Met de Marsien heeft Gemballa een geweldig getekende offroader klaar. De Porsche 992 Turbo S wordt omgebouwd tot een hyperexclusieve en unieke creatie die knipoogt naar de legendarische Porsches uit de Parijs-Dakar-rally's van weleer.
Eerst even een naamsverwarring uit de weg helpen: deze Gemballa Marsien heeft niets te maken met Gemballa, de Duitse tuner die na het overlijden van oprichter Uwe Gemballa in 2010 in handen van investeerders kwam. De Gemballa Marsien is wel het geesteskind van Marc Philipp Gemballa, de zoon van oprichter Uwe.
Project Sandbox
Gemballa - Marc Philipp dus – speelde al een tijdje met het idee om een Porsche 911 om te bouwen tot een Dakar-offroader. Dat idee werkte hij uit als ‘Project Sandbox’ en wordt nu getoond als kant-en-klaar productiemodel waarvan er maar 40 stuks gebouwd zullen worden. Voor 495.000 euro per stuk, exclusief btw en donorvoertuig, de ook al vlot 226.000 euro kostende Porsche 911 Turbo S.
Gemballa heeft zijn Marsien uitvoerig getest in de Arabische zandduinen. De volledig op maat gemaakte ophanging werkte Gemballa samen met specialist KW uit. De rijhoogte is bijvoorbeeld aanpasbaar voor offroadgebruik, en laat dan een bodemvrijheid van 25 centimeter toe. De dempers zijn aanpasbaar via een paar extra offroad-rijmodi die Gemballa bovenop de standaard Porsche-rijmodi aanbiedt. Voor de echte avonturiers is er zelfs een offroadophanging van specialist Reiger.
Samen met Ruf
Het koetswerk is op zijn beurt volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Voor het ontwerp en de vervaardiging daarvan deed Gemballa een beroep op enkele supercar- en Formule 1-specialisten. Een driedubbele verflaag en specifieke coating moeten dat koolstofvezel koetswerk extra bescherming en afwerking geven, al laat Gemballa de deur open voor een afwerking in pure koolstofvezel, zonder verflaag dus.
Opmerkelijk: voor de motor sloeg Marc Philipp Gemballa de handen in elkaar met de Duitse tuner Ruf. De 3.8-zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk in de 911 Turbo S, maar wordt hier opgevoerd tot minstens 750 pk en maximum 830 pk. Daarnaast wordt ook de PDK-versnellingsbak onder handen genomen om het extra vermogen te kunnen verwerken, en creëerde specialist Akrapovic een op maat gemaakte uitlaatlijn.
Hyperexclusief
Het interieur combineert tot slot leder of alcantara met het nodige koolstofvezel. De middenconsole werd net als in de Carrera GT wat hoger geplaatst, de deuren krijgen treklussen, enzovoort. Een genummerd metalen plaatje geeft tot slot aan met welk van de 40 exemplaren van deze Gemballa Marsien je te maken hebt.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois