spurt ermee naar de 100 km/u in amper 3,3 seconden.

Helemaal herzien

Het blijft echter niet gewoon bij een sterkere motor, want volgens Aston Martin werd zowat de complete auto herzien. Zo kreeg de SUV een nieuwe negentraps automaat met een natte koppeling mee om het extra vermogen aan te kunnen, staat de DBX 707 sneller stil dankzij grotere, koolstofkeramische schijfremmen en werden ook het stuur en de adaptieve luchtophanging aangepast aan sportiever rijgedrag. Alles, dus, om ervoor te zorgen dat dit beest zijn vermogen ook echt naar het tarmac kan brengen.

Aston Martin DBX 707 2022

Ook het interieur van de 707 zou je eraan moeten herinneren dat je niet in een ‘gewone’ DBX zit. Zo wordt de super-SUV af fabriek voorzien van stevige sportstoelen — die je naar wens kan inwisselen voor meer comfortabele exemplaren zonder meerprijs. Daarnaast krijgt de DBX 707 ook een eigen setje knoppen in de middenconsole om de rijmodus te selecteren. Wat al dit lekkers moet kosten is nog niet duidelijk, maar verwacht alvast dat je er diep voor in de buidel zult moeten tasten.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
FLP 15:12
Portrait de FLP

Wat is het nut ook van logge SUV's die sportwagens proberen te zijn?

Eddyds 22:06
Portrait de Eddyds

Wat een lelijk ding, zeker de achterkant.

Dominique 13:55
Portrait de Dominique

Ben ook niet echt fan. Sommigen vinden het geweldig design, maar ik kan er niet aan wennen.
Zal in ieder geval voor de happy few zijn.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités