De Audi RS E-Tron GT heeft nog maar net de spits afgebeten, maar voor Audi Sport mag het sneller. Over drie jaar moet meer dan de helft van de RS-modellen minstens deels geëlektrificeerd zijn, tegen 2030 zal een RS-model er alleen nog met stekker zijn.
Kijk je naar de Audi RS-modellen, BMW M-modellen of Mercedes-AMG, dan is het grote vraagstuk de komende jaren op welke manier de sportieve afdelingen van de premiummerken hun elektrificatie aanpakken. Audi is alvast begonnen, en licht nu een tipje van de sluier over de toekomstplannen.
Milde hybride en meer
Op dit moment is de 4.0 V8 TFSI in het vooronder van de RS 6 Avant, RS 7 Sportback en RS Q8 al voorzien van milde hybride ondersteuning, maar dat is nog maar het begin. Recent introduceerde Audi bijvoorbeeld tegelijk met de elektrische E-Tron GT ook de RS-variant, en dus het eerste RS-model dat volledig elektrisch is. Die combinatie, met in de beginfase vooral milde hybride ondersteuning, moet ervoor zorgen dat tegen 2024 meer dan de helft van de RS-modellen geëlektrificeerd is.
Tegen 2026 gaat dat tempo nog verder naar omhoog: dan moet 80 procent van alle RS-modellen geëlektrificeerd zijn. Tegen 2030 wil Audi Sport afstand doen van de milde hybride ondersteuning, en alleen nog maar volledig elektrische modellen of plug-inhybrides aanbieden. Binnen de Volkswagen-groep kan het voor dat laatste ook rekenen op de expertise van Porsche, dat in zijn Turbo S E-Hybrid-modellen diezelfde 4.0 V8 van stevige elektrische ondersteuning voorziet.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter