Volkswagen heeft zijn T-Roc door de faceliftmolen gehaald. Na vier jaar trouwe dienst krijgt de compacte SUV het inmiddels typische VW-gezicht en de gebruikelijke digitalisering mee. Voor de liefhebbers blijft de auto ook als cabrio en als sportievere R-versie verkrijgbaar.
Dat laatste is wel degelijk het vermelden waard, want de R blijft niet overal in de showrooms staan. Bij onze noorderburen, bijvoorbeeld, mag de vierwielaangedreven power-SUV zijn koffer met daarin 300 paarden pakken voor een enkele reis richting geschiedenisboeken. Bij ons wordt hij gewoon meegenomen in de facelift, die trouwens het volledige T-Roc-gamma van een sportievere snuit voorziet.
God, waarom die cabrio
De facelift volgt de huisstijl die we inmiddels van Volkswagen kennen, met slanke koplampen die standaard voorzien zijn van LED-technologie, hertekende bumpers met ietwat futuristische luchtinlaten en een LED-snorretje dat de koplampen met elkaar verbindt. Achteraan is de transformatie minder opvallend, al werden ook daar de bumpers en de verlichting aangepast. En jawel: ook de best aparte T-Roc Cabriolet krijgt dezelfde facelift en zal dus nog steeds onze wegen blijven sieren, willen of niet.
Binnenin maakt de T-Roc een kleine inhaalbeweging ten opzichte van de rest van het VW-gamma. Zo wordt het dashboard verwend met wat nieuwe materialen en een groter, voortaan rechtopstaand aanraakscherm. Eronder vinden we wel nog steeds een apart — maar wel aanraakgevoelig — paneel waarmee je de klimaatregeling kan bedienen, dus helemaal de ID.3-kant gaat Volkswagen niet uit met deze facelift. Het digitale bestuurdersdisplay is wel van de partij, en ook nog eens standaard over het volledige gamma.
Geen hybrides
Het motorenaanbod van de T-Roc blijft bij de facelift grotendeels overeind, wat meteen ook wil zeggen dat je deze VW niet als eHybrid of zelfs milde eTSI kunt krijgen. In de plaats daarvan kan je benzine tanken voor je 1.0 TSI met 110 pk, je 1.5 TSI met 150 pk of je 2.0 TSI met 190 of, in het geval van de R, 300 pk. Ook dieselen kan nog steeds, en wel met een 2.0-literblok met 115 of 150 pk. Schakelen doe je met een manuele zesbak of via een DSG-automaat met zeven verzetten. Desgewenst kan je de T-Roc laten uitrusten met 4Motion, VW-lingo voor vierwielaandrijving.
Daarnaast krijgt de T-Roc ook wat grote-auto-technologie mee op vlak van rijassistentie. We spraken al over het standaard aanwezige bestuurdersdisplay en de IQ-LIGHT-koplampen, maar deze compacte SUV krijgt ook Travel Assist mee. Daarmee moet de auto autonoom kunnen rijden tot het zogeheten ‘niveau 2’, wat wil zeggen dat je als bestuurder het stuur even kan loslaten en de auto dan zelf kan sturen, rijden en remmen voor korte periodes.
De hertekende T-Roc zal binnen een paar weken al in de showrooms te vinden zijn. Op de vernieuwde T-Roc R is het nog even wachten tot begin 2022, maar tegen de lente moet de overgang compleet zijn.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois