Inschakelen ruitenwissers via touchscreen levert Tesla-chauffeur rijverbod op

Tesla dashboard ruitenwissers juridisch wettelijk touchscreen

Een Duitse rechtbank in Karlsruhe heeft een rijverbod bevestigd dat een Tesla-chauffeur op een ongelukkige manier opliep. De chauffeur wilde in de regen de snelheid van zijn ruitenwissers aanpassen op het touchscreen, maar geraakte daardoor van de baan.

Het Oberlandesgericht in het Duitse Karlsruhe heeft in beroep een rijverbod bevestigd voor een Tesla-chauffeur die in maart 2019 in de regen van de baan geraakte. De chauffeur wilde de snelheid van zijn ruitenwissers aanpassen, en moest daarvoor het grote centrale touchscreen bedienen. Daardoor wendde hij zijn aandacht te lang van de baan af, en belandde hij in het decor.

In augustus 2019 kreeg hij daarvoor een boete van 200 euro en een rijverbod van een maand, omdat hij volgens de wegcode een elektronisch toestel bediende tijdens het rijden. De chauffeur hield zijn aandacht te lang bij het aanraakscherm, en had met wat meer voorzichtigheid het ongeval kunnen voorkomen, zo werd er eerst geoordeeld.

Beroep afgewezen

De Tesla-chauffeur ging in beroep, en beargumenteerde dat de snelheid van de ruitenwissers aanpassen valt onder een “veiligheidstechnisch bedieningselement”. Dat beroep wordt nu afgewezen. Een vast ingebouwd touchscreen valt in juridische zin ook onder het begrip “elektronisch toestel”, aldus de rechtbank. Volgens de Duitse wegcode mag je een elektronisch toestel “dat dient voor communicatie, informatie of organisatie” alleen gebruiken wanneer je het niet opneemt of vasthoudt, je de spraak- of voorleesfunctie gebruikt, of wanneer je “voor de bediening ervan je blik korte tijd van het verkeer moet afwenden om, aangepast aan de straat-, verkeers-, zicht- en weersomstandigheden, je blik op het toestel richt”.

Volkswagen Golf dashboard touchscreen

Precedent?

De rechtbank hecht in zijn uitspraak vooral belang aan het begrip “korte tijd”, waar een submenu met verschillende keuze-instellingen niet onder valt. En dat schept natuurlijk een juridisch precedent. Naast Tesla zijn er immers nog heel wat autoconstructeurs die steeds meer functies niet langer door knoppen laten bedienen, maar achter touchscreens verbergen. Kijk maar naar de nieuwe Volkswagen Golf, maar ook naar Audi, Volvo, Peugeot en Citroën.

Volgens constructeurs moet dergelijke touchscreenbediening klanten “het gebruiksgemak van een smartphone” geven, al blijkt in de praktijk vaak dat je zulke schermen moeilijk blindelings kunt bedienen en alsnog je blik langer moet afwenden. Daarnaast is er nog de ontwikkelingskost: voor verschillende functies afzonderlijke knoppen ontwikkelen en produceren is nu eenmaal duurder dan de software ervan te ontwikkelen en te integreren in een touchscreen.

De uitspraak van de Duitse rechtbank kan in de eerste plaats een signaal zijn voor Duitse merken om grondiger te kijken wat er in de toekomst veilig via een touchscreen kan worden bediend en wat niet. Ofwel resulteert dat opnieuw in enkele knoppen meer op het dashboard, ofwel in een stroomversnelling voor alternatieve bedienwijzes zoals spraakbesturing.

Derniers articles publiés

Commentaires (7)

Laisser un commentaire
Adriaan 12:12
Portrait de Adriaan

Het feit dat de man tijdens zijn simpele ruitenwisser aanpassing 3 bomen raakt toont de noodzaak aan van die wet...

FLP 12:27
Portrait de FLP

Hoe kan het zelfs dat zelfs de ruitewissersnelheid in een touch menu verborgen ligt?! Loopt er nu niemand meer met gezond verstand rond bij de autofabrikanten? De hele touch screen madness is niet alleen irritant, nu wordt het nog gevaarlijk ook.
Zeker in dit geval geld nog steeds de boerenwijsheid: if it ain't broke, don't fix it!

tomtom 09:59
Portrait de tomtom

"De autofabrikanten" -> Tesla.

Het valt op dat deze autofabrikant met relatief weinig ervaring in wat allemaal werkt en wat niet, een beslissing heeft genomen om dit te verstoppen in een menu enkel bereikbaar via touch-screen. Ik geloof niet dat de klassieke fabrikanten zoiets zouden doen. Het kunnen gebruiken van de kernfunctionaliteit van een wagen zonder naar je handen te moeten kijken is volgens mij zeer belangrijk om veilig genoeg te kunnen rijden.

FLP 13:23
Portrait de FLP

Euh? Het is zeker niet alleen Tesla met hun dwaze touchscreen obsessie. Ben je de laatste jaren nog eens in een nieuwe auto gaan kijken? Zeker bij de duurdere luxemerken verdwijnen alsmaar meer knoppen, en komt bijna alles achter een touchscreen terecht. Zelfs bij de gewone wagens is het schering en inslag geworden. (bvb nieuwe Golf)

michel 19:46
Portrait de michel

Zo'n wagen moeten ze verbieden. Een ruitenwisser is een veiligheids component, bijgevolg moet die instant te bedienen zijn. Ik snap niet dat dit een gelijkvormingheidsattest kreeg. Ook voor minder essentiële bedieningen is het ronduit gevaarlijk dat je een GUI in moet duiken, door verlies aan aandacht voor het rijden. Is identiek als op je smartphone tikken tijdens het rijden.
Nu, die kerel had zijn rijbewijs moeten behouden, hij bediende een wagen die een gelijkvormingsattest heeft. Dus de fout ligt bij de overheid.

Jos D. 14:23
Portrait de Jos D.

Idd onbegrijpelijk dat dit toegelaten is. Europa bemoeit zich met van alles op het vlak van autodesign (zijspiegels bv.) waarvan je je kunt afvragen of dat zin heeft. Maar hier doen ze dan weer niks.

Hendrik 19:52
Portrait de Hendrik

Weg met die 'slimme' rotschermpjes, we rijden met een wagen, niet met een smartphone.
Terug een dashboard à la DB5 ...1965 !
1 knopje per functie, kan je zonder kijken gebruiken.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités