Rijtest: BMW M8 Gran Coupé Competition (2020)

BMW M8 Gran Coupé Competition (2020)

De luxueuze 8 Reeks krijgt nu ook bij de Gran Coupé een M-derivaat. Die zou luxe en sportiviteit combineren als geen ander. Wij namen hem mee voor een test.

Hoog bovenaan in de BMW-boom vinden we de 8 Reeks, die sinds 2019 ook een Gran Coupé-versie kent. BMW puurt deze versie verder uit met een M-model, voorzien van een dikke motor en allerlei zaken die de wagen strakker doen sturen. De overtreffende trap van de M8 heet dezer dagen 'Competition', een versie waarbij BMW wat extra vermogen toevoegt en ook voorziet in extra opsmuk

zuivere lijnen

De Gran Coupé is zonder twijfel de mooiste BMW van het moment, afgeleid van de 8 Reeks Coupé. Hij voegt 200 millimeter toe aan te wielbasis en weet daarmee nog net iets meer stabiliteit toe te voegen aan het al comfortabele rijgedrag van de 8. Hoewel, met 5,10 meter lengte heb je al te maken met een reus in het autolandschap. In de M-reeks voegt BMW wat aerodynamische elementen toe aan de lijnen van de Gran Coupé. Zo zijn er extra grote spoilers en krijgt onze testwagen in Competition-versie ook her en der wat zwarte accenten mee. Die dingen zijn dan veelal in carbon uitgevoerd, al pronkt deze BMW niet met zijn contrasterende koolstofelementen. Dat wil niet zeggen dat hij niet opvalt; zijn lage profiel wekt in combinatie met de stevig uitgewerkte spoilers en bumpers wel de aandacht.

brulboei

Die aandacht krijg je zeker eens je de motor in gang duwt. Niet dat je erachteraan moet lopen, we doelen natuurlijk op de opvallend rode startknop in de middentunnel. BMW rustte de M8 Gran Coupé Competition uit met dezelfde longen als de M5, een 4.4 V8 met een setje turbo's. Die is met zijn 625 pk 25 stuks sterker dan de gewone M8, al zal je daar niet direct het verschil bij voelen als je meerijdt in het gewone verkeer.

Leuk is daarbij wel dat de M8 GC Comp' zijn volle vermogen pas vrijgeeft bij 6.000 toeren, terwijl je het koppel ziet gespreid worden tussen 1.800 en 5.800 toeren. Dat zorgt ervoor dat je telkens voldoende versnelling onder je rechtervoet hebt zitten zonder dat je moet terugschakelen. Het toont ook dat de M8 Gran Coupé Competition zowel de rol van comfortabele GT als die van performante trackracer op zich wil nemen.

Dat laatste is wat peachy, want zo'n lange slee zet je niet zomaar op circuit. Hij krijgt dan ook allerlei hulpmiddelen om zijn lengte te verdoezelen. Het kost misschien wat tijd en moeite, maar even scrollen door de menu's van BMW's iDrive en de juiste instellingen selecteren helpen je al een heel eind verder. Als je het juiste submenu selecteert kan je zelfs selecteren of je vierwiel- dan wel achterwielaandrijving wil. Dat laatste is leuk als je de wagen één keer wil laten driften over de piste, maar om hem over circuit te sleuren kan je toch beter de vierwielaandrijving op laten staan. We heten immers niet allemaal Chris Harris. Vergeet niet dat de M8 Gran Coupé Competition graag in 3,2 seconden van 0 naar 100 gaat en dan heb je best zo veel mogelijk grip.

zelf-isolatie

Eens je instapt in de M8 Gran Coupé heb je het gevoel dat je de hele wereld achter je laat. Het interieur is zodanig geïsoleerd dat je de omgeving om je heen niet meer gewaar wordt. Verder zit je als gebeiteld in de sportzetels van deze M8 Competition, en kunnen je achterste inzittenden elk in hun eigen compartimentje meegenieten van de stevige rit waartoe deze M-koning in staat is. De extra centimeters komen de achterste inzittenden ten goede, waardoor deze Gran Coupé in zijn M-trainingspak een concurrent vormt voor de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé.

Ook qua prijs vormen beide wagens concurrentie, want zo'n M8 Gran Coupé Competition heb je vanaf 155.250 euro. Doe er nog de Competition-onderdelen bij en je komt al aan 173.750 euro, zonder opties. Wil je zo'n Mercedes-AMG GT 63 S 4 Door Coupé met 639 pk, dan ben je van bij het begin ook al 171.215 euro kwijt. Komt ook nog meespelen: De Porsche Panamera Turbo S met zijn 630 pk en een prijskaartje van 188.745 euro. De Audi RS 7 Sportback met 600 pk en een vanaf-prijs van 129.910 euro lijkt dan plots een koopje. Dat zijn dan nog de vanaf-prijzen, want zowel bij de 4 Door Coupé als bij deze M8 Gran Coupé gaan de prijzen al snel in de richting van en zelfs over de 200.000 euro.

conclusie

Een vrij korte testperiode was het, al hebben de pk's er wel voor gezorgd dat we het maximale uit die periode hebben kunnen halen. De M8 is bij de strafste sub-exotische performance cars op onze markt, en de aantrekkelijke lijnen van de Gran Coupé maken hem alleen nog interessanter. Als je de centen ervoor kan neertellen natuurlijk. Daarenboven schurken dit soort wagens tegen de limieten van het rijden op openbare weg, waardoor wij ook voor een versie met wat minder vermogen durven toezeggen. Ook al staat daar dan geen echte M-badge op.

Specificaties

Motor

4.4 v8

Puissance

625pk

Couple

750 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Transmission

achterwiel

Poids

1 970 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix de base

€ 173 750.00

0 à 100 km/h

3.20 sec

Gemiddeld testverbruik

15.00 L/100km

Coffre min.

440 L

Rejet de CO2

244 g/km

TMC

€ 9 807.00

TC

€ 2 896.00

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Jos D. 17:25
Portrait de Jos D.

Weggegooid geld tenzij je er teveel van hebt.
Het ding devalueert al terwijl het nog in de folders staat. Verkoopcijfers zijn dramatisch.

Techno Patat 03:58
Portrait de Techno Patat

Die 15l valt me dan nog mee qua testverbruik eigenlijk. Af en toe eens de PK’s van een V8 aanspreken slikt wel wat en dan op 15l uitkomen is mooi!

Die belastingen daarentegen. Djeezes! Als je hem 5 jaar hebt staan heb je bijna 25.000€ aan taksen alleen al betaald. 25.000€ om in de file te staan, slechte wegen te gebruiken en constant te moeten opletten voor je snelheid, putten en alles rondom je. Ik snap waarom je genoegen kunt nemen met een ‘mindere’ auto.... pfffff

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités