BMW trekt stekker uit plug-inhybride i8

BMW i8 productie 2020

Na zes jaar is het productie-einde van de i8 in zicht. De plug-inhybride Duitser gaat volgende maand op pensioen. Een rechtstreekse opvolger komt er niet.

In 2013 stelde BMW op het salon van Frankfurt de i8 voor, na enkele salons te hebben afgeschuimd met conceptcars. De uiteindelijke productieversie, die in 2014 op de markt kwam, trok meteen de aandacht. Niet alleen door zijn ontwerp, dat met koolstofvezel versterkt plastic gebruikte, naar de legendarische M1 hintte en dat combineerde met spectaculaire vleugeldeuren, maar ook door zijn bijzondere motoropstelling.

De i8 was namelijk de eerste sportwagen met middenmotor die BMW introduceerde sinds de M1. En niet zomaar een middenmotor, maar een 1.5 driecilinder die de Beiers ook in hun gewone gamma gebruikten. Vooraan zorgt een elektromotor voor het vermogen, een batterij zorgt voor een elektrisch rijbereik. Eind 2017 gaf BMW zijn i8 een bescheiden facelift met meer elektrovermogen en een grotere batterij, en met een Roadster.

BMW’s i-gamma wordt de komende jaren gevoelig uitgebreid, maar voor een nieuwe generatie i8 is er geen plaats. Midden april gaat de stekker onherroepelijk uit de productie van deze plug-inhybride. De Belgische importeur laat weten dat nieuw bestellen niet meer kan, stockmodellen zijn er nog wel.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités