Rij-impressie: Ford Ecosport facelift (2015)

 rij-impressie-ford-ecosport-2015

Nog geen twee jaar na zijn lancering op Europese bodem tovert Ford een facelift uit de hoed voor haar compacte SUV. Reden? De Ecosport voorzien van de broodnodige Europese kwaliteit. Of ze daarin geslaagd zijn?

We begrijpen hoe het ging ten huize Ford: Plots was daar het segment van de compacte SUV's dat werd gedomineerd door de Renaults Captur en Peugeots 2008 van deze wereld. Het merk met de blauwe ovaal moest en zou die rakkers van weerwoord dienen. Een compleet nieuw model bouwen zou gewoonweg te lang duren.
Gelukkig is daar de One Ford-Strategie, want waarom zou je geen model uit Zuid-Amerika plukken om wereldwijd te verkopen? De Ecosport voor Europa was geboren.

 rij-impressie-ford-ecosport-2015

Echter had Ford zich op één ding misrekend; Europeanen zijn totaal verwende nesten als het aankomt op afwerking en rijkwaliteiten, dank daar de Duitsers maar voor. Wees er dus ook maar zeker van dat Ford Europe, de seconde dat de Ecosport Europese bodem raakte, aan de slag ging om de wagen verfijnder te krijgen. Dat finetunen manifesteert zich nu via deze, tja, Ecosport v1.5 zeg maar.

Twee keer kijken

Of je moest een meetlat bij hebben (want hij ligt voortaan 10 mm lager), anders zou je niet zien dat de Ecosport duchtig onder handen werd genomen. Toegegeven, het reservewiel op de kofferklep verdwijnt voortaan, al kan je die er optioneel terug op laten plaatsen als je 200 euro neertelt. Dat zouden we ook doen, want zonder dat rugzakje achterop verliest de kleine Ford op hoge pootjes wat aan karakter.

 rij-impressie-ford-ecosport-2015

Verder blijft hij zijn stoere voorkomen behouden. Als een soort van te warm gewassen SUV, incluis best wel imposante snuit. Een moderne Suzuki Jimny zeg maar (zonder diens terreincapaciteiten weliswaar). Of je het nu mooi vindt of niet, de Ecosport blijft unaniem de karakterkop van het segment.

Is dat een nieuwe handrempook?!

In het interieur zijn de veranderingen breder gezaaid. Want grosso modo werd er binnenin een Europese kwaliteitsbom losgelaten. Het zit hem daarbij in details die je anno 2015 voor logisch aanneemt. Zo is de dakbekleding voortaan van een kwaliteit die niet meer hoeft te concurreren met Franse wagens van de jaren '80, valt er een deels lederen interieur te verkrijgen (standaard vanaf Titanium), werd er her en der met wat chromen (lees: gespoten plastic) accenten gegoocheld en werden bedieningselementen geoptimaliseerd.

 rij-impressie-ford-ecosport-2015

Het oogt allemaal wat generisch Fiesta. Een groot compliment, want voordien voelde het aan als een interieur vanuit een budgetgrootwarenhuis met blauw A-logo, zonder enige vorm van isolatie. Ook nieuw is de mogelijkheid om je Ecosport met GPS te bestellen, die dan verstopt zit samen met spraakgestuurd SYNC (niet SYNC2) achter het 4-duims scherm in de middenconsole. Wederom; net zoals in de Fiesta en een trapje hoger op de kwaliteitsladder.

Gemoei van Lommel

Rijden doet de Ecosport voortaan ook als een Duitser. Met dank aan Ford Lommel. Want daar gooiden ze hun kritische blik over de dynamische prestaties en kwamen terug met verregaande aanpassingen. Zo werd de stuurratio geherkalibreerd voor een snellere respons en zijn er aangepaste veren en dempers rondom te vinden. De achteras, die is zelfs helemaal nieuw en een nieuw setje banden moet voor meer grip zorgen.

Het resultaat toont zich ook, want de Ecosport rijdt tegenwoordig best goed, echt wel goed zelfs binnen zijn segment. Een vleugje overhellende carrosserie is nog steeds aanwezig, maar de hoge Ford laat zich met veel plezier de hoek omrijden. We durven zelfs stellen dat puur qua chassis en ophangingscomponenten, dit één van de fijnst rijdende compacte SUV's is van het moment. Sportief? Dat niet echt. Alhoewel...

Ecosport sport

In Lommel waren ze zo onder de indruk van hun eigen afstellingscapaciteiten dat ze een nieuwe trim ontwikkelden voor de Ecosport. Die staat boven de Titanium-uitvoering en luistert naar 'Titanium S' - 'Ecosport Sport' klinkt namelijk wat knullig. Ga je voor die topversie, dan krijg je buiten wat extra visuele opsmuk (zwarte velgen en dak) ook een liberale afgestelde ESP en een sportiever afgestelde ophanging.

 rij-impressie-ford-ecosport-2015

Tot op dit moment ontbreekt het wel aan een blok dat kan sparren met die afstelling, want de 125 pk sterke 1-liter driecilinder benzine mist wat oomph. Al kom dat vooral door de lange halen van de versnellingsbak. De 140 pk sterke variant die nieuw is voor de Ecosport zou wat soelaas moeten brengen. In dieselland blijft de 1.5 TDCi met 95 pk voor de aandrijving op de voorpootjes zorgen.

Conclusie

Net zoals de Renault Captur een hoge Clio en de Peugeot 2008 een hoge 208 is, voelt de Ecosport nu eindelijk aan als een hoge Fiesta, met dito rijgedrag. Met 9 airbags, navigatie en een achteruitkijkcamera kan je moeilijk spreken van een low budget-wagen genre Dacia Duster. Dat merk je ook aan de prijs, want een instapprijs van 17.150 euro is gelijkaardig aan wat je bij de concurrentie vindt. De meest visueel uitgesproken rakker van het pak, maar of hij daarom de beste is...

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Meester Van Pieperzele 15:39
Portrait de Meester Van Pieperzele

Vooral in dit 'ijscrèmekarretjesgeel' ziet het er nogal goedkoop uit.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités