Ford Fiesta krijgt welverdiende update (2021)

Ford Fiesta gamma 2021

Na vijf jaar trouwe dienst geeft Ford de Fiesta een welverdiende facelift. De compacte hatchback krijgt voor het eerst een digitaal bestuurdersdisplay en standaard LED-koplampen, en elke versie krijgt zoals voorheen zijn eigen neusje.

Wanneer de huidige Ford Fiesta anno 2016 op de markt kwam was zijn uiterlijk geen wereldschokkende verschijning. Hij nam heel wat designkenmerken over van zijn populaire voorganger—en waarom ook niet, want die mocht er best zijn. Een opvallende keuze was toen wel dat het bumperwerk van de Fiesta een relatief sterk verschillend ontwerp kreeg afhankelijk van de versie die je koos.

EcoBoost alom

Daar houdt Ford na deze facelift nog steeds aan vast, al moest één specifieke versie er wel aan geloven. De Fiesta is er namelijk niet meer als luxueuze Vignale, maar Ford biedt wel nog optionele Vignale-packs om je exemplaar wat op te smukken. Je hebt dus nog de keuze tussen de Connected, de Titanium, de ST-Line en de Active, elk met hun eigen stijlkenmerken en—in het geval van de twee laatsten—onderstel. Wat ze allemaal wel gemeenschappelijk hebben is een iets grotere grille dan voorheen met een logo dat zich voortaan centraal in het rooster bevindt.

Ford Fiesta interieur 2021

Onderhuids blijft het Fiesta-gamma nagenoeg ongewijzigd met zijn aanbod aan al dan niet geëlektrificeerde driecilindertjes. Dat begint met de 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor met 100 pk en eindigt bij de EcoBoost Hybrid-aandrijflijnen met 125 of 155 pk—beiden mildhybrides met 48V-techniek. De grootste technische nieuwigheden zijn dan ook de LED-koplampen, die nu zoals bij heel wat concurrenten standaard zijn, en het optionele digitale bestuurdersdisplay dat we voordien wel in de Ford Puma zagen maar nooit in een Fiesta. Het infotainmentsysteem blijft verder de SYNC 3-interface zoals voor de facelift.

ST wordt nog gemener

Daarnaast biedt Ford zijn Fiesta nog steeds aan als ST-versie, een speelse hot hatch. Die haalt net als voorheen 200 pk uit zijn 1.5-liter driecilindermotor maar krijgt er wel wat koppel bij. Zo biedt de ST nu 320 Nm koppel, 30 meer dan voor de facelift. Zo sprint deze broekzakrakket van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden en gaat hij door tot een topsnelheid van 230 km/u. De ST mag bovendien op nog een tweede aanpassing rekenen, en die vinden we in het kleurenaanbod. Je kan de snelle Fiesta nu namelijk samenstellen in het opvallende Mean Green dat we eerder al op de Puma ST zagen.

De Fiesta-facelift zou op onze wegen te zien zijn vanaf begin 2022. Prijzen zijn momenteel nog niet gekend, maar we verwachten geen te grote verschillen met de huidige prijslijst.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Mathieu 12:45
Portrait de Mathieu

Ford logo is verhuisd naar de Grill
Ze werken spijtig genoeg nog steeds met de Sync3 en niet met de Sync4 zoals in andere nieuwe Ford wagens.
De Recaro stoelen vind je ook niet meer in de ST, maar het zijn nu stoelen ontwikkeld door Ford zelf geworden.
Weetje: de wagen zou ook vrij van dierlijke producten zijn ;-)

suskewiet 15:09
Portrait de suskewiet

tot je er benzine inkapt :-)

Steven 23:35
Portrait de Steven

Het interieur is amper veranderd... Wat een gemiste kans om de nillies-vibe weg te werken. In een tijd waarin pakweg de Peugeot 2008 of de Opel Corsa echt grote stappen zetten is het toch erg triestig dat Ford zo achterwege blijft. Heerlijk sturen ten spijt, het is gewoon niet erg fraai. Het is simpelweg saai.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités