Land Rover vervangt diesels in Range Rover en Range Rover Sport

Range Rover Ingenium diesel

Land Rover heeft zijn motorgamma opgewaardeerd. De oude SDV6- en SDV8-dieselmotoren verdwijnen en maken plaats voor milde hybride dieselblokken uit de Ingenium-familie. Die vinden hun weg naar zowel de Range Rover als de Range Rover Sport.

De SDV6 en SDV8, de dieselmotoren met zes en acht cilinders in de Range Rover en Range Rover Sport gaan al een tijdje mee, en vinden hun basis zelfs nog bij Ford. Intussen heeft Jaguar Land Rover een heuse Ingenium-familie van motoren opgebouwd, en die vinden nu ook hun weg naar het dieselgamma van de Range Rover en Range Rover Sport.

De basis vormt een 3.0 zes-in-lijn met milde hybride aandrijving en 48-voltcircuit. Die komt er in drie vermogensversies, waarvan alleen de twee krachtigste beschikbaar zijn op de grote Range Rover. De Range Rover Sport krijgt ze alle drie. Diens dieselgamma begint dus met de D250, een versie van 249 pk en 600 Nm. Daarboven, en dus de basisuitvoering voor de grote Range Rover, zien we de D300, die 300 pk en 650 Nm uit hetzelfde blok haalt. De D350 is goed voor 350 pk en 700 Nm, en vervangt de achtcilinder.

Voor de grote Range Rover geeft Land Rover een gemiddeld verbruik op van 8,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 225 g/km op voor de D300, en 9,2 l/100 km en 241 g/km voor de D350. In de Range Rover Sport ligt dat cijfer nipt lager: voor de D350 geven de Britten hier 237 g/km op.

Sneller laden

De plug-inhybride benzineversie van de Range Rover en Range Rover Sport, de P400e, krijgt tot slot een nieuwe laadkabel. Op die manier moet zijn laadtijd aan een wallbox of laadpaal gevoelig verkort worden: Land Rover spreekt over “minder dan 3 uur”, ten opzichte van 7,5 uur met de vorige laadkabel.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités