Jazeker, het radiatorrooster is echt. BMW haalt eindelijk het doek van de nieuwe 4 Reeks, die zich nog meer wil onderscheiden van zijn berlinebroer. Vanaf oktober 2020 komt hij op de markt, net wanneer de nieuwe BMW M4 wordt voorgesteld.
BMW had het al beloofd vanaf de voorstelling van de Concept 4: de nieuwe 4 Reeks zou een indrukwekkend radiatorrooster krijgen. De nummerplaat breekt de proporties enigszins in twee, net als het Singleframe-radiatorrooster bij concurrent Audi, maar het illustreert des te meer dat de nieuwe 4 visueel een andere weg op wil dan de 3 Reeks, ook al delen ze hetzelfde platform.
De koplampen vormen bijvoorbeeld een diagonalere lijn dan bij de 3 Reeks, terwijl ook de bumper met grote luchtinlaten anders wordt vormgegeven. In profiel valt ook op hoe de lijn van de motorkap steil oploopt en overloopt in de gordellijn. De Hofmeisterknik kreeg bij de 3 Reeks al een eigen interpretatie. In de nieuwe 4 wordt ze nog eigenzinniger.
Opmerkelijk is ook de lengte: de nieuwe BMW 4 Reeks is 4,77 meter lang, bijna 13 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte neemt bijna 3 centimeter toe (tot 1,85 meter), de wielbasis zo’n 4 centimeter (tot 2.851 millimeter). Tegenover de 3 Reeks ligt het zwaartepunt 2 centimeter lager en staat het spoor achteraan een dikke 2 centimeter breder. De 50/50-gewichtsverdeling mag uiteraard niet ontbreken.
In het interieur herkennen we het dashboard en middentunnel uit de 3 Reeks. Dat betekent een digitaal instrumentenpaneel, een dominerend infotainmentscherm en een wat barokke tekenstijl op het gehele dashboard. De achterbank is duidelijk bedoeld voor twee, met voorgevormde zitjes en twee veiligheidsgordels. De rijhulp en connectiviteit blijven uiteraard netjes in het spoor van de verwante 3.
Debuteren doet de nieuwe BMW 4 Reeks met vier motorversies. Het benzineaanbod is het meest uitgebreide aanbod, met de 184 pk sterke 420i als instapversie. Daarboven zien we de 258 pk sterke 430i, en in afwachting van de M4 neemt de milde hybride M440i xDrive van 374 pk de plek in van krachtpatser in het gamma. Die laatste is ook de enige zes-in-lijn in het benzinegamma. Alle benzinemotoren zijn trouwens standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Het dieselaanbod bestaat voorlopig uit één versie, de 190 pk sterke 420d. Die stapt over op een milde hybride aandrijving met 48-voltcircuit en extra boost van 11 pk, en is naar keuze verkrijgbaar met achterwielaandrijving of xDrive-vierwielaandrijving. Vanaf maart volgend jaar komen daar nog twee zescilinderdiesels bij: de 430d xDrive (eveneens een milde hybride, met 286 pk) en de M440d xDrive (idem, maar dan met 340 pk).
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois