Rijtest: Audi E-Tron S Sportback (2021)

Audi E-Tron S Sportback 2021

Audi zet steeds meer in op elektrisch, maar dat betekent niet dat de S- en RS-modellen vergeten worden. De nieuwe E-Tron GT heeft een heuse RS-versie, de E-Tron-SUV en E-Tron Sportback hebben een S-versie met maar liefst drie elektromotoren.

Elektrificatie zit bij Audi in een stroomversnelling. Onlangs werd de E-Tron GT boven de doopvont gehouden, de gran turismo op het platform van de Porsche Taycan. Volgende week gaat het doek van de Q4 E-Tron, de SUV op het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 en ID.4. De SUV-versie van de E-Tron, die in 2018 verscheen en er een Sportback-versie bijkreeg, zou je daardoor bijna al een pionier gaan noemen.

Maar het is niet omdat Audi die overstap richting elektrisch in een stroomversnelling brengt, dat het daardoor zijn tradities laat varen. Ook bij de EV’s is er plaats voor S- en RS-versies. Zo debuteerde de E-Tron GT meteen ook als RS-versie, en krijgen de E-Tron en E-Tron Sportback een S-variant. Het voorvoegsel ‘S’ wordt in dit geval een achtervoegsel, waardoor je nu zit te kijken naar de Audi E-Tron S Sportback.

Audi E-Tron S Sportback 2021

Specifiek S

Die S-modellen krijgen van Ingolstadt een specifieke huisstijl mee. Ook deze E-Tron Sportback: je herkent hem uiteraard aan de obligate S-logo's, maar ook aan zijn scherper bumperwerk en zijn zilvergrijze inzetstukken. Laat je de spiegelcamera’s voor wat ze zijn – wat een groot deel van de klanten in ons land doet, zo liet de importeur zich ontvallen – dan zie je ook hier de zilvergrijze spiegelkappen. De andere weggevers zijn de wielkasten, die maar liefst 23 millimeter breder werden.

Binnenin houdt Audi de aanpassingen in de S-versies relatief discreet, en dat is ook hier niet anders. Standaard krijg je beter steunende zetels met S-opschrift, terwijl je kunt bijbetalen voor comfortzetels of sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Verder zijn het alleen de S-logo's en eventueel het stuur die het grootste verschil met de gewone versies vormen. Het dashboard wordt ook hier gedomineerd door de Virtual Cockpit en de touchscreens voor infotainment en klimaatregeling. De interieur- en kofferruimte zijn identiek aan die van de klassieke Sportback, inclusief het opbergvak voor de kabels vooraan.

Audi E-Tron S Sportback 2021

Van twee naar drie

Kijken we naar de aandrijflijn, dan heeft Audi daar een primeur beet. Nog voor de Tesla Model S Plaid is deze E-Tron S immers de eerste elektrische auto in productie met drie elektromotoren. De gewone E-Trons hebben een elektromotor vooraan en een krachtigere elektromotor achteraan. Die wisselen in deze S van plaat: het krachtige exemplaar zit nu op de vooras, de minder krachtige elektromotor verhuist naar achter en wordt daar gecopy-paste. Op die manier beschikt elk achterwiel over zijn eigen elektromotor.

Het totaalvermogen komt daarbij uit op 436 pk en 808 Nm, acht seconden lang piekt het zelfs op 504 pk en 973 Nm. De E-Tron S Sportback schiet daardoor naar 100 km/u in 4,5 seconden en haalt een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Niet slecht voor een machine die maar liefst 2,7 ton zwaar is. Om dat vermogen ook in de bochten te laten renderen, heeft Audi voor een nieuwe, computergestuurde interpretatie van het Quattro-systeem gezorgd. In normale omstandigheden zorgen de achterste elektromotoren voor de aandrijving, terwijl de voorste motor bijspringt wanneer dat nodig is. De achterwielen zijn niet via een mechanisch differentieel met elkaar verbonden: elke elektromotor stuurt zelf zijn vermogen afzonderlijk naar zijn specifieke wiel.

Audi E-Tron S Sportback 2021

Zware jongen

Op papier klinkt het allemaal goed, in de praktijk houdt de E-Tron S Sportback zijn sensaties goed verborgen. De sprint naar 100 km/u voelt niet zo snel aan als hij op papier klinkt, en je moet doorheen de fysica van een loodzwaar en laag ingeplant batterijpakket kijken voor je doorhebt dat de stabiliteit bij onbeleefde bochtensnelheden onverstoorbaar is. In de juiste rijmodus en met het ESP in de minst waakzame stand kun je hem in principe achteraan laten uitbreken, maar daar moet je de nodige plaats voor hebben – en de E-Tron moet er zin in hebben.

Audi paste de luchtvering specifiek aan voor een sportievere rijstijl en meer koetswerkbeheersing. Dat werkt, maar gaat wat ten koste van de kilo’s van de batterij die deze vering moet camoufleren. In deze E-Tron S lijkt de ophanging daar dus minder goed in te slagen dan in de gewone E-Tron-modellen. En dan hebben we het nog niet over het verbruik gehad. De batterij heeft een capaciteit van 95 kWh (waarvan 86 kWh bruikbaar) en belooft een WLTP-rijbereik van 370 kilometer. In de praktijk geraakten we niet verder dan een goeie 300 kilometer: een gemiddeld verbruik van 28 kWh/100 km is de waarde die Audi zelf opgeeft, maar is energieverslindend, hoe je het ook draait of keert.

Audi E-Tron S Sportback 2021

Prijzen

De grote vraag is dus of je 99.160 euro veil hebt voor de sportievere aankleding en extra elektromotor van deze E-Tron S, die in de praktijk de verwachtingen niet altijd waar kan maken die het S-logo schept. De meerprijs ten opzichte van de 55 Quattro bedraagt immers bijna 12.000 euro, een bedrag dat je ook in de optielijst makkelijk kwijt kunt. Maar uiteraard is er ook het prestige van een S-opschrift, dat in dit segment ongetwijfeld wel eens helpt een knoop door te hakken.

Conclusie

De Audi E-Tron S Sportback steekt technisch behoorlijk vernuftig in elkaar. De manier waarop de Duitsers de drie elektromotor los van elkaar kunnen laten werken of laten samenwerken en het gemak waarmee deze kolos op de weg blijft, is indrukwekkend. Alleen hadden we van deze S-versie meer verwacht. Of liever: minder. Minder kilo’s bijvoorbeeld, want die blijven ook hier het pijnpunt om deze E-Tron echt te laten schitteren.

Specificaties

Motor

Elektromotoren: een vooraan, twee achteraan

Puissance

436pk

Couple

808 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste overbrengingsverhouding)

Transmission

vierwiel

Poids

2 695 kg

Vitesse de pointe

210 km/u

Prix de base

€ 99 160.00

0 à 100 km/h

4.50 sec

Coffre min.

615 L

Coffre max.

1 665 L

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Jos D. 09:13
Portrait de Jos D.

Tijd voor een volgende Euro-tig norm waarbij zulke energieverslindende obesitasmonsters niet meer fiscaal bevoordeeld kunnen worden.

this 10:04
Portrait de this

Nog enkele jaartjes wachten daarop. Na 2026 mogen ze enkel nog EV's als bedrijfswagen nemen (met uitzondering van de reeds aanwezige bedrijfswagens).
Dus dan hoeven die fiscale voordelen om de bedrijven te overtuigen niet meer, want dan is er gewoon geen keuze meer.
Voor de particulier daarentegen zijn de fiscale voordelen nog te weinig tov de hoge kostprijs van een EV.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités