Rijtest: BMW X3 sDrive 18d

bmw x3 sdrive 18d facelift lci 2014 2015

BMW voorzag haar populaire compacte SUV van een zogenaamde mid-cycle refresh. Genoeg veranderingen om de X3 weer enkele jaartjes mee te laten gaan? Wij zochten het uit.

Steter Tropfen höhlt den Stein, een mooi Duits spreekwoord om aan te tonen dat veel kleine aanpassingen voor een grote verandering kunnen zorgen. Dit leek ook de opzet bij deze facelift van de X3 want extreme penseelstreken werden duidelijk geschuwd. Toch sneden ze de walletjes vakkundig weg waardoor de SUV nu frisser dan ooit lijkt. BMW heeft het dan ook over een LCI. Marketingtaal voor een life cycle impulse. Wij houden het gewoon op een facelift.

Porsche-Centre-Antwerpen

Van geschrokken hond tot aanvallende haai

Van de vele kleine aanpassingen zijn de koplampen en de grille één van de grootsten. Zo krijgt het kleine broertje van de X5 ook de lichtunits (nu ook beschikbaar in full LED uitvoering) die doorlopen tot tegen de grille. Daarnaast werd de sleuf onder grille beter ingewerkt in het aangezicht van de wagen. Kleine aanpassingen die de X3 er in een keer een pak moderner en agressiever laten uitzien. Een beetje van ‘geschrokken hond’ naar ‘aanvallende haai’. Aan het profiel werd buiten de toevoeging van knipperlichten in de zijspiegels niets veranderd en ook de achterkant bleef grotendeels hetzelfde. Zoals het een Duitse facelift betaamt.

bmw x3 sdrive 18d lci facelift

Binnenin zijn de aanpassingen een pak beter zichtbaar, want daar werd zo goed als heel het dashboard aangepast. In vergelijking met het nieuwe lijkt het oude nu zelfs uit eind jaren ’90 te komen in plaats van uit 2011. Nieuwe ventilatiemonden, een net iets beter ingewerkt navigatiesysteem (al zijn we na de nieuwe X5 meer fan van het vrijstaande scherm) en een aangenamere klimaatbediening, meer in de lijn met onder andere de 3 Reeks. De houtinleg blijft hetzelfde, mits de toevoeging van een nieuwe pianozwarte uitvoering.

MotorModulair, zoals Lego

De grootste verandering is waarschijnlijk net het minste zichtbaar, want met deze LCI X3 introduceert het merk ook hun nieuwe reeks van modulaire B47 motoren. Onze 18d-motorisatie springt bijvoorbeeld van 143 naar 150 pk, het koppel blijft wel op 360 Nm zitten, maar is nu wel 250 toeren per minuut eerder beschikbaar (1.500 tpm nu, 1750 tpm vroeger). Ook de 20d geniet van een verhoging van 184 naar 190 pk en van 380 naar 400 Nm.

bmw x3 sdrive 18d lci facelift

De nieuwe B-reeks van dieselmotoren is volledig modulair en bestaat uit samengevoegde blokken van elk 500cc. Zo worden er voor een Mini bijvoorbeeld maar drie blokken gebruikt, en voor tweelitermotoren (zoals de 18 en 20d) vier. Uiteindelijk zou deze manier zelfs doorgetrokken worden naar de zescilinders aangezien deze op dezelfde fabriekslijn worden geassembleerd.

Instapper

Onze X3 is uitgerust met de minst sterke dieselmotor - al is dat relatief - en sDrive, BMW's naam voor achterwielaandrijvers omdat het anders in de prijslijsten niet goed uitgelijnd zou zijn onder de vierwielaangedreven xDrive varianten.

De nieuwe sDrive 18d doet het op papier dus met 150 pk, al werd kregen wij een gereduceerd vermogen van 143 pk onder de kap. In combinatie met onze 8-traps automaat goed voor een sprintje van 9,8 seconden naar de 100 en een topsnelheid van bereiken 195 km/u . Op het einde van de testweek verbruikten we volgens de boordcomputer 6,6 liter per 100 km, een anderhalf litertje boven het opgegeven 5,1. Aan vadertje staat ga je met de nieuwe motor onder de kap nu ook een pak minder moeten afgeven, de CO2 uitstoot werd immers van 142 naar 133 gram per kilometer teruggebracht. De handbak doet het op beide oppervlakken net iets beter en verbruikt zo maar 5 liter en stoot 2 gram minder uit.

bmw x3 sdrive 18d lci facelift

Tijdens het rijden voelt de BMW nooit aan als een auto op hoge pootjes, maar eerder als een comfortabele sedan. Aan grip is er zelden gebrek, zelfs zonder xDrive, maar veel bochtenplezier moet je er ook niet van vragen. De 18d komt pas echt in zijn comfortzone bij langere ritten waarna je allesbehalve gemarteld uit de lederen zetels zal stappen. De sturing is aangenaam licht waardoor het niet vermoeiend is om door de bebouwde kom te rijden, van de sportknop blijf je in deze wagen dus ook beter af want die maakt datzelfde gewoon onnodig zwaar.

De motorgeluiden langs binnen zijn nu ook tot een minimum beperkt, zelfs tijdens een koudstart. Wat bij de vorige generaties van de dieselmotoren (N47) wel eens een pijnpunt was.

bmw x3 sdrive 18d lci facelift

Conclusie en prijzen

Goedkoop is zo'n X3 hoe dan ook nooit, ons basismodel begint vanaf 40.190 euro. Grootste item op onze optielijst is het 4.512 euro kostende business pack dat aluminium dakrails, parkeersensoren en het professional navigatiesysteem met zich meebrengt. De automatische steptronic versnellingsbak doet nog eens 1.892 euro erbovenop, de automatische kofferklep 438 euro en het sportstuur 119 euro. In totaal heb je ons tiefseeblaue model voor 47.155 euro op je oprit staan. Een prijs die wij net iets te hoog vinden, een vergelijkbare (en zelfs beter uitgeruste) 318d Touring met automaat heb je voor een kleine 5.000 euro minder. Wie hoger wilt zitten moet er dan ook een hogere prijs voor over hebben.

Als je op zoek bent naar sportievere motorisaties zoals de 303 pk sterke xDrive 35i loont het misschien wel om de spaarpot nog wat langer dicht te laten en eens te gaan kijken bij Porsche. Hun nieuwe Macan S is met 60.802 euro net iets duurder dan de 57.000 euro van de BMW, maar je krijgt er wel 37 pk extra voor in de plaats en een sportievere inborst. Realistischere alternatieven echter zijn terug te vinden bij de andere twee Duitse premiummerken: een 136 pk handgeschakelde (en voorwielaangedreven) Q5 2.0 TDI heb je voor 36.000 euro, de eerste automaat kom je tegen in de 2.0 TDI met 177 pk en Quattro vierwielaandrijving voor 44.110 euro (een standaard X3 xDrive 20d met 190 pk kost je 45.640 euro).

Ook Mercedes heeft een speler in dit marktsegment, eentje die zelfs net iets goedkoper is. Een standaard GLK 200 CDI (achterwielaangedreven, 150 pk) heb je reeds voor 37.268 euro, een automaat krijg je echter pas bij de GLK 220 CDI (163 pk) vanaf 43.802 euro. Bij Mercedes en hun 2,1 liter dieselmotor (die iets ouder is dan die van Audi en BMW) moet je natuurlijk steeds rekening houden met de CO2-uitstoot van 143 gram per kilometer waarop je genadeloos afgerekend zal worden in VAA (voordeel aller aard).

bmw x3 sdrive 18d lci facelift

Alles opgeteld zorgen de vele kleine aanpassingen samen wel voor een grote verandering. Een succesvolle refresh, weer klaar voor nog een paar jaar tegen de uitgelezen concurrent van Audi op te boksen.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Puissance

143pk

Couple

360 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Transmission

achterwiel

Poids

1 655 kg

Vitesse de pointe

195 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 47 155.00

0 à 100 km/h

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

Coffre min.

550 L

Coffre max.

1 600 L

Rejet de CO2

133 g/km

TMC

€ 195.00

TC

€ 402.00

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
XC 70 23:12
Portrait de XC 70

en van de Volvo XC 60 wordt er weer gezwegen

Peeters Gustaaf 22:59
Portrait de Peeters Gustaaf

graag een test van een reeks lager; KIA,VOLVO,DACIA enz

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités