Audi overweegt eigen snelladers in grote steden

Audi overweegt meer snelladers in steden

De Duitse constructeur Audi overweegt een eigen netwerk van snelladers in grote steden. Dat zegt Audi-CEO Markus Duesmann. Te weinig laadpunten zou de verkoop van elektrische Audi’s immers kunnen afremmen, zo vreest Duesmann.

In een interview met de Duitse krant Handelsblatt laat de CEO van Audi, Markus Duesmann, zijn licht schijnen op de toekomst van het merk. Duesmann, die ruim een jaar geleden de fakkel van Audi-CEO overnam van de Nederlander Bram Schot, gaf eerder al aan dat die vooral elektrisch is. Zo heeft hij onder meer het Artemis-project onder zijn hoede, dat een elektrische en zelfrijdende luxeberline moet ontwikkelen, en het Car.Software.Org-project, dat een softwareplatform voor alle producten van de Volkswagen-groep moet ontwikkelen.

De ambitie steekt Duesmann niet onder stoelen of banken: “We willen Tesla niet alleen bijbenen, we willen ze ook inhalen.” Of de remonte niet hopeloos te laat komt, wil Duesmann niet gehoord hebben. Wel is duidelijk dat het menens is: tot 2025 pompt Audi 15 miljard euro in elektromobiliteit. Tegelijk zal het wel nog steeds verbrandingsmotoren blijven ontwikkelen. In 2030 zullen die immers nog steeds de helft van de verkoop blijven uitmaken. De investeringen zijn dus enorm, erkent Duesmann.

Laadinfrastructuur uitbreiden

Qua laadinfrastructuur erkent Duesmann wel zijn meerdere in zijn Amerikaanse concurrent. Tesla heeft met zijn Supercharger-netwerk immers een breed uitgerolde infrastructuur langs snelwegen en in steden. Audi zet met zijn Ionity-netwerk weliswaar in op snelladers langs snelwegen, maar heeft veel minder snelladers in steden. “We onderzoeken of we een eigen premium-laadinfrastructuur kunnen uitrollen in grote steden”, aldus de Audi-CEO. “We willen immers niet dat de verkoop van onze auto’s door een gebrek aan laadpunten wordt afgeremd.”

Derniers articles publiés

Commentaires (7)

Laisser un commentaire
this 11:57
Portrait de this

Het is dringend nodig, maar hou het aub universeel. Dat je met elk merk overal kunt laden. Want dat is wat we nodig hebben om vlot naar EV te kunnen overschakelen.

Philip 09:09
Portrait de Philip

Dat is al lang het geval in europa. Zelfs tesla gebruikt nu CCS.

Enkel de leaf gebruikt nog chademo maar bij die nieuwe ariya is dit ook CCS dus daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Voor ac laden is dit al lang type 2

Adriaan 10:51
Portrait de Adriaan

Het gaat hem niet zozeer over het type aansluiting, want inderdaad dat is in europa zo goed als gestandaardiseerd, het gaat erover dat merken zoals tesla hun eigen netwerk dicht timmeren, en dat audi vrees ik, hetzelfde gaat doen nu. Kijk naar ionity, afhankelijk van welk merk je hebt betaal je anders. Dit zou totaal ondenkbaar zijn aan het tankstation, ah, u komt toe met een Ford, sorry, dit tankstation bedient enkel BMW. Of nog leuker, u komt toe met een Ford, geen probleem, maar u gaat wel meer dan twee keer zoveel betalen voor een liter dan de mercedes achter u...

Philip 15:50
Portrait de Philip

Ionity is inderdaad een speciaal geval omdat dit netwerk eigendom is van automerken. Maar er zijn veel andere netwerken die ook HPC laders hebben die 150 kw/h of 350 kw/h kunnen leven en veel hangt ook af van je laadpas, Als je daar een beetje goed uitkijkt kan je ook veel geld besparen. Dat is vergelijkbaar met tankkaarten voor brandstof wagens (al is het bij brandstof wagens niet noodzakelijk),
Tesla is trouwens aant het bekijken of ze hun supercharge v3 gaan open zetten voor niet tesla's (deze hebben CCS stekkers)

Uiteindelijk heb je normaal die HPC laders alleen maar nodig bij lange trips meeste mensen zullen gewoon aan AC palen laden.

Adriaan 12:11
Portrait de Adriaan

Waar is europa als je ze nodig hebt, serieus, heel fijn voor tesla eigenaars dat ze een eigen prive netwerk hebben, maar is dit nu het voorbeeld dat we willen nastreven? Ionity is ook zo een voorbeeld, leuk hoor, iedereen mag er gaan laden, alleen moet je wel ff 79cent per kwh gaan betalen, je bent met een amerikaan die de bodem van het glas niet kent goedkoper af. Hier zou standaardisering echt wel nodig zijn, het is duidelijk dat als we het laten afhangen door de auto industrie zelf, we er niet gaan komen...

Mathieu 12:58
Portrait de Mathieu

Of je kan zeggen "het is duidelijk dat als we het laten afhangen door de auto industrie zelf, de auto een nog groter luxeproduct zal worden en zelfs de middenklasse het niet meer zal kunnen betalen" ;-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités