Rij-impressie + video: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 4Drive (2020)

Cupra Formentor 2020 rijtest

Gedaan met de spraakverwarring: deze Cupra Formentor heeft bij moederhuis Seat geen gelijknamig model in de catalogus staan, en is dus de eerste Cupra die op eigen benen staat. Debuteren doet hij in de topversie, die de bekende 2.0 TSI van 310 pk onder de kap heeft.

Zeg niet langer Seat tegen een Cupra. Althans, dat wil de Spaanse constructeur ons sinds begin 2018 opleggen. Want na jaren de naam ‘Cupra’ als achtervoegsel gebruikt te hebben, moeten we het nu ruim twee jaar als voorvoegsel gebruiken. Een beetje zoals Fiat hen ruim tien jaar eerder voordeed met Abarth.


BEKIJK HIER ONZE VIDEOREVIEW:


Onderscheid moet er zijn

Alleen hebben de Spanjaarden het ons niet makkelijk gemaakt door voor hun eerste model de Ateca als basis te nemen. Niets zo moeilijk om sportief te doen rijden als een SUV, en het hielp niet dat de Cupra Ateca ondanks zijn matgrijze koetswerkkleur, bronzen accenten en triballogo er in de eerste plaats vooral bleef uitzien als een Seat Ateca.

We willen zeker niet zeggen dat Cupra zijn start gemist heeft met die Ateca, maar een echte impact wist de kersverse Seat-dochter er nog niet mee te maken. Dat moet de komende jaren anders worden: met de Leon heeft Cupra meteen een heuse hot hatch in de aanbieding, terwijl ook de elektrische El-Born de Cupra-tribal op het koetswerk krijgt.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Hoge hatchback

En dan is er nog dit: de Formentor. Een 4,45 meter lange en 1,51 meter hoge SUV. Of liever: crossover, want vanuit sommige hoeken heeft deze Cupra meer weg van een hoge hatchback dan van een SUV. Een strak getekende bovendien, met een voorkant met led-lichtblokken in de huisstijl, een gordellijn die helemaal achteraan sterk oploopt, stevige heupen en een led-lichtstrook die de achterlichten met elkaar verbindt. Opmerkelijk detail: de naam ‘Formentor’ vind je maar op twee plaatsen terug: in elk van de achterlichten, discreet ingewerkt in het design.

Binnenin heerst vooral een donkere sfeer, waar de bronzen accenten voor wat welgekomen contrast zorgen. De inspiratie komt duidelijk van andere producten uit de Volkswagen-stal, en dan in het bijzonder de Seat Leon: een digitaal display voor het instrumentenpaneel, een groot digitaal display voor het infotainment (met opdringerige spraakbediening) en streelstrookjes voor de klimaatregeling.

Ook de keuzehendel van de versnellingsbak is het kleine “shift-by-wire"-hendeltje uit onder meer de Leon en de Golf. Jammer dat je de pook dus niet meer naar voor of naar achter kunt tikken om de DSG-versnellingsbak zelf een verzetje hoger of lager te doen schakelen, temeer omdat de schakelpeddels achter het stuur net iets te klein zijn om comfortabel te bedienen. Maar goed, de sportzetels zitten wel uitstekend, de afwerking staat voor Spaanse normen op hoog niveau en de led-strook die het dashboard omringt geeft aan wanneer er een auto in je dode hoek zit. Handiger dan een klein lichtje in je achteruitkijkspiegel.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Oude bekende?

De oplettende lezer heeft intussen al lang door: hier schuilt uiteraard het MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep onder. Kort door de bocht maakt dit dat deze Cupra Formentor in de basis een Cupra Leon op hoge poten is, oftewel een Cupra Ateca met een iets ander koetswerk. Zoals gezegd: kort door de bocht, maar uiteindelijk is de Ateca amper 6 centimeter korter, 9 centimeter hoger, en zo’n 35 liter ruimer in de koffer. En op het unieke koetswerkdesign na wordt het dan allemaal net iets minder speciaal.

Ook onder de motorkap: Cupra moet immers de sportieve tak van de Seat-groep voor zijn rekening nemen, maar het blijft niet bij de 2.0 TSI van 310 pk en de PHEV-versie van 245 pk, die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de VW Golf GTE en Skoda Octavia RS iV. Die twee modellen, die bij de Formentor het VZ-gamma vormen (voor ‘Veloz’, Spaans voor ‘snelheid’), krijgen immers het gezelschap van een e-Hybrid met 204 pk, een 2.0 TDI van 150 pk, een 2.0 TSI van 190 pk en... een 1.5 TSI van 150 pk. En dan lijkt deze Formentor wel volop te gaan concurreren met de Ateca. Zowel die met Cupra-logo als die van Seat.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Voorspelbaar?

Maar goed, wij trokken er alvast eens op uit met de topversie, de 2.0 TSI van 310 pk, die zijn vermogen via een DSG-zevenbak doorsluist naar de vier wielen. Dat is een klassieke setup voor de Spanjaarden: dat recept passen ze immers ook toe in de Cupra Leon, en met 10 pk minder in de Cupra Ateca. Die uitvoering, met 300 of 310 pk, is geen vreemde in de Volkswagen-stal: ook de vorige Golf R, de T-Roc R en de Audi SQ2 maken er gebruik van. Om er maar een paar te noemen.

Het resultaat is dat je eigenlijk al weet wat je kunt verwachten: lineaire en moeiteloze acceleraties, met efficiëntie voorop eerder dan emotie. Dat is in deze Formentor niet anders: in 4,9 seconden heeft hij de klassieke sprint naar 100 km/u in geen tijd achter de rug, met een vermogensopbouw die al meteen het volle pond geeft, namelijk 400 Nm. Cupra probeert bij wijze van compensatie het motorgeluid kunstmatig te versterken, maar dat effect is eerder karikaturaal dan karaktervol.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Die genadeloze efficiëntie zet zich ook door in het rijgedrag. De 4Drive-vierwielaandrijving sluist het vermogen onverstoorbaar door naar de wielen die het op dat moment het best aan de grond krijgen – meestal de voorwielen – waardoor je de Formentor stevig bij het nekvel kunt om hem met tonnen grip door de bocht te stuwen.

Ook deze Cupra is dus een onverstoorbare “point-and-shoot"-machine als de Golf R, T-Roc R en Audi SQ2, en een die door zijn lagere zwaartepunt minder zwaar aanvoelt dan de Cupra Ateca. Ondanks de stevige 19-duimsvelgen valt er zelfs comfortabel dagelijks te rijden met de Formentor, op voorwaarde dat je de rijmodus aanpast naar de juiste setting. In hun comfortabelste stand zijn de adaptieve dempers vergevingsgezind, al houden ze de Cupra op grotere oneffenheden strak in het gareel. Zo’n auto met twee gezichten? Het wordt stilaan het handelsmerk van de 300 pk-versies van de Volkswagen-groep.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Prijzen

En dat maakt het deze Cupra Formentor wellicht nog het moeilijkst. Officiële prijzen zijn er nog niet, al denkt de Belgische importeur richting 47.000 euro voor deze 2.0 TSI van 310 pk. Maar daarmee blijft hij dicht in de buurt van de Cupra Ateca (46.990 euro), en komt hij duurder uit dan een VW T-Roc R of Audi SQ2, die na zijn facelift binnenkort moet terugkeren naar de catalogus.

Conclusie

Dat maakt dat kiezen voor de Cupra Formentor vooral op persoonlijke smaak zal uitkomen. Het usp waarmee Cupra hem in de markt wil zetten, zijn unieke design, is in essentie ook het enige grote onderscheidende kenmerk. De andere ingrediënten, die uitstekend op elkaar zijn afgestemd, vinden we al terug in heel wat andere modellen in de Volkswagen-groep. En daar vindt hij dan ook meteen zijn grootste concurrentie.

Cupra Formentor 2020 rijtest

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

310pk

Couple

400 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

vierwiel

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix de base

€ 47 780.00

0 à 100 km/h

4.90 sec

Coffre min.

450 L

Rejet de CO2

186 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Carlos 04:39
Portrait de Carlos

Het zou wat zijn als Cupra ook een 2.5L 5 cilinder uitbrengt waar al testwagens getest zijn. Of ze dit ook in hun hoofd hadden om te doen is iets anders :-).

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités