Officieel: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is eerste hybride AMG (2021)

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2021

Mercedes heeft zijn eerste AMG-model van een stekker voorzien. De – haal even adem – Mercedes-AMG GT 63 S E Performance combineert de 4.0 V8 met een elektromotor en zet waanzinnige cijfers neer.

De eerste stekkerhybride van Mercedes-AMG is een feit. Speciaal daarvoor halen de Duitsers het E Performance-label boven. Het model dat de spits mag afbijten, is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Om de kofferklep niet helemaal vol modelbenamingen te hangen, ruilt Affalterbach het achtervoegsel ‘4-Door Coupé’ in dit geval in voor ‘E Performance’, en spreek je over de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2021

Brabus-cijfers

De basis vormt nog steeds de 4.0 V8 biturbo voorin, die goed is voor 639 pk en 900 Nm. Die krijgt in de E Performance extra ondersteuning van een elektromotor en een lithium-ionbatterij op de achterwielen. De elektromotor produceert 70 kW (95 pk), maar dat kan in een overboostmodus tien seconden lang stijgen naar 150 kW (204 pk). Het koppel? Nog eens 320 Nm extra. Het totale systeemvermogen? Hou je vast: 843 pk en 1.470 Nm. Dat zijn cijfers die je van Brabus verwacht...

Die waanzinnige cijfers zorgen voor waanzinnige prestaties: 0-100 km/u duurt amper 2,9 seconden, de topsnelheid ligt op 316 km/u. Verwacht echter geen royaal elektrisch rijbereik: de batterij werd ontwikkeld samen met het Mercedes-AMG Petronas F1-team, en is in de eerste plaats bedoeld om de prestaties te boosten. De elektromotor krijgt bijvoorbeeld een tweetrapsversnellingsbak (net als de Porsche Taycan en Audi E-Tron GT), en de 6,1 kWh aan batterijcapaciteit zorgt niet alleen voor een laag gewicht (89 kilogram extra) maar ook voor een beperkt rijbereik van 12 kilometer.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2021

Betere gewichtsverdeling

Bijladen kan aan 3,7 kW of via vier niveaus van energierecuperatie, waarbij je in de sterkste stand deze Mercedes-AMG met één pedaal bestuurt. Goed boerende zaakvoerders: de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance geeft een gemiddelde CO2-uitstoot op van 196 g/km en een gemiddeld verbruik van 8,6 l/100 km.

Affalterbach zegt trouwens dat de plaatsing van de elektrische aandrijving achteraan voor een betere gewichtsverdeling en dus een beter rijgedrag zorgt. Het koppel wordt trouwens volledig variabel verdeeld: maak je het te bont, dan kan het elektrische vermogen ook naar de voorwielen. En anders brengen de grotere keramische remschijven je wel tot stilstand.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2021

Grote klep

Herkennen doe je deze E Performance aan zijn licht andere bumpers. De voorkant krijgt bijvoorbeeld wat bredere luchtinlaten aan de buitenkant, de achterbumper krijgt nogal weinig discreet een laadklep erin verwerkt. Specifieke E Performance-opschriften op de flanken en dito 20- en 21-duimsvelgen maken het visuele plaatje af.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités