Rij-impressie: Fiat Fullback (2016)

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

De Fullback is Fiats eerste stap in het segment van de full-size pickup. Wij gingen ermee op pad, en mochten zelfs even helemaal van het paadje, om de 4x4-eigenschappen te ontdekken.

Regen, regen en nog eens regen. Bij aankomst leek het weer alvast ideaal voor het offroadparcours. We wreven ons dan ook in de handen om het blubberbad-vooruitzicht dat ons te wachten zou staan om de Fullback in onder te dompelen.

Helaas, want bij de laatste afslag richting het parcours had de Italiaanse zon het meeste water alweer doen verdampen, op wat diepe plassen na. Toch bleek de etappe een mooi voorbeeld van het traject dat je met dit soort voertuigen wil afleggen.

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

voor alle werk

Stel je maar voor, de afgelegen weide met schapen, enkel te bereiken via een rotsachtig paadje doorheen de bossen. Jij en je pick-up hebben nog een aanhanger vol hooi te trekken. Dan ben je blij dat je weet dat we het testparcours bijvoorbeeld vooral met achterwielaandrijving ingeschakeld konden afleggen. Dat mag klinken alsof Fiat een iets te eenvoudig parcours had uitgestippeld, we bedoelen eigenlijk dat de Fullback zich erg goed uit zijn slag weet te trekken op ruwe ondergrond, zodat je nog heel wat reserve hebt voor wanneer het echt moeilijk wordt. Fiat zelf ziet deze Fullback als een ondersteunend voertuig bij de landbouw, vanwege zijn dubbele karakter als werkpaard en comfortabele auto.

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

De Fullback neemt namelijk de aandrijving over van de Mitsubishi L200. Dat zorgt ervoor dat je naast de 4x4-stand ook een stand met High- of Low-gearing hebt. Of anders gezegd: lagere snelheid maar hoger toerental zodat je makkelijker het koppel bereikt dat je nodig hebt om je uit een benarde situatie te trekken.

Genadeloos overnemen

Nu we die Japanner toch aangehaald hebben, vertellen we je maar beter even het hele verhaal. Kenners hebben natuurlijk al lang gezien dat deze Fullback onderhuids eigenlijk een Mitsubishi L200 is. Sterker nog, bij Fiat vonden ze het niet nodig om meer dan alleen de frontpartij en wat logo's te vervangen. Een gekende techniek bij de Italianen, die op die manier een graantje meepikken van de technische kennis van Mitsubishi op het vlak van offroadvoertuigen. Een ontwikkelingskost die voor Fiat teveel was, wordt op deze manier afgekocht, waardoor Fiat toch de kans krijgt om het aanbod lichtebedrijfsvoertuigen wat uit te breiden. Deze techniek wordt ook bij andere merken toegepast, denk maar aan de aankomende pick-up van respectievelijk Mercedes en Renault.

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

Ook binnenin krijg je een degelijk uitzicht op een dashboard met Japanse insteek. Niet teveel franjes maar wel alles gericht op het utilitaire zonder dat het te basic wordt, zoals je verwacht van een pick-up. Fiat biedt op deze Fullback geen opties aan in ons land, behalve dan metaalglanslak. Al is het maar de vraag of je dat wel wil op een wagen die je gaat inzetten voor het vuile werk.

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

Belgische topversie

Voor onze markt wordt de Fiat Fullback enkel aangeboden in de vierwielaangedreven topversie met 180 pk dieselmotor van 2,4 liter longinhoud. Geen 150 pk-variant dus, ook geen versie met slechts twee deuren. Daarmee zie je direct dat Fiat volop wil gaan concurreren met de sterke Toyota HiLux, Ford Ranger en Volkswagen Amarok in deze wereld. Daarbij neemt hij de voordelen van de Mitsubishi over, zodat hij rond de 200 kg minder weegt dan de concurrentie, een gewichtsverschil dat zijn voordeel heeft op het terrein.

Maar net als die L200 mag ook deze Fullback maar 3.100 kilogram last slepen, waar de concurrentie makkelijk voor 3,5 ton gaat. Ook prijsgewijs duikt de Fullback onder de concurrentie, met een prijs van 31.000 euro (excl. BTW) voor de volledig uitgeruste 2.4 diesel 180 pk 4x4 lijkt het erop dat hij enkel de Isuzu D-Max moet laten voorgaan als het om prijzenkrakers gaat.

fiat-fullback-2016-firstdrive-pickup-autofans

De 2.4 dieselmotor doet degelijk zijn werk, al krijg je wel een enorm turbogat bij het indrukken van het gaspedaal. Leeg heeft onze bladgeveerde achterzijde af en toe heel wat last om het vermogen van 180 pk en 430 Nm op de weg over te zetten, al moeten we eerlijk toegeven dat het gewoon fijn was om het uitbreken van de achterkant uit te lokken op de kronkelige Italiaanse bergwegen. Gooi er wat blokken hout in en de achterkant wordt al veel beter in het gareel gehouden.

Conclusie

Geen verrassingen in deze eerste Italiaanse fullsize pickup. Want net zoals de 124 Spider leent Fiat Japanse techniek om een eigen creatie te bouwen. Waardoor de degelijk gebouwde 4x4 je met gemak op je onherbergzame bestemming brengt, of dat nu met of zonder aanhanger is.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités