Een kleine maand na de Fiesta stuurt Ford de Focus naar de plastisch chirurg. De update is visueel en technologisch, maar op echte hybrides is het nog even wachten. De sportieve ST blijft wel overeind.
Facelifttijd bij Ford: na de Fiesta is de Focus klaar voor een update. Visueel herken je die aan het blauwe ovaal, dat nu een prominente plaats in het radiatorrooster krijgt. Net als de motorkap krijgen ook de koplampen een nieuw ontwerp. Voortaan zijn ze standaard voorzien van ledtechnologie en integreren ze ook de mistlichten. Ook de achterlichten worden in één trek door opgefrist. De verschillende uitvoeringen (Connected, Titanium, ST-Line en Active) houd je nu beter uit elkaar door hun verschillende radiatorroosters. Het Vignale-pakket wordt net als het X-pakket naar meer uitvoeringen doorgetrokken, terwijl er vijf nieuwe velgdesigns aan het aanbod worden toegevoegd.
Sync 4
Binnenin herken je de gefacelifte Focus meteen aan zijn nieuwe infotainmentscherm. Dat is voortaan 13,2 duim groot en draait op Fords SYNC 4-software. Dat systeem bevat spraakondersteuning, over-the-air-updates en zou zelflerend zijn, draait draadloos Apple CarPlay en Android Auto, maar wordt nu jammer genoeg ook gebruikt om je klimaatregeling te bedienen. Weg klassieke knoppen dus. De rijhulp wordt uitgebreid met onder meer dodehoekondersteuning, dat tegenstuurt wanneer je van rijstrook wisselt en een andere weggebruiker in je dode hoek niet opmerkt, een kruispunthulp voor tegemoetkomend verkeer, en een rear occupant alert die waarschuwt wanneer je kinderen of huisdieren op de achterbank zou vergeten.
(Nog) geen stekker
Nog geen full hybrids of plug-inhybrides onder de motorkap van de vernieuwde Focus. Wel nog steeds de milde hybride 1.0 EcoBoost, die 125 of 155 pk sterk is en die naast een manuele zesbak nu ook een Powershift-zevenbak met dubbele koppeling aan zijn aanbod toevoegt. De niet-milde hybride 1.0 Ecoboost van 100 pk blijft in de catalogus als motor van de instapversie van de Focus. Aan dieselkant blijft de 1.5 EcoBlue van 120 pk overeind.
Prijzen
Tot slot wordt de Focus ST mee vernieuwd. Hij volgt dezelfde wijzigingen als de reguliere Focus, en voegt er nieuwe Performance-sportzetels aan toe, net als het Mean Green dat de Puma ST introduceerde. De kofferruimte van de Focus Clipper is voortaan chiquer aangekleed en anders ingedeeld. Prijzen voor de vernieuwde Ford Focus beginnen vanaf 24.245 euro, voor de Clipper beginnen ze vanaf 25.245 euro.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 1 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 9 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 10 mois