Officieel: Skoda Enyaq Coupé iV wordt eerste elektrische RS (2022)

Skoda Enyaq Coupé RS iV 2022

Skoda heeft eindelijk het doek van zijn Enyaq Coupé iV laten glijden. De Enyaq-met-lage-daklijn laat dankzij zijn aangepaste silhouet een lagere luchtweerstand optekenen — net als een hogere aantrekkingskracht. Die schuilt ook onderhuids, want Skoda voegt meteen een RS-versie aan het gamma toe.

Na heel wat geplaag is het eindelijk zover: Skoda laat het daglicht voluit op zijn Enyaq Coupé iV schijnen. Hoewel de Tsjechen hun verlaagde SUV verwenden met een eigen teasercampagne was zijn uiterlijk al lang geen verrassing meer. We wisten namelijk dat de auto er gewoon zou uitzien als een verlaagde Enyaq iV, en die auto kennen we intussen al sinds 2020. Bovendien het oorspronkelijke studiemodel van de Enyaq stiekem al zo’n SUV-coupé, wat het verrassingseffect eveneens wat afzwakte. Dat neemt niet weg dat deze versie best het bekijken waard is.

Beauty ànd brains

Terwijl de reguliere Enyaq iV er namelijk iets tussen het silhouet van een grote SUV en dat van een traditionele MPV op nahoudt kiest deze coupé-versie resoluut voor de lage daklijn. Dat doet de Skoda nog compromislozer dan zijn Volkswagen- en Audi-broertjes, de ID.5 en de Q4 e-tron Sportback, want de achterpartij van de Tsjech lijkt op het eerste gezicht zo laag te liggen dat je enkel nog de dagelijkse boodschappen in de kofferbak kwijt zou kunnen.

Skoda Enyaq Coupé iV achterkant 2022

Niets blijkt echter minder waar, want Skoda belooft dat je maar weinig ruimte inboeten ten opzichte van de hogere Enyaq. Zo houdt de Coupé iV 570 liter volume over; amper 15 liter minder dan de reguliere SUV. Bovendien blijft ook de hoofdruimte op de achterbank tegen de verwachtingen in gevrijwaard dankzij het panoramische dak. Dat is dunner dan een gewoonlijk dakpaneel en wordt daarom standaard gemonteerd op elke Enyaq Coupé iV. Slim gezien, en mooi meegenomen.

Tot 16 km winst

Nog zo’n puntje waarop de Tsjechen weer simply clever geweest zijn: door de daklijn zo dramatisch te doen aflopen, laten ze hun Enyaq Coupé iV aanzienlijk vloeiender door de lucht klieven dan de oer-Enyaq. Zo hebben ze de luchtweerstandscoëfficiënt terug weten te schroeven tot 0,234, komend van een waarde van 0,257 voor de reguliere Enyaq iV. Dat klinkt misschien wat theoretisch maar werpt wel degelijk zijn vruchten af, want Skoda geeft een rijbereik tot 545 kilometer op voor de Coupé iV terwijl de standaard-SUV het op maximaal 529 kilometer houdt.

Skoda Enyaq Coupé iV interieur 2022

Dat rijbereik haal je trouwens met de Enyaq Coupé iV 80, de versie met de grote 77 kWh-batterij en achterwielaandrijfing, goed voor 204 pk. Die kan je als enige ook met vierwielaandrijving krijgen, en dan biedt je Enyaq Coupé iV 265 pk. Kijk je wat meer naar het budget, dan vind je onderin het gamma de iV 60 met een accupakket van 58 kWh en 180 pk aan vermogen. Snelladen kan de Coupé eveneens, waarmee de grootste batterij op een half uurtje terug 80% opgeladen is. Voor zover dus allemaal heel gelijkaardig aan het gamma van de reguliere SUV.

Elektro-RS

De Enyaq Coupé iV heeft echter nog een trucje achter de hand, en die komt in de vorm van het befaamde acroniem ‘RS’. Die letters zagen we eerder al op de Octavia, de Kodiaq en zelfs even op de Fabia verschijnen, maar maken nu voor het eerst hun opwachting op een elektrische auto. Deze Enyaq Coupé RS iV krijgt zijn eigen, agressievere smoelwerk mee en schroeft zijn kracht bovendien op naar 299 pk en 460 Nm koppel. Daarmee sprint hij vanuit stilstand naar de 100 km/u in 6,5 seconden en gaat hij door tot 180 km/u, 20 streepjes verder op de teller dan de reguliere versies. Verder krijgt de RS het 77 kWh grote accupakket mee, en beschikt hij natuurlijk ook over vierwielaandrijving.

Skoda Enyaq Coupé RS iV 2022

Of deze RS op termijn ook de richting van de hogere Enyaq iV uit komt is nog niet bekend, en ook de prijzen geeft Skoda nog niet vrij voor zijn nieuwe coupé-versie. Volgens de verwachtingen komt de nieuwe variant naar de dealers rond de lente van dit jaar, dus lang hoeven we op zijn prijslijst vermoedelijk niet meer te wachten.

Derniers articles publiés

Commentaires (16)

Laisser un commentaire
Maarten 20:31
Portrait de Maarten

Het eerste waaraan ik dacht: trek wel wat op de Ford Mustang Mach-E.
Niet negatief bedoeld, want ik kan beide erg smaken.

Dominique 09:28
Portrait de Dominique

En de achterkant lijkt erg veel op een Tesla Model X...

this 08:59
Portrait de this

Ik vind hem best mooi. Als mijn leasewagen Skoda Enyaq meevalt (als die ooit eens geleverd wordt...) zou ik deze Coupé wel eens durven aan te schaffen als privé wagen. Pas over vele vele jaren, wanneer deze in tweedehandse prijs wat meevalt natuurlijk.

FLP 11:22
Portrait de FLP

"en gaat hij door tot 180 km/u, 20 streepjes verder op de teller dan de reguliere versies"
Heh? Wacht... kan de gemiddelde (gewone) elektrische wagen "maar" 160km/u?? Of is dat enkel Skoda waarbij de topsnelheid zo "laag" ligt? Ik vermoed het eerste. Verbaast me wel!

Joram 14:02
Portrait de Joram

Inderdaad, de gewone Enyaq houdt het voor bekeken vanaf 160 km/u. Er zijn natuurlijk wel EV's die sneller kunnen (denk maar aan de Porsche Taycan, waar de begrenzer pas ingrijpt bij 260 km/u) maar er zijn ook kleinere exemplaren waar de topsnelheid nog lager ligt. Dit zou vooral iets te maken moeten hebben met het feit dat elektrische auto's doorgaans maar over 1 versnelling beschikken, wat bijvoorbeeld de Taycan omzeilt door toch 2 versnellingen te hebben.

this 14:21
Portrait de this

Het heeft vooral te maken met het verbruik dat gigantisch de hoogte inschiet bij een EV als je sneller rijdt.
En het heeft ook gewoon geen nut om een wagen te maken die 200 kan als nog geen 1% van je gebruikers ooit boven de 160km/u komt. Dus dan hoeft de fabrikant ook al geen rekening te houden met snelheden hoger dan 160.

tomtom 08:18
Portrait de tomtom

Gewone ICE-wagens zijn ook veel minder zuinig aan 120km/h dan aan pakweg 90 of 100, hoor. Dat is dus geen unieke eigenschap van de EV.

this 09:10
Portrait de this

Maar verbruik/capaciteit bij een EV is van groter belang dan bij een ICE. En het verschil tussen 90 en 120 is wel redelijk significant bij een EV.

Adriaan 12:25
Portrait de Adriaan

Maar waarom toch? Waarom zit die nadruk toch zo op het bereik? Dit weekend gaan skien met een EV, 3 keer gestopt, 1000km gereden op 10 uur, inclusief een uur laden. Dat is exact wat ik met mijn diesel avensis gereden heb een twee tal jaren geleden. Voor de lol was ik en mijn reispartner dan aan het denken, wat is nu de ideale ski auto, en denkende aan duitse autowegen, kwamen we uit aan een audi rs6. Perfect, tot je daarvan het "bereik" van gaat opzoeken, eerst, nergens in een review rept er nog maar iemand van de journalisten over het bereik van een benzine, tot daar aan toe, dan maar tankinhoud gaan delen door verbruik, wat blijkt een Audi RS6 gaat op duitse autosnelwegen ook amper 300km "bereik" hebben door zijn astronomisch hoog verbruik... Dan maar denkende: "maar wacht, een mercedes S klasse met veel te grote diesel tank" om dan tot het besef te komen dat ik even goed iets wil eten in de middag, en even goed naar de wc moet in de ochtend en in de namiddag even goed eens mijn benen wil strekken. Ik begrijp de focus niet zo goed op dat EV bereik en verbruik... Verbruik is natuurlijk niet onbelangrijk, uw kosten hangen daar recht evenredig aan vast, maar bij een ICE nemen we dat er precies maar bij, bij een EV is het een deal breker. En nu ik toch in een rant-mode zit: mijn octavia 1.6tdi van een paar jaar geleden, zijn verbruik tussen 90 en 120 was een gigantisch verschil, in de zin van 3l/100km naar 5l/100km. Wat ook in lijn ligt met de verschillen bij een EV.

this 13:42
Portrait de this

Raar vergelijk met een RS6, daarvan weet je gewoon dat er hoog verbruik is.
En je gaat even voorbij aan het feit dat je bereik echt met een stuk meer dan 100km zakt als je 160 of hoger gaat rijden.
En dat op een totaal van misschien 400km. Dus redelijk significant.
Als ik naar Zwitserland rij aan 160km/u, zakt mijn bereik ook wel 100 km, maar op een volle tank haal ik meer dan 1000km, dus redelijk onbenullig.
En we spreken hier ook niet over een Tesla, bij Tesla met de superchargers en hun betere laadcurves is dat nog een ander verhaal dan bij de Enyaq die soms met moeite boven de 50kW laadvermogen uitkomt. Dus laadtijden kan soms wel eens serieus tegenvallen als je geen lange pauze ingepland had.

Adriaan 19:05
Portrait de Adriaan

De rs6 was onderdeel van een denkoefening, lijkt me ook vrij duidelijk als je mijn bericht leest… Ik kom net van die kant, en het is bedroevend hoe weinig stukken je nog sneller dan 80, 100 en 120 mag in Duitsland… maar het argument van ik kan 1000km rijden, allemaal fijn, toen ik 22 was zonder kinderen deed ik dat ook, maar vandaag op mijn pre midlifecrisis leeftijd van 36 stop ik toch echt wel graag om de 2-3 uur. En of ik dan aan een laadpaal hang of niet? Dat maakt me weinig uit. Dat de enyaq zonder de juiste optie een bedroevend lage laadsnelheid heeft, moet ik eerlijk in zijn, daar verschoot ik persoonlijk ook van…

John 00:50
Portrait de John

Het verschil tussen een RS6 met een bereik van 300km en een EV is:
- volgetankt in 2 minuten aan eender welk tankstation
VS
- een lader vinden en 30-60 min wachten.

Qua gebruiksgemak (wat we gewoon zijn) een hemelsbreed verschil, maar hopelijk zijn beide argumenten snel van de baan. Meer laders en nog sneller laden?

Blij te horen dat een 1000km trip op 10u doenbaar is met een EV. Dat stemt mij hoopvol voor de toekomst :-)

tomtom 20:29
Portrait de tomtom

Ik wil u wel eens zien uitstappen, een RS6 voltanken, betalen en weer vertrekken na exact 2 minuten. Maak daar acht tot tien minuten van. Zelfs puur het volgieten van die RS6 zijn nafttank duurt meer dan twee minuten.

Hé, een EV kan je op 15 minuten van nul naar halfvol tanken! Op 60 minuten is die al van nul naar 80-90% getankt, en ondertussen weet iedereen dat laden sneller gaat wanneer de batterij nog relatief leeg is.

Het verschil tussen 10 en 15 minuten is al direct minder opvallend dan het verschil tussen 2 en 30-60 minuten, ni waar?

John 00:42
Portrait de John

Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Bij mijn volgende tankbeurt ga ik timen hoelang het duurt :-)
15 min voor 50% is mooi maar niet erg handig voor een lange(re) trip van 1000 km.

this 10:57
Portrait de this

Net op langere trips zijn die lange laadtijden geen probleem, want dan pak je sowieso langere pauzes (toch als je verstandig bezig bent). Het is meer op kortere trips waarbij je snel eens wat juice nodig hebt dat het vervelend kan zijn dat je eens 15min kwijt bent.

Stefan Lambrechts 09:42
Portrait de Stefan Lambrechts

Niet mis. Maar... ik vind dat op misbruik van de term 'coupé' gevangenisstraf zou moeten staan. Wat is het volgende? Auto's met een schuif-kanteldakje 'cabriolet' noemen?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités