Audi Brussels loopt productie Q4 e-tron mis

Audi Q4 e-tron 2021

De Audi-fabriek in Vorst zal deze ochtend zijn lijnen in mineur gestart hebben, want de vestiging grijpt nipt naast de productie van de nieuwe Q4 e-tron. Zo blijft Audi Brussels ook na 2026 afhankelijk van één enkel model.

Even zag het ernaar uit alsof Audi Brussels binnenkort op een kleine groeispurt mocht rekenen. Binnen de Volkswagen-groep groeide namelijk het besef dat de Duitse fabriek in Zwickau de enorme vraag naar de Q4 e-tron niet zou kunnen bijhouden. Als een redder in nood zou de vestiging in Vorst mogen bijspringen, maar dat plan blijkt na een herstructurering toch niet door te gaan.

159 miljard

In Zwickau worden naast de Q4 e-tron namelijk onder andere de Cupra Born, de Volkswagen ID.3 en de Volkswagen ID.4 geproduceerd. Vooral die laatste twee zijn modellen waar het grote publiek best warm van loopt. Daardoor zou de fabriek in Zwickau na de komst van de Audi dicht tegen zijn limiet draaien en zouden alle Q4 e-tron-bestellingen die Zwickau niet kan verwerken aan Vorst doorgegeven worden.

Volkswagen ID.3 2021

Die vooruitzichten vallen nu echter in het water door een herstructurering van de Europese fabrieken. De VW-groep investeert voor de komende vijf jaar maar liefst 159 miljard euro in zijn sites. Als deel van de aanpassingen verplaatst Volkswagen de productie van de ID.3 naar zijn historische fabriek in Wolfsburg, waardoor de band in Zwickau dan weer voldoende ruimte overhoudt voor de elektrische Q4.

Alleen de Q8 e-tron

Audi Brussels had nochtans een logische keuze kunnen zijn voor de Q4 e-tron. De Belgische fabriek is momenteel nog de enige onder het Volkswagen-concern die zich uitsluitend toelegt op elektrische modellen. Momenteel loopt de Audi e-tron er van de band en vanaf 2026 is ook diens vervanger, de Q8 e-tron, voorbehouden aan Vorst.

Audi e-tron 2021

Eén enkel model biedt echter maar weinig zekerheid voor een fabriek, en al helemaal wanneer dat een groot, duur model is. Het is dus afwachten of er nog toekomstige modellen naar Audi Brussels zullen komen, al is de kans klein. Als deel van zijn plan bouwt de groep namelijk nog een tweede fabriek in Wolfsburg, en ook de vestiging in Zwickau gaat zich volledig specialiseren in EV-productie.

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Dominique 08:36
Portrait de Dominique

Het lijkt erop dat ze Vorst hebben gebruikt om de kennis op te doen en vervolgens alles terug naar Duitsland gaan verhuizen.

Agoras Piet 08:24
Portrait de Agoras Piet

Hadden ze dan die ”kennis” niet in Duitsland? Dat is toch geen achterlijk onderontwikkeld land ?

Mathieu 12:22
Portrait de Mathieu

Hopelijk wordt dit niet het zoveelste "Belgisch drama".

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités