Volvo zal zijn eigen accu’s bouwen, maar dat zal niet in België zijn. De fabriek in Gent zat bij de laatste vier kandidaten voor het project maar is nu uit de running gehaald.
Bij Volvo spelen ze al even met het idee om hun eigen interpretatie van een gigafactory te bouwen, een plaats waar het merk naast elektrische auto’s ook zijn eigen batterijen zou produceren. Eén van de kandidaten voor dit project was de Volvo-fabriek in ons eigenste Gent, maar nu blijkt dat de Zweden kiezen voor één van de locaties in eigen land.
3.000 extra jobs
De Belgische fabriek bleef als één van de vier laatste spelers over uit een totaal van maar liefst 50 locaties. Volvo Gent was dan ook geen onwaarschijnlijke keuze geweest want momenteel rollen er daar al twee zuiver elektrische Volvo-modellen van de band: de XC40 Recharge en de C40 Recharge. Een aantal weken geleden trok Vlaams minister-president Jan Jambon nog naar de Volvo-hoofdzetel in Zweden om er te pleiten voor de Vlaamse zaak, maar dat blijkt tevergeefs geweest te zijn. De fabriek in Gent loopt hier naar schatting 3.000 extra jobs door mis.
Volvo wil zijn eigen batterijfabriek bouwen om minder afhankelijk te worden van externe leveranciers in zijn productie van EV’s. De gigafactory zou tegen 2026 zijn deuren moeten openen en zal dus in Zweden komen te liggen.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois