7 dingen die je moet weten over de European Car of the Year verkiezing

ecoty_01

Naar goede gewoonte zal op de vooravond van het autosalon van Genève de 'European Car of the Year' worden voorgesteld. Een gegeerde titel voor constructeurs. Wij zochten alvast 7 feitjes op over die verkiezing. Eén voor elke finalist.

De 'European Car of the Year' (ECOTY), het is een belangrijke verkiezing in de autowereld, maar voor de man in de straat kan de uitslag ervan meestal gestolen worden. En dat is spijtig, want doorheen de geschiedenis zijn er frappante winnaars naar buiten gekomen. In heel zijn geheel is het een interessante verkiezen, want de jury bestaat uit maar liefst 22 nationaliteiten. Reden genoeg om nog andere leuke wistje/datjes op te sommen over de verkiezing. Hieronder alvast de belangrijkste:

1. Niet enkel Europese wagens

Nee, je moet niet van een Europees merk komen om de badge op je motorkap te kunnen spelden. De regels om mee te spelen zijn dan ook simpel. Zo moet een wagen gelanceerd zijn binnen de 12 maanden voor de uitreiking, moet de oplage minstens 5.000 exemplaren bedragen (verkoopprognose) en moet je hem kunnen kopen in minstens vijf Europese landen.

2. Draait al een halve eeuw mee

De ECOTY-verkiezing zag in 1964 het levenslicht door een collectief van automagazines. Want journalisten uit verschillende landen wouden voor ééns en altijd beslissen wat nu de beste wagen van het jaar was. De 50e editie vorig jaar werd gewonnen door de Peugeot 308.

3. De juryleden

Voor de verkiezing van dit jaar nemen maar liefst 58 juryleden uit de autojournalistiek deel. Twee daarvan hebben de Belgische nationaliteit. Het aantal juryleden per land wordt gebaseerd op de autoverkoop en auto-industrie in dat land. Niet geheel onverwachts hebben daardoor Frankrijk, Duitsland en Italië de meeste juryleden. Dat zijn er namelijk 6. Al is dat ook het geval voor het VK en Spanje.

4. Porsche won ooit de prijs

Snuisteren we doorheen alle winnaars, dan zien we een rode draad: voorspelbare gezinswagens kapen meestal de prijs weg. Toch wist in 1978 de Porsche 928 aan de haal te gaan met de prijs. Rolls-Royce, die kaapten ooit de zilveren medaille weg in 66 met de Silver Shadow.

5. De sterkste spelers

Hoewel we graag spotten over de betrouwbaarheid, is het toch Fiat die het meest de verkiezing won. Maar liefst 9 keer nam de Italiaanse constructeur de prijs mee naar huis. Renault heeft 6 ECOTY-prijzen op de schouw staan en Ford (inderdaad, een Amerikaans bedrijf) heeft 5 overwinningen. BMW is dan weer de eeuwige numéro 2. Audi en Mercedes hebben elk minstens één winnaar in de stal staan, maar BMW is nooit voorbij een tweede plaats geraakt (maar liefst 5 keer).

6. Elektrische wagens zijn aan hun opmars bezig

In 2005 pakte de Toyota Prius de gouden medaille en sindsdien zijn hybride- en elektrische voertuigen aan hun opmars bezig in de lijst. In 2011 won de Nissan Leaf de verkiezing, 2012 was het de Opel Ampera die met het kroontje ging lopen en vorig jaar (2014) behaalden de BMW i3 en Tesla Model S respectievelijk de zilveren en bronzen medaille. Al moet je dit jaar niet hopen op een 'schokkende' overwinning...

7. De deelnemers van dit jaar

De longlist oogde nog veelbelovend begin vorig jaar met de BMW i8, Porsche Macan en Subaru WRX STI, de uiteindelijke lijst van finalisten is een stuk braver. We noteren de Ford Mondeo, Renault Twingo, BMW 2 Reeks Active Tourer, Volkswagen Passat, Mercedes C-Klasse, Nissan Qashqai en Citroën C4 Cactus.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités