Moet Audi R8 binnenkort plaats maken voor elektrisch “R-segment”?

Audi R8 V10 Performance 2021

De Audi R8 gaat alweer een mooi aantal jaartjes mee en dus wordt het tijd om uit te kijken naar een vervanger. Dat zal echter gepaard gaan met een grondige herschikking van Audi’s sportieve gamma, blijkt uit een interview met de marketingmanager van het merk.

De huidige generatie van Audi’s supercar, de R8, blaast in 2022 zes kaarsjes uit. Aangezien de gemiddelde modelgeneratie tegenwoordig maar zo’n 7 levensjaren telt kunnen we er dus vanuit gaan dat ze bij Audi al een vervanger in de pijplijn hebben zitten. Of toch niet helemaal, want in een interview van Roadshow licht Linda Kurz, Audi’s hoofd productmarketing, de toekomst van het R-label toe.

Het R-segment

En die toekomst is in de eerste plaats elektrisch, blijkt uit het interview. Linda Kurz kan namelijk nog niet vrijgeven wat we binnenkort in de plaats van de R8 zullen krijgen, maar wel dat die auto geen verbrandingsmotor meer zal hebben. Er wordt dus ook helemaal niet bevestigd er nog een nieuwe auto onder de R8-naam zal komen. De marketingmanager spreekt zelfs eerder van een “R-segment”, wat doet vermoeden dat Audi ook sportieve modellen onder of — we kunnen maar dromen — boven de R8-opvolger zou plaatsen.

Voorlopig blijft de R8 echter nog even verkrijgbaar met een machtig V10-blok onder de kap, dat tegenwoordig een mooie 610 pk produceert in de Performance-versie. Nadien zullen we het met elektromotoren moeten stellen, en daarin zijn de R-modellen bij Audi trouwens niet alleen. Ook het RS-gamma zal volgens Kurz tegen 2026 voor 80% uit geëktrificeerde modellen bestaan.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités