Rijtest: Seat Leon ST Cupra (2015)

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Als een woeste stier begint SEAT steeds meer haar torero's uit te dagen. Want moederbedrijf Volkswagen geeft als matador het Spaanse merk iets te veel ruimte voor plezier. Met deze Leon ST Cupra als huidig topproduct.

Jarenlang moest SEAT net niet met de broek op de enkels, gedwee luisteren naar de zweepslagen van Volkswagen. Stieren kan je echter niet temmen, dat beseffen ze bij Volkswagen ook maar al te goed, want de Spanjaarden beginnen meer en meer terug emotie in de strijd te gooien. Dat begon met de Ibiza enkele jaren terug en krijgt nu haar huidige hoogtepunt in de vorm van de Leon. Injecteer die laatste met een portie testosteron en je krijgt de Leon ST Cupra.

Waarom besta jij eigenlijk?

Eigenlijk begrijpen we niet waarom deze wagen überhaupt bestaat, want Volkswagen werpt de speer in haar eigen voet met dit model. Of met minder verwijzingen naar de stierengevechten: deze Leon ST Cupra zet de Golf wat in zijn onderbroek in het midden van een voetbalwedstrijd. Dat was al zo met de hatchback Leon Cupra, maar met deze stationwagonvariant krijgt die onderbroek zelfs nog een bruine streep.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

De vanafprijs van deze Spanjaard met rugzak achterop en 280 pepers onder de kap bedraagt namelijk 34.420 euro. De 20 pk sterkere Volkswagen Golf Variant R kost een stevige 43.060 euro. Toegegeven, die laatste pakt ook nog eens uit met vierwielaandrijving, maar is dat echt dik 8.000 euro extra waard? Wel, tijd om het te ontdekken.

Stilistisch

Visueel volgt deze Sports Tourer (ST) hetzelfde stramien als de Leon Cupra hatchback. Van het opengewerkt smoelwerk, over de stevige velgen tot en met de twee dikke einddempers. Zeker in het zwart verre van extravagant. Want mocht het Leon-logo achterop de koffer niet vervangen zijn door een Cupra-logo, je zou niet weten wat er net kwam voorbijgereden.

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Nu hoeft dat niet erg te zijn, want in essentie is de Leon ST al een zeer sportieve wagen met de minimalistische, driehoekige zijspiegels en strakke vormgeving van het licht materiaal. Loop je echter te kwijlen van zo'n Ford Focus ST Clipper, dan komt deze Spanjaard wat braafjes over.

Duitse Spanjaard

Binnenin zet het verhaal van subtiliteit zich verder. Een aardig interieur - dat toch nog iets te veel Duits over zich heen heeft -, zonder meer. Maar dan wel aangevuld met sportiever zitmeubilair en kleine Cupra-details her en der. Misschien goed dat ze niet voor overdreven kuipstoeltjes hebben gekozen want de dagdagelijkse bruikbaarheid blijft daardoor op een hoog niveau.

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Verder krijg je ongeveer alle technologie mee die ze kunnen meegeven vanuit de VAG-stal. Van navigatiesysteem tot adaptive cruise control. Het merendeel daarvan is natuurlijk optioneel, waardoor de Duitse bloedlijn weer even komt piepen. Enkel een head-updisplay ontbreekt, al vind je dat uiteindelijk ook niet bij de rechtstreekse concurrentie.

Briesende stier

Onderin de Leon Cupra sluimert de 2.0-liter viercilinder turbobenzine die we ook al kennen vanuit de Volkswagen Golf GTI en Golf R. Een blok dat zich al keer op keer bewezen heeft en in het geval van deze Spanjaard goed is voor 280 pk. De variant met 265 pk vind je namelijk niet in ons Belgenland. Maar goed ook, want samen met de 280 pk krijg je meteen een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en 19-duims schoeisel met bredere banden (235 millimeter in plaats van 225 millimeter).

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Tel daar nog eens de aangepaste componenten van de ophanging bij op en je hebt een uitermate potent wapen. Want als een furieus dier laat de Cupra ST zich over de Belgische wegen sturen. Met enorm veel feeling en overvloed aan grip in de bochten. Dat je met deze ST-variant een iets langer omhulsel aan het meezeulen bent heb je eigenlijk op geen enkel moment door. De DSG laat zich gewillig door de versnellingen sleuren en mort op geen enkel moment.

Die twee tienden doen het niet

Of er een gebrek is aan vierwielaandrijving? Ja en nee. Mechanische grip is er in overvloed maar met voorwielaandrijving kan je maar zoveel doen. Zeker op betonplaten durft de Cupra bij hevig accelereren zijn voortrein al eens voorbijlopen. Een gevoel dat je bij de Golf R bijvoorbeeld niet krijgt. Daartegenover staat wel dat er enorm veel leven in het geheel zit en dat is in the real world veelal prettiger dan net twee tienden sneller zijn.

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Moet het allemaal niet constant bliksemsnel gaan, dan ontpopt de Spanjaard zich tot een makkelijk te besturen voertuig. Iets harder dan de reguliere Leon ST, dat wel, maar zeker niet oncomfortabel hard. Ook fijn om weten is dat we exact hetzelfde verbruik bij elkaar reden als met de vijfdeursvariant. Specifiek gaat het over 9,7 liter per honderd kilometer. Een cijfer dat in lijn ligt met wat je bij de concurrentie behaalt. Tijd om die rakkers er eens bij te halen in de test...

Rood of bijbetalen

Minstens 34.800 euro ben je kwijt voor deze Leon Cupra ST. Daarmee is 'ie amper 1.450 euro duurder dan de driedeursvariant maar krijg je wel twee extra deuren en dik 200 liter extra kofferruimte, zowel met de achterste zitrij rechtop (587 liter) als de stoelen neergeklapt (1.470 liter). Onze versie kwam op 42.425 euro. Waarbij het grote budget richting de zwarte kleur ging (475 euro, rood is standaard), de kuipstoeltjes (1.370 euro), navigatie (1.020 euro) en het panoramisch dak (815 euro).

 rijtest-seat-leon-cupra-st-2015

Kijken we richting de concurrentie, dan zien we de Focus ST(3) Clipper bij Ford staan voor 32.600 euro. In eigen familie staat de Volkswagen Golf Variant R met een vanafprijs van 43.060 euro. Die eerste is goedkoper, maar draait al iets langer mee (zelfs met de facelift), die laatste kost een stuk meer, maar beschikt wel over vierwielaandrijving. Puur naar pakket gezien, is de Leon Cupra ST misschien wel één van de meest complete Hot Hatches op de markt.

Conclusie

Extra kofferruimte en het iets hogere prijskaartje doen verre van afbreuk aan het recept van de Leon Cupra. Meer nog, misschien is deze Sports Tourer wel dé Leon Cupra die je moet hebben. Met meer dan genoeg kracht voor dagelijks gebruik, een enorme bruikbaarheidsfactor en een heerlijk rijgedrag. Een SEAT waar SEAT trots op mag zijn en eigenlijk een dikke sneer richting Volkswagen. Hopelijk kan die laatste om met de nieuwe richting van het Spaanse merk.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Puissance

280pk

Couple

350 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Transmission

voorwiel

Poids

1 366 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 42 425.00

Prix de base

€ 34 800.00

0 à 100 km/h

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

9.40 L/100km

Coffre min.

587 L

Coffre max.

1 470 L

Rejet de CO2

154 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
bartelskie 13:05
Portrait de bartelskie

De kwijl loopt me langs de mond. Heerlijk

Stealth 13:16
Portrait de Stealth

VW en Skoda enerzijds en Audi en Seat anderzijds vormen intern wel aparte takken van de VAG groep als ik correct geïnformeerd ben. Beetje concurrentie binnen de groep is dus perfect normaal en zelfs goed. Echt leuke wagen deze Leon, groot panoramisch dak ook!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités