Officieel: Ferrari Daytona SP3 gaat terug naar de basis

Ferrari Daytona SP3

Ferrari heeft de derde telg van zijn Icona-familie voorgesteld. Deze Daytona SP3 krijgt een lekker ouderwetse V12, een wigvormig retro-koetswerk en — in tegenstelling tot de Monza SP1 en SP2 — zowaar een voorruit.

Met de Icona-reeks kijkt Ferrari terug naar zijn roots: elke auto baseert zich op een specifieke periode uit de roemrijke geschiedenis van het merk. Die taak nemen ze ook bij deze Daytona SP3 duidelijk serieus, want als we de beschrijving mogen geloven belooft dit een ouderwets pure Ferrari te worden.

Testarossa-sleuven?

Onderhuids mag deze Icona-auto bijvoorbeeld wel dezelfde basis als de LaFerrari gebruiken; van hybridetechniek is er geen sprake. In de plaats daarvan ontleent de Daytona SP3 zijn hart aan de 812 Competizione. Tussen de twee assen ligt dus een atmosferische, 6,5 liter grote V12-motor die kan doorschreeuwen tot 9.500 toeren. Dat blok produceert 840 pk en 697 Nm koppel, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,85 seconden en een topsnelheid van boven de 340 km/u.

Ferrari Daytona SP3 Achterkant

Die cijfers dankt de Ferrari ook aan zijn gladde koetswerk, dat ondanks het gebrek aan actieve aërodynamica toch de laagste luchtweerstandscoëfficiënt ooit laat optekenen voor een productie-Ferrari. Daarvoor mochten de ontwerpers even graaien in de trukendoos van het merk: de lichtinlaten aan de zijkanten van de auto volgen namelijk het voorbeeld van die op de 512 S-racewagen en onder de koplampen vinden we extra vleugeltjes zoals de 330 P4 er al had. Zijn styling doet ons persoonlijk ook wat denken aan de Ferrari Testarossa uit de jaren ’80, met zijn wigvormige koets en horizontale sleuven op de flanken en de achterzijde.

24 Uur van Daytona

Ferrari spreekt zelf van een design dat vooral moet herinneren aan de raceprototypes van de jaren ’60, terwijl de Monza SP1 en SP2 eerder terugkeken naar de jaren ’50. De SP3 dankt ook zijn naam, ‘Daytona’, aan een legendarische 24-uursrace van 1967 waar Ferrari-wagens de eerste, tweede en derde plaats opeisten. Het mag dus niet verwonderen dat de ontwerpers teruggrepen naar modellen als de 512 S en de 330 P3/4, al leeft de gelijkenis met de Testarossa van de jaren ’80 daardoor vermoedelijk alleen in onze verbeelding.

Ferrari Daytona SP3 interieur

De oprecht geïnteresseerden moeten we vermoedelijk wel teleurstellen: Ferrari bouwt deze Daytona SP3 in een beperkte oplage van 599 exemplaren. Die zijn al allemaal gereserveerd, en hun kopers hebben er elk een som van zo’n 2 miljoen euro voor moeten neertellen. Je zal dus wel je best mogen doen om er ooit eentje in handen te krijgen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités