Ferrari mengt toekomst en verleden: met de 296 GTB voegen de Italianen een nieuwe plug-inhybride aan hun rangen toe. Voor het eerst sinds de Dino is dit nieuwe model nog eens een Ferrari met een V6.
Na de SF90 Stradale is deze 296 GTB de tweede Ferrari met stekker. Een die het bijvoorbeeld opneemt tegen de nieuwe Maserati MC20, want de 296 GTB is voorzien van een zescilinder. De naamgeving suggereert een 2,9 liter grote V6, maar in realiteit heeft de nieuwe middenmotor een cilinderinhoud van 3,0 liter. De verbrandingsmotor van 663 pk krijgt dus ondersteuning van een elektromotor van 167 pk, waardoor het geheel uitkomt op een behoorlijk waanzinnige 830 pk en 740 Nm.
”Kleine” V12
Ferrari gaat dus mee met zijn tijd, en probeert via downsizing en elektrificatie zijn uitstoot naar beneden te krijgen. Dat de elektrokracht vooral de prestaties ondersteunt, bewijst het elektrische rijbereik: amper 25 kilometer. Maar goed, de achterwielaangedreven 296 GTB zet wel degelijk indrukwekkende prestaties neer: 0-100 km/u neemt amper 2,9 seconden in beslag, de topsnelheid ligt aan de illegale kant van 330 km/u. De Italianen beloven bovendien de correcte geluidsbeleving: de rode zone begint bij 8.500 tpm, en het geluid omschrijven ze zelf als “een kleine V12”.
De 4,57 meter lange 296 GTB, die zijn vermogen via een dubbele koppeling met acht verzetten naar achteren stuurt, heeft met 2.600 millimeter een iets kortere wielbasis dan de vorige Ferrari’s met middenmotor. Dat, samen met het lichtere gewicht van een V6, moet de extra kilo’s van de hybride aandrijflijn compenseren en de Italiaan wendbaar genoeg maken. De actieve aerodynamica speelt in dit model minder een rol in de luchtweerstand, maar wordt vooral gebruikt voor neerwaartse druk. Wie de prestaties van de 296 GTB op circuit wil benutten, kan ook hier weer kiezen voor een “Assetto Fiorano”-pakket.
Klassieke inspiratie
Voor de rest houdt deze nieuwe Ferrari er een opvallend glad design op na. De lage snuit met brede koplampen vloeit vrij wulps over in brede heupen, terwijl de Italianen er naar eigen zeggen achteraan inspiratie van de legendarische 250 LM in wilden stoppen. Het interieur sluit aan bij het digitale ontwerp van de Ferrari SF90 Stradale, maar kleedt het iets weelderiger aan.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année