Mercedes-AMG ziet nog toekomst in V8-motor

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2021)

Liefhebbers van het grotere motorenwerk kijken met lede ogen toe hoe de V8 langzaamaan naar de geschiedenisboeken verdwijnt. Niet als het aan AMG-baas Philipp Schiemer ligt, want die geeft nu aan dat er in Affalterbach nog voldoende toekomstplannen voor de achtcilinder op tafel liggen.

Mercedes-Benz evolueert net als heel de autosector steeds meer in ecologische richting. Zo gaf het merk al aan dat het geen nieuwe verbrandingsmotoren meer ontwikkelt en kregen we even geleden zelfs een zuiver elektrische én een hybride-AMG te zien—al kreeg die laatste wel nog een V8-motor. Als klap op de vuurpijl werd eerder ook bekend dat de AMG-versie van de nieuwe C-Klasse een viercilinder krijgt, wat doemdenkers deed vermoeden dat de achtcilinder helemaal uit het AMG-gamma zou verdwijnen.

Leve de M178

Philipp Schiemer, topman bij de AMG- en Maybach-afdelingen, maakt nu een einde aan het giswerk. In een interview met het Amerikaanse Road and Track maakte hij duidelijk dat de vraag naar Mercedes-AMG’s met een V8 wereldwijd nog te groot is om die motor te laten verdwijnen. De kans bestaat wel dat de achtcilinder vaker elektrohulp zal krijgen, zoals in de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, maar we mogen volgens Schiemer zeker nog een decennium lang een V8-motor in het vooronder van AMG-modellen verwachten.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2021) stekker

Dan heeft de AMG-baas het weldegelijk over een V8-motor, want een nieuwe komt er niet meer. In de plaats daarvan mogen we rekenen op doorontwikkelingen op de bestaande 4.0-liter V8, die inmiddels sinds 2015 meedraait. De iconische M178-motor—zoals dat blok in de AMG-wandelgangen beter bekend is—is dus nog lang niet uitgebruld.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités