Eerste test: Cupra Born (2021)

Cupra Born test 2021

Cupra doet een beroep op Duitse fundamenten voor zijn eerste volledig elektrische model. Om de wetten van het merk te gehoorzamen, willen de Spanjaarden deze nieuwkomer voorrijden als sportief en dynamisch. Marketingtaal of realiteit?

De Volkswagen-groep zet zijn elektro-uitbreiding voort. Na de ID.3 en de SUV’s ID.4 en Skoda Enyaq – en recent zelfs nog de nieuwe ID.5 - is het nu de beurt aan de Spanjaarden. Toch is de nieuwe elektrische Zuid-Europeaan geen Seat, maar een Cupra. Je weet wel, dat merk met sportieve aspiraties dat zich van Seat heeft afgescheurd. Tijd om eens naar hun meest recente creatie te kijken.

Johnny-ID.3

Hoewel het MEB-platform van de Volkswagen-groep moduleerbaar is, lijkt het alsof die functionaliteit alleen voor SUV’s is voorbehouden. Want van ver lijkt deze nieuwe Cupra Born simpelweg op een Volkswagen ID.3... met bodykit. Dat is trouwens niet ver van de waarheid, maar levert tegelijk heel wat voordelen op.

Cupra Born review 2021

Net als elk model van het merk met de tribal krijgt deze nieuwe Born een sportief jasje aangemeten dat voorzien is van de nodige bronzen accenten. Wakkere lezers herkennen ongetwijfeld het conceptmodel Seat el-Born in het design. De Born neemt het grootste deel van het ontwerp over, van de wijd opengesperde voorbumper met fijne ledkoplampen vooraan tot de gespierde achterkant met lichtstrook en een echte valse diffusor. In feite wordt alles van de el-Born gekopieerd, behalve de naam. In het Spaans betekent ‘el’ immers ‘de’ of ‘het’, waardoor je daar eigenlijk ‘de de Born’ zou krijgen.

Spaanse afwerking

Binnenin lijkt Cupra wat zuiderse warmte in de strenge Volkswagen-sfeer te hebben willen krijgen. Hoewel de fundamentele elementen herkenbaar zijn (rijpositie, zichtbaarheid en bedieningsorganen) lijkt alles volwassener. Er is bijvoorbeeld een middenconsole, die bovendien met alcantara bekleed is. Standaard krijg je ook sportzetels. Die zijn bekleed met gerecycleerd Sequal-materiaal op basis van oude visnetten.

Cupra Born review 2021

Centraal op het dashboard zie je het touchscreen en het infotainmentsysteem dat met andere recente Seat/Cupra-producten gedeeld wordt. Hoewel het hier 12 duim groot is, is de ergonomie nog steeds verre van ideaal. Erger nog: het stuur krijgt haptische touchknoppen die je vaak per ongeluk indrukt als je het stuur op de kwart-voor-driepositie vasthoudt. Je gaat je nog afvragen of ze het met opzet doen...

Cupra Born review 2021

Exclusieve e-Boost

Technologisch krijg je hetzelfde plaatje als voor het in- en exterieur, namelijk de bekende basis die met een Cupra-sausje wordt overgoten. Hoe je die saus precies maakt voor de batterijen en elektromotoren? Wel: de Spanjaarden zijn erin geslaagd om iets meer vermogen uit de VW-motor te halen. De e-Boost puurt 20 kW extra uit de topversie om het totaalvermogen op 231 pk te krijgen. Nu, op die exclusieve versie is het nog even wachten.

Cupra Born review 2021

In afwachting daarvan bestaat de rest van het gamma uit dezelfde componenten als zijn Duitse neef. De instapversie gebruikt een batterij van 45 kWh om een motor van 110 kW (150 pk) te voeden die zich op de achteras bevindt. De motor van 150 kW (204 pk) haalt zijn voeding uit een batterij van 58 kWh. De topversie heeft een batterij van 77 kWh, maar daarvoor is het wachten tot 2022, net als op de minst krachtige Born. Alleen de batterij van 58 kWh is op dit moment dus gehomologeerd, en die mikt op een rijbereik van 424 kilometer op een volle lading. Aan gelijkstroom kun je trouwens opladen tot 120 kW.

Cupra Born review 2021

Elektrisch en sportief?

De Cupra Born staat vooraan 15 millimeter en achteraan 10 millimeter dichter tegen het asfalt dan zijn platformgenoot, en krijgt nog eens een specifieke ophangings- en chassisafstelling. Maakt dat er een sportieveling van? Bijna. Zo simpel is het immers niet, maar je merkt wel dat het lage zwaartepunt door de batterij en de directe vooras (met standaard progressieve stuurinrichting) de Born een zekere dynamiek geven.

Bovendien is het zelfs wat plezierig om een achterwielaangedreven elektrische auto van bocht naar bocht te gooien en alleen te remmen door met je voet van het gas te regenereren. Uiteindelijk mis je alleen het motorgeluid en de trillingen. Die behoorlijk dynamische chassisafstelling beïnvloedt het comfort tot slot niet. Alle modellen op het MEB-platform zijn relatief stug opgehangen, maar deze Cupra lijkt dat nog het best te kunnen verdedigen door zijn effectief sportieve inborst.

Cupra Born review 2021

Conclusie

Aan het einde van de rit is deze nieuwe Cupra Born niet zomaar een Volkswagen ID.3 met sportievere outfit. Hij neemt er weliswaar de basiselementen van over, maar doet er zijn Spaanse ding mee, met een degelijke standaarduitrusting, een betere afwerking en een dynamisch chassis. Dat is jammer genoeg niet alles: die aanpassingen vragen uiteindelijk een meerprijs van bijna 5.000 euro bovenop het Duitse alternatief.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

204pk

Couple

310 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste overbrengingsverhouding)

Transmission

achterwiel

Vitesse de pointe

160 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 42 080.00

0 à 100 km/h

7.30 sec

Coffre min.

385 L

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
FLP 10:47
Portrait de FLP

En weerom wordt er in alle talen gezwegen over het gewicht. Dit is geen specifieke kritiek op Autofans hoor, dit valt mij de laatste maanden overal in de media heel hard op. Al je iets leest/hoort over een elektrische wagen wordt er absoluut nergens het gewicht vermeld. Terwijl dit bij wagens met gewone motoren nog altijd standaard vermeld wordt, zoals het altijd is geweest.
Je zou al bijna beginnen denken aan een grote doofpotoperatie, aangezien het gewicht net één van de grote (onrechtstreeks vervuilende) nadelen is van een elektrische wagen.

Wim Bervoets 11:41
Portrait de Wim Bervoets

Ik ben het volledig met je eens dat een elektrische auto in verhouding veel nadeliger is in gewicht dan een klassieke auto, en ik denk dat we bij Autofans ook vaak genoeg vermelden dat die extra batterijkilo's een nadelige invloed hebben op verbruik, rijbereik en rijgedrag/-comfort.

In deze test hebben we het gewicht misschien niet vernoemd, maar ik ben even gaan terugkijken in de meest recente EV-rijtesten (ID.4, iX, EV6, i4, zelfs de Manta GSe Elektromod). Daar gaat het altijd wel ergens over het gewicht. Als het niet onderaan bij de specificaties is, is het wel ergens in de tekst. Dus om een doofpotoperatie te vermoeden waarbij de media in alle talen moeten zwijgen over het gewicht... dan weet jij alvast meer dan wij ;-)

FLP 17:41
Portrait de FLP

Zoals ik al zei is het niet specifiek naar jullie gericht. :-) Het viel me gewoon op dat ik het vaak niet tegenkom in artikels over elektrische wagens de laatste maanden. Zelfs de groten als topgear.com vermelden het vaak niet bij elektrische wagens.
En "doofpot" is eerder komisch, tin-foil-hat-gewijs uitgedrukt. :-p Maar ik bedoel dat fabrikanten het misschien bewust ook niet meer doorgeven aan de media?

Mathieu 13:02
Portrait de Mathieu

Ik vraag me zelfs af of al die "middenklassewagens" die naar de 2 ton gaan op langere termijn geen invloed gaan hebben op onze wegen. Volgens mij gaan ze (misschien via de rijtaks) hiervoor nog extra belastingen gaan heffen. Want wees eerlijk, ze gaan belastingen missen als men stopt met de fossiele brandstoffen.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités