Rijtest + video: Porsche Taycan Turbo S (2020)

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Als je het aan het internet vraagt, gaat de grootste EV-wapenwedloop op dit moment tussen de Tesla Model S en deze Porsche Taycan Turbo S. Maar zit er meer in deze Taycan dan een acceleratiemonster? We zoeken het uit.

Voor Porsche gaat het alleszins om meer dan een acceleratiemonster. De Taycan debuteerde vijf jaar geleden, in 2015, als conceptmodel. Toen heette hij nog Mission E, in 2018 veranderde zijn naam naar Taycan. Van het ietwat spectaculair ogende conceptmodel bleef er in het finale design gelukkig heel wat over, waardoor de Taycan zeker in het wit best spectaculair oogt.


BEKIJK HIER ONZE VIDEOREVIEW:


Kantelpuntmodel

Om het belang van de Taycan voor Porsche te illustreren: tegen 2025 moet minstens de helft van de verkochte Porsches een of andere vorm van elektrische aandrijving hebben. De 911 zal wellicht de laatste Porsche worden die ooit volledig elektrisch wordt, maar voor de Macan is die toekomst aan de stekker bijvoorbeeld al vastgelegd.

De Taycan is voor Stuttgart dus meer dan een pk- en acceleratiemonster, maar naar eigen zeggen het belangrijkste model na de 911. Porsche heeft daarom hemel en aarde verzet om de productie van de Taycan in Zuffenhausen te laten plaatsvinden, ingeklemd in heuvels aan de rand van Stuttgart en naast de 911 en 718-modellen.

Tegelijk is de Taycan, zeker als deze Turbo S, een uithangbord voor wat Stuttgart op dit moment allemaal met elektrotechnologie kan. Een visitekaartje, om te laten zien dat als Porsche kan overstappen op elektrisch zonder aan rijbeleving, comfort en prestaties in te boeten, alle sportwagenconstructeurs dat moeten kunnen. Nu ja, ze moeten natuurlijk wel: de strengere CO2-normen maken voor bijna niemand uitzonderingen.

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

800 volt

Hoe deze Porsche Taycan Turbo S dat hoopt te doen? Met een batterij van 93,4 kWh, waarvan je 83,7 kWh effectief kunt gebruiken. Er zit een elektromotor op de vooras en een op de achteras, die is gekoppeld aan een tweetrapsversnellingsbak – wat je in de praktijk merkt wanneer hij tegen 90 km/u bij het accelereren subtiel opschakelt. Het totale vermogen? 625 pk. Of 761 pk als je de lauchmodus activeert. Het maximumkoppel bedraagt dan trouwens... 1.050 Nm.

100 km/u haalt deze Taycan Turbo S met launch control daardoor in 2,8 seconden, zijn topsnelheid is beperkt tot 260 km/u. Niets waar de Tesla Model S van wakker ligt, in feite, maar de Taycan reduceren tot een acceleratiemonster is hem oneer aandoen. Het gaat hem bij de Duitser immers om het voltage van de elektrische structuur, en die bedraagt 800 volt. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 400 volt die tot nu toe de norm is.

Dat levert enkele voordelen op: gewichtsbesparing (al weegt de Taycan Turbo S wel nog steeds vlot 2,3 ton), minder warmte en snellere laadtijden. Die lagere temperatuur is goed nieuws voor de belasting van de batterij: die wordt minder snel warm wanneer ze intens aangesproken wordt. In de lanceermodus bijvoorbeeld. Of wanneer je de Taycan echt als een sportwagen gaat rijden.

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Laden en rijden

De laadtijden dan? Porsche geeft 270 kW op aan een snellader – al moet je dan wel zo’n Ionity-lader vinden die dat aankan – waardoor je in een dikke 20 minuten tot 80 procent batterijniveau kunt ‘tanken’. In een goeie vijf minuten doe je er 100 kilometer aan rijbereik bij. Een gewoon laadpunt van 11 kW doet er negen uur over om volledig vol te laden.

Het rijbereik? Maximum 412 kilometer volgens de WLTP-cyclus, zegt Porsche. In de praktijk blijf je wel onder die 400-grens, zeker als je zoals wij 24,9 kWh/100 km verbruikt. Jazeker, Tesla doet op dat vlak beter, maar laat je onder meer ook meer van de batterij gebruiken. Porsche bouwt iets meer marge in, en mikt ook eerder op de prestaties en het rijgedrag.

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Rijbeleving

En op dat vlak zijn er uiteraard geen klachten, integendeel. Porsche heeft heel wat ervaring met zware dingen snel en precies te laten sturen, denk maar aan de Cayenne Turbo S. Die hele rist hulpmiddelen tekenen ook present op deze Taycan: luchtvering, een adaptieve ophanging, vierwielsturing en adaptieve antirolstangen. Ze zijn nodig om het gewicht onder controle te houden, maar ze doen, mede dankzij het lage zwaartepunt, hun werk voortreffelijk.

De rijbeleving is aanvankelijk een beetje bevreemdend, door de afwezigheid van motorgeluid. Je hebt een kunstmatig ruimteschipachtig motorgeluid, maar dat zet je na één keer proberen gewoon af. Eens je weg bent met het gaspedaal, is het vooral de kunst om de remmen onder de knie te krijgen. Porsche kiest immers niet voor een actief remenergierecuperatiesysteem, met zo’n “one-pedal”-gevoel wanneer je het gas lost, maar voor een dat je zelf moet inschakelen.

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Geen verschillende standen bovendien, die je eventueel met peddels achter het stuur zou kunnen instellen, en da’s jammer. Met wat elektrische ervaring kun je immers aan komen rijden voor een bocht, met de peddels de remenergierecuperatie versterken, en dan insturen – alsof je even voor de bocht terugschakelt. Hier doe je het dus ouderwets met het rempedaal, dat evenwel alleen de schijven gebruikt als je stevig doorduwt. Sturen doet hij misschien niet met het volle gevoel, maar wel snel en precies.

De rijbeleving zit dus wat tussen die van een 911 en een Panamera in, inclusief de zitpositie. Dat geldt ook voor de rest van het interieur: achteraan heb je logischerwijs meer plaats dan in een 911, maar een Panamera is comfortabeler. Binnenin zit je trouwens in een verrassend digitale omgeving, met een volledig digitaal instrumentenpaneel, een tabletvormige bediening voor de airco en zetelverwarming, en een infotainmentsysteem dat optioneel kan worden uitgebreid met een tweede scherm voor de passagier. Iets wat de aandacht van het stuur trouwens geweldig afleidt.

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Prijzen

De totaalprijs van deze Porsche Taycan Turbo S is trouwens niet van de poes: 191.724,50 euro. Jazeker, je krijgt dan wel heel wat standaard, maar het is dan weer niet moeilijk om de prijs ver boven de 200.000 euro uit te laten komen. En het blijft veel geld: bij Tesla laat de Model S Performance zich momenteel 99.990 euro betalen. De minst dure Taycan, de 4S, kost nog steeds 110.533,50 euro...

Porsche Taycan Turbo S rijtest Autofans 2020

Conclusie

De Taycan Turbo S is veel meer dan een acceleratiemonster. Porsche geeft een indrukwekkend visitekaartje af van wat het op dit moment kan: een elektrische sportwagen bouwen die netjes tussen een 911 en een Panamera in zit, en die niets te vrezen heeft van Tesla als het op batterijmanagement en opladen aankomt. Tenzij op vlak van rijbereik... en prijs.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

761pk

Couple

1 050 Nm

Overbrenging

Tweetraps achteraan

Transmission

vierwiel

Poids

2 295 kg

Vitesse de pointe

260 km/u

Prix de base

€ 191 724.50

0 à 100 km/h

2.80 sec

Coffre min.

81 L

Coffre max.

366 L

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités