Rijtest: Abarth 695 Esseesse (2022)

Abarth 695 Esseesse 2022

De intussen iconisch geworden Abarth is aan het genieten van zijn laatste jaren actieve dienst. Dat weerhoudt de Italianen echter niet om uit te pakken met alweer een special edition: maak kennis met de extreme 695 Esseesse.

Of ze het nu willen of niet: de elektrificatie loert ook bij Abarth om de hoek. Fiat heeft namelijk al zijn nieuwe 500e gelanceerd en dat model komt er alleen op stroom. Bij wijze van vlotte overgang laat de constructeur de verouderde 500-zonder-e wel nog even in de catalogus staan, maar het is slechts een kwestie van tijd voor onze hothatch zijn donor kwijt is. Moederhuis Stellantis kleefde er zelfs al een ultimatum op: Abarth krijgt ten laatste in 2024 een zuiver elektrisch aanbod.

Twee maal 695

Dat geeft het merk met de schorpioen nog minder dan twee jaar de tijd om ons te tonen wat zijn broekzakraket waard is, en dat doen ze naar goede gewoonte met een speciale editie. Deze 695 Esseesse moet doen denken aan de uitgeklede Fiat 500 ‘SS’ die Carlo Abarth in 1964 voorzag van een naar 690 cc uitgeboord motorblok. Daardoor bracht het kleine tweecilindertje destijds 38 pk naar de achterwieltjes, goed voor een topsnelheid van 140 km/u. De auto werd toen in een beperkte oplage van 1000 stuks gebouwd.

Abarth 695 Esseesse 2022

Zo beperkt is de oplage van de nieuwe Esseesse dan weer niet, al scheelt het niet veel: van deze 695 worden er in totaal 1390 stuks gebouwd. De rekenwonderen onder u merken meteen op dat in dat getal precies twee keer 695 past, en inderdaad: de Esseesse komt er in twee versies. Abarth bouwt de special edition 695 keer met een laklaag in ‘Nero Scorpione’ en spuit hem 695 keer in het “Grigio Campovolo”. Vandaar dat het opschrift “One of 695” trots op de hoofdsteunen mag prijken.

Spoiler alert

In tegenstelling tot zijn verre voorouder werd het motorblokje van deze Abarth niet verder uitgeboord. De 695 Esseesse maakt dus gebruik van dezelfde 1.4 T-Jet, een viercilinder benzineblokje dat ademt door een flinke turbo. Die krachtbron produceert 180 pk en 250 Nm koppel en stuurt die naar de voorwielen langs een manuele vijfversnellingsbak – al kan je de auto op vraag ook laten uitrusten met een gerobotiseerde transmissie met schakelpedaaltjes aan het stuurwiel.

Abarth 695 Esseesse 2022

De grootste wijzigingen zitten echter om die motor heen, en dat mag je letterlijk nemen. Zo werd de motorkap voor de Esseesse samengesteld uit aluminium en krijgt die twee bulten voor een soort double-bubble-design. In combinatie met een lichter – en opmerkelijk luider – uitlaatsysteem van Akrapovic verliest deze Abarth daardoor 10 kilogram ten opzichte van zijn soortgenoten. Maar het opvallendste van al is die enorme spoiler, die gekanteld kan worden tot een hoek van 60°. Wanneer hij helemaal omhoog staat krijgt de auto meer neerwaartse druk in de bochten en wanneer hij plat ligt kan je zijn topsnelheid bereiken. Om hem te verstellen moet je wel de handen uit de mouwen steken, en de inbussleutel uit je IKEA-setje gaan zoeken.

Plezier boven comfort

Die topsnelheid is dan ook niet verkeerd voor zo’n klein autootje: de 695 Esseesse moet wel 225 km/u halen, waarmee de naald 7 streepjes verder reikt dan die van de standaardversie. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u blijft echter wel onveranderd: daar doet de hot hatch 6,7 seconden over. Dat doet de Abarth trouwens luidkeels briesend door zijn twee titaniumpijpen, vooral wanneer je de naald tot boven de 4.000 toeren sleurt. Dan gaat er precies nog een extra klepje open en lijkt het wel alsof het gebrul rechtstreeks vanuit het binnenste van de motor komt.

Abarth 695 Esseesse 2022

Als dat je al de stuipen op het lijf jaagt, wacht dan maar tot je de auto eens met wat enthousiasme de bocht in smijt. Het stuurgevoel boezemt daarbij niet het meeste vertrouwen in – daarvoor is het wat te vaag – maar dit kleine apparaat kleeft wel competenter tegen het wegdek dan je zou verwachten. Daar merk je de voordelen van zijn Koni FSD-schokdempers, die je de rest van de rit eerder vervloekt om hun kneiterharde afstelling. In die categorie vallen trouwens ook de Sabelt-sportstoelen waarvan de hoofdsteun zo’n 20 centimeter verder naar achteren staat dan je had gewild, om plaats te bieden aan een racehelm. Dat toont meteen het doel van deze auto: voor een comfortabel uitstapje met grootmoe laat je de Abarth 695 Esseesse beter thuis.

Standaardpakketje

Dat verwacht je dan ook wanneer je een Abarth op je naam zet, net zoals je op voorhand weet dat deze auto weinig tot geen gebruiksgemak zal bieden. Zijn koffertje van 185 liter is bijvoorbeeld net groot genoeg voor de dagelijke boodschappen maar niks meer dan dat en de achterbank is van een formaat waar je volwassenen eigenlijk amper mee wil confronteren. Eigenlijk ben je best ook niet van een te grote gestalte indien je voorin wil plaatsnemen, anders vind je het stuur ergens tussen je knieën. Ook veiligheidsuitrusting is er amper, al biedt het infotainmentsysteem wel net voldoende om mee te overleven. Achter het aanraakschermpje van 7 inch vind je zowaar navigatie en een DAB-radio, net als standaard Apple CarPlay en Android Auto.

Abarth 695 Esseesse 2022

Verder kan je maar weinig toevoegen aan deze Abarth. Desgewenst kan je bijvoorbeeld nog 1.000 euro bijbetalen om een panoramadak te laten monteren of 2.000 euro opleggen voor een mechanisch sperdifferentieel, en indien je de zwarte boven de grijze verkiest kost je dat 550 euro extra. Voor de rest komt de 695 Esseesse als een standaardpakketje, en voor dat pakketje betaal je minimaal 34.490 euro. Is dat veel geld voor zo’n kleine auto? Jazeker, maar zoek nog maar eens iets dat zoveel sensatie biedt tegen die prijs.

Conclusie

De Abarth 695 Esseesse is een zeldzame vertegenwoordiger van een uitstervend ras: A-segmenters zijn er steeds minder, exemplaren met een verbrandingsmotor al helemaal en ook de compromisloze hot hatch is vermoedelijk geen lang leven meer beschoren. Geniet er dus van nu het nog kan – want stiekem biedt deze 695 Esseesse best veel om van te genieten.

Specificaties

Motor

1.4L I4 Turbo

Puissance

180pk

Couple

250 Nm

Overbrenging

Manuele 5-versnellingsbak

Transmission

voorwiel

Poids

990 kg

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 34 490.00

0 à 100 km/h

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Coffre min.

185 L

Rejet de CO2

156 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités