Rijtest: Hyundai Tucson Plug-in Hybrid (2021)

Hyundai Tucson PHEV 2021

Geen model zonder stekkerversie, dat geldt anno 2021 meer dan ooit tevoren. Zo werd ook de Hyundai Tucson in zijn nieuwe generatie voorzien van een plug-inhybride aandrijflijn, die het gamma aan mild- en full hybrids vervolledigt. Wij gingen op zoek naar de zin of de onzin van zijn extra tankklep.

De nieuwe Hyundai Tucson kwam vorig jaar als een donderslag bij heldere hemel het feestje van zijn voorganger crashen. Die had amper vijf dienstjaren achter de rug maar moest toch al plaats ruimen voor deze compleet nieuwe SUV. Ondanks die korte termijn bleef namelijk geen paneeltje, knopje of boutje gespaard: deze Tucson is een auto met een eigen platform, eigen aandrijflijnen en – vooral – een eigen gezicht.

Bewonderenswaardig gewaagd

Dat gezicht is ook meteen het eerste wat je opvalt bij het zien van de nieuwe Tucson. De snuit is namelijk niet gewoon anders dan die van zijn voorganger, maar ook nog eens helemaal verschillend van gelijk welke andere auto op de hedendaagse markt. De koplampen zitten bijvoorbeeld verscholen in nisjes waar je bij een sportief model luchthappers zou verwachten, en de dagrijlichten vormen één geheel met de grille. De achterpartij kenmerkt zich dan weer door dynamische lichtunits die met elkaar verbonden worden door de anno 2021 verplichte ledstrook. Of dit alles de auto aantrekkelijker maakt dan zijn vorige generatie laten we even in het midden, maar je kunt niet anders dan respect opbrengen voor een constructeur die zoiets aandurft met een populaire SUV.

Hyundai Tucson PHEV 2021 zijdelings

Binnenin pakt Hyundai het allemaal iets conventioneler aan, al blijft het lijnenspel ook hier van hoog niveau. Zo zitten de ventilatieroostertjes mooi verwerkt in een chroomlijst die doorloopt van de middenconsole tot in de deuren. Dat geeft je al meteen een soort cockpitgevoel, en het ontwerp van het stuur versterkt die indruk nog eens met zijn hoekige afwerking. Verder vinden we zowel achter dat stuurwiel als in de middenconsole schermen die beide – toevallig of niet – 10,25 inch groot zijn, en wordt het aanraakgevoelige exemplaar op de boordplank vergezeld door (iets te veel) aanraakgevoelige knopjes.

Op wolkjes

“Modern” en “dynamisch” zijn dus de sleutelwoorden die in ons opkomen wanneer we naar de nieuwe Tucson kijken, en vooral dat eerste kenmerk blijft overeind eens we met de SUV onderweg zijn. Onze testwagen werd namelijk voorzien van de plug-inhybride aandrijflijn, en daarmee is dit de meest geëlektrificeerde Tucson die je kan kopen. Die combineert een 1.6-liter benzinemotor met een elektromotor, die samen 265 pk en 304 Nm koppel kunnen opwekken. Die kracht sturen ze dan naar de vier wielen via een automaat met zes verzetten.

Hyundai Tucson PHEV 2021 interieur

Hoe dynamisch de Tucson aan de buitenkant ook mag lijken; van enige sportiviteit is in het rijgedrag geen sprake. De SUV biedt met name als stekkerhybride wel heel wat vermogen, maar het ontbreekt de aandrijflijn zelfs in zijn sportmodus aan responsiviteit om er ook echt wat lol mee te beleven. In de plaats daarvan blinkt de Tucson uit in comfort, want vooral met zijn adaptieve ophanging rij je op wolkjes. Het stuurgevoel is ook zacht in die mate dat je soms twijfelt of het wel met iets zo mechanisch als ‘wielen’ verbonden is, wat ook weer bijdraagt tot de rust die deze machine uitstraalt.

Opwarmende benzinekachel

Sportiviteit is ook helemaal niet het doel van de Tucson-met-stekker, maar zuinigheid is dat wel. Daartoe monteren ze bij Hyundai een accupakket van 13,8 kWh onder de vloer, goed voor een theoretisch rijbereik van 62 kilometer. Dat kan je opladen tot een snelheid van 7,2 kW, waarmee de batterij in een tweetal uur volgeladen is aan de gemiddelde stroomtap. Zelfs tijdens onze bitterkoude testweek leek het nog een mooie 55 elektrische kilometers te duren voor die accu leek raakte, dus Hyundai maakt hier geen loze beloften.

Hyundai Tucson PHEV 2021 achterkant rijden

De auto maakte het ons echter niet gemakkelijk om de elektrische actieradius te bepalen. De Tucson PHEV beschikt namelijk – in tegenstelling tot sommige andere plug-ins – niet over een apart verwarmingselement, waardoor de verbrandingsmotor steeds op temperatuur moet zijn om de cabine ’s winters leefbaar te maken. Daardoor sleur je tijdens een rit in elektrische modus eigenlijk een langzaam opwarmende benzinekachel mee en gaat het verbruik dus vooral bij korte ritten de hoogte in. Eens de motor op temperatuur is kan je echter wel zuiver elektrisch rijden en zakt het verbruikscijfer terug. Zo tekenden wij na een rit van 100 kilometer met de accu één keer volledig geladen een verbruiksgemiddelde op van 4,6 liter. Laad je de accu niet op, dan stijgt dat getal al snel richting de 7.

Weinig te klagen

In de kofferruimte betaal je wel een kleine prijs voor die extra aandrijfbatterij, al blijft de schade beperkt. Zou houdt de plug-inhybride 558 liter aan volume over terwijl dat bij de standaard-Tucson 620 liter zou zijn. Vergeet echter niet dat zelfs de mild-hybridexemplaren zo’n 40 liter kofferruimte moeten inboeten, dus enkel de goedkoopste Tucson krijgt die volledige capaciteit. De rest van het interieur blijft natuurlijk ongemoeid, en daar toont de Hyundai zich voorbeeldig: zowel voor- als achterin is er ruim voldoende hoofd- en beenruimte en de achterbank kan in drie delen platgelegd worden om een relatief vlakke laadvloer te vormen.

Hyundai Tucson PHEV 2021 kofferruimte

Ook op ergonomisch vlak hebben we weinig te klagen. De Tucson is gelukkig niet van die complexiteit dat alle bedieningselementen verborgen worden achter één aanraakscherm, al zijn de knoppen wel grotendeels aanraakgevoelig. Daardoor moet je dus nog steeds kijken waar je drukt, maar moet je tenminste geen halve minuut zoeken om het juiste knopje in een doolhof van menu’s te vinden. Het infotainmentsysteem zelf, dat je bij de plug-in standaard meekrijgt, is trouwens relatief gebruiksvriendelijk en biedt toegang tot Apple CarPlay en Android Auto. De functionaliteit is dus allemaal aanwezig, al ziet het systeem er misschien niet uit als het meest frisse van zijn segment.

De aard van het beestje

Dat je voor de Tucson met plug-inhybride aandrijflijn wat meer geld moet neertellen dan voor eentje met enkel een benzinemotor ligt natuurlijk in de aard van het beestje. Zo betaal je voor de goedkoopste Tucson 30.699 euro maar moet de versie met extra tankklep en batterij minstens 45.449 euro kosten. Dan krijg je de auto echter wel meteen in zijn ‘Techno’-uitrustingsniveau, en dat biedt bijvoorbeeld het infotainmentscherm van 10,25 inch, het even grote bestuurdersdisplay, automatische klimaatregeling en regen- en parkeersensoren bovenop de ‘Inspire’-basisversie die je anders zou meekrijgen. Daarnaast krijgt je PHEV natuurlijk ook standaard en automaat terwijl je anders in de manuele zesbak moet roeren.

Hyundai Tucson PHEV 2021 middenconsole

Dat neemt niet weg dat elke Tuscon best mooi uitgerust van de band rolt. Zo krijgt de SUV standaard cruise control, automatische dimlichten en zelfs een achteruitrijcamera mee. Ook de nodige veiligheidsuitrusting is meteen van de partij met een rijstrookassistent en een noodrem. Die laatste herkent tegen betaling ook gevaren die op een kruispunt van de zijkanten naderen. Adaptieve cruise control, verwarmde zetels voor- en achteraan en lederen bekleding zijn ook verkrijgbaar, maar daarvoor moet je upgraden naar het ‘Shine’-uitrustingsniveau.

Conclusie

De Hyundai Tucson mag er dan uitzien als een controversieel apparaat; onderhuids blijft het de people pleaser van voorheen. Van sportiviteit is er weinig sprake, maar hij biedt wel lekker veel comfort en een voorbeeldige interieurruimte. Als plug-inhybride komt daar ook nog eens de mogelijkheid bij om uitermate zuinig onderweg te zijn – zolang je de auto braaf aan de laadpaal hangt, wel te verstaan.

Specificaties

Motor

1.6L I4

Puissance

265pk

Couple

304 Nm

Overbrenging

6-trapsautomaat

Transmission

vierwiel

Poids

1 743 kg

Prix de base

€ 45 449.00

0 à 100 km/h

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

4.60 L/100km

Coffre min.

558 L

Coffre max.

1 737 L

Rejet de CO2

39 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
John 17:20
Portrait de John

Als ik onoplettend ben en ik kruis er een, denk ik altijd dat het een Mercedes EQC is.
Onlangs ook eentje zien staan in basis uitvoering zonder de led lichten achteraan, met wieldoppen. Verliest toch meteen een deel van zijn uitstraling.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités