Komend weekend vindt rond Trier de Rally van Duitsland plaats, een manche in het WRC-kampioenschap. Toyota vindt het alvast de perfecte gelegenheid om de Toyota Mirai als eerste waterstofauto het parcours van een WRC-rally te laten afleggen.
Want Toyota wil laten zien dat ze steeds verderbouwen aan een emissieloze autowereld, ook in de autosport moet er dus vernieuwd worden. Achter het stuur van de Mirai rallywagen zit de Japanse journalist Mitsuhiro Kunisawa. Een journalist in een rally, zeg je? Ja, want de man heeft al heel wat rally-ervaring in verschillende kampioenschappen in Azië.
De Mirai is op zich ongewijzigd, afgezien van wat aanpassingen voor de veiligheid van de piloot, zoals een rolkooi. Ook werden andere remmen en competitiebanden gemonteerd.
Deze Mirai accelereert nog altijd van 0 naar 100 km/u in 9,6 seconden en heeft nog altijd 154 pk onder de kap liggen. Hij functioneert dan ook als Zero Car, die voorafgaat aan de rally om het parcours te vrijwaren. Voor het bijtanken wordt beroep gedaan op een 14 meter lange truck met aan boord 240 kg waterstof. In 3 minuten is de Mirai volgeladen volgens een tankprincipe gelijk aan dat van een vast waterstoftankstation.
Bij ons moet je de Mirai voorlopig niet verwachten, tegen oktober 2015 komt hij wel op de markt in Duitsland, Denemarken, het Verenigd koninkrijk en de USA.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois