Vijf iconische Audi’s met vijfcilindermotoren

Audi RS3 2021

Dit jaar blazen ze in Ingolstadt 45 (ontsteking)kaarsen uit, want zoveel jaren brengt Audi al auto’s met vijfcilindermotoren op de markt. In vier en half decennia vond de motor onderdak in heel wat modellen, van sportwagens tot SUV’s. Deze vijf vijfcilindermijlpalen verdienen een plekje in het Audi-geschiedenisboek.

Denk je aan de krachtbron van een moderne auto, dan beeld je je doorgaans drie, vier, zes, misschien acht of ondertussen ook al helemaal geen cilinders in. Een auto met een vijfcilindermotor, dat vind je tegenwoordig bijna nergens meer. Behalve bij Audi, wel te verstaan, en die staat er inmiddels al 45 jaar lang in de catalogus. Deze vijf modellen hebben in die jaren de Audi-vijfpitter staande gehouden.

Audi 100 - 1976

Audi 100 1976

De Audi 100 plaatsen we niet in deze erelijst omdat hij leuk of zelfs maar mooi was maar simpelweg omdat hij de eerste was. En dan bedoelen we niet alleen dat dit de eerste Audi was met een vijfcilindermotor. Dit bescheiden stukje antiek was namelijk de eerste productie-auto op deze aardbol met een vijf-in-lijn op benzine. De klanten die deze grote Audi overwogen vonden een vierpitter te min maar een zescilinder paste dan weer niet in het motorcompartiment van de 100. Daarom voegden de ingenieurs een cilindertje toe aan hun bestaande viercilinderblok om te komen tot een 2.1-liter vijfcilinder met 136 pk. De prachtig roffelende klank en soepele ‘Laufkultur’ namen ze er dan maar bij.

Audi UrQuattro - 1980

Audi Quattro 1980

De bekendste Audi met vijfcilinder — en misschien ook de bekendste Audi over het algemeen — is de eerste Audi Quattro, beter bekend als de UrQuattro. Toegegeven: die werd niet in de eerste plaats bekend om zijn motor maar wel om zijn baanbrekende vierwielaandrijving. Dat was tot dan toe grotendeels voorbehouden aan terreinwagens maar de Audi bracht deze technologie naar het asfalt — en naar het rallycircuit. Daar bleek de UrQuattro onverslaanbaar dankzij zijn vierwielaandrijving. Het hart van deze Audi was echter nog steeds een 2.1-liter vijfcilinder, maar dan voorzien van een turbo en een intercooler goed voor 200 pk.

Audi RS2 - 1994

Audi RS2 1994

De Audi RS2 was om heel wat redenen speciaal, maar het belangrijkste is misschien wel zijn naam. Dit was namelijk de eerste Audi die de ‘RS’-benaming mocht dragen, een lijn die tot op vandaag verdergezet wordt. Ook dit model was voorzien van Quattro-vierwielaandrijving en een vijfcilinder, alleen was die voor de gelegenheid 2.2 liter groot en tot in de puntjes aangepakt door Porsche. Daardoor pompte deze Audi 315 pk door zijn enorme turbolader. De RS2 was destijds uitsluitend verkrijgbaar als Avant, waardoor sommige puristen van mening zijn dat een Audi RS altijd een break moet zijn.

Audi TT RS - 2009

Audi TT RS 2009

Dat Audi geen vijfpitter aanbood in het gamma van zijn eerste TT zal voor altijd een misser zijn die als een onweerswolk boven de eerste generatie zal blijven hangen. Een misser die in 2009 werd rechtgezet, wanneer Audi een gloednieuwe 2.5-liter vijfcilindermotor in zijn TT van de tweede generatie lepelde en hem doopte tot TT RS. Deze motor bracht 340 pk naar die vier wielen langs een manuele zesversnellingsbak, waarmee de auto van 0 naar 100 km/u versnelde in amper 4,5 seconden. In één klap was de TT precies dat wat hij altijd al wilde zijn: een sportwagen.

Audi RS3 - 2021

Audi RS3 2021

Een doorontwikkeling van diezelfde motor vinden we tegenwoordig nog steeds in het vooronder van de RS3, Audi’s hot hatch-versie van de A3. Daar produceert hij met wat turbohulp vlot 400 pk. Ook de vorige generatie van dit model haalde zijn vermogen uit datzelfde blok, maar niemand had durven dromen dat de RS3 die eerder dit jaar voorgesteld werd die traditie zou verderzetten. Terwijl concurrenten zoals de BMW M135i en Mercedes A45 AMG anno 2021 zweren bij de viercilinder houdt de Audi RS3 halsstarrig vast aan zijn vijfpitter en dat kunnen we alleen maar prijzen. Wetende dat de RS3 pas nieuw is kunnen we er bovendien ook nog eens zeker van zijn dat we nog een dikke 5 jaar lang vijfcilinders in het vooronder van Audi’s zullen mogen vinden. Bereid je binnen vijf jaar dus maar voor op een lovend vervolgartikel...

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités