DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 1]

Rijtest-Tesla-Model-S

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag is het de eerste kennismaking met de elektrische rakker.

Donderdag 16 oktober

13:05 - Met knikkende knieën komt ondergetekende aan bij Tesla. 'Gaat hij er deze keer wel staan?' Het vorige avontuur met Tesla doet nog steeds pijn in het hart. Een dag voor de afhaling van de perswagen moest die binnen wegens een technisch defect. Na een hoop heen en weer gemail stierf de kans om er ééntje te rijden. Net zoals een olifant heb ik ze ondertussen vergeven, maar ben ik het nog niet vergeten. Nu, een dik half jaar na datum is het poging twee. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het vertrouwen in het merk wat wankel is. Het ziet er alvast donker uit bij de kleine dealer op de Leuvensesteenweg. 'Had ik dan toch braafjes tot 2 uur moeten wachten zoals Karl van Tesla had aangeraden?'

13:54 - Blijkbaar was mijn doemdenken overdreven. Ze installeren bij Tesla graag stevig reflecterende ramen waardoor je bijna niet kan binnenkijken. Niet geheel onlogisch, want anders kan heel Brussel binnen loeren terwijl de niet onaardige blonde deerne achter de balie haar werk doet. Goed nieuws trouwens, de wagen stond al klaar. Nu ja, ze moesten hem eerst nog ergens 700 meter verderop gaan halen. Een gevalletje 'gigantisch veel vraag, niet al te veel plaats'. Al verlaagt de nieuwe garage in Antwerpen de druk wat voor de dealer in Brussel.

Rijtest-Tesla-Model-S

Ontvangen werd ik door een jonge werknemer die niet veel ouder dan ik kan zijn - jawel, ik reken mij nog bij de jonge garde van deze wereld - en meteen uitermate geïnteresseerd was in mijn portefeuille van Nintendo die de vorm heeft van een NES-controller. We hadden alvast meteen een professionele klik die net niet ontaarde in tips om Super Mario Bros zo snel mogelijk uit te spelen. Ik zou bijna vergeten dat ik er was voor de Model S.

Daarop volgde een stevige uitleg over de wagen (voor de professionele tijdrekenaars: Inderdaad, een uitleg van 49 minuten). Waarbij werd gesproken over update 6.3.2.4.X.34 - denk ik - die het mogelijk maakt om de stoelverwarming op alle stoelen met één klik uit te zetten. Om maar te zeggen hoe minutieus ze daar te werk gaan bij Tesla. Als er maar genoeg gezeurd wordt door de klanten, dan geeft update 6.3.3 waarschijnlijk een espressomachine in het handschoenkastje.

14:27 - Mijn eerste rit met een Model S die langer duurde dan een blokje om zit er eindelijk op. Wat. Een. Machine... Zeemzoet, zijdezacht maar een beul als je het rechter pedaal vloert. Toch voelt het gewoon aan als elke andere wagen op de weg. Moest je op de autostrade niet constant bekeken worden als een aap in een kooi, dan was je van geen speciaal gevoel bewust.

Rijtest-Tesla-Model-S

Echter zorgen die gapende monden er wel voor dat je het gevoel krijgt met iets heel uniek onderweg te zijn. Waarom weet ik eigenlijk niet, want elke dag verkopen ze daar in Brussel waarschijnlijk 1.000 modellen (Om toch enige journalistieke juistheid te behouden: Tesla België verkocht dit jaar al een 400-tal modellen). Het was dan ook een mysterie waarom ik geen andere Tesla-eigenaar heb gezien op mijn rit van Brussel naar Mechelen. Meestal kom ik er daar een drietal tegen. Het knikje naar een mede Tesla-eigenaar zal dus nog even moeten wachten.

Zoals elke volwassen persoon had ik bij het thuiskomen maar één reflex: Hiermee moet ik mensen jaloers maken op Facebook. Enkel foto's later huppelde ik goedgemutst naar mijn bureau om ze via mijn laptop de wijde wereld in te sturen. Eén klein detail, door de verregaande discussie bij Tesla waarom Mario eigenlijk een communist is en Luigi de énige echte held is van het loodgieters duo was ik mijn laptop vergeten in mijn wagen bij Tesla. Crap...

15:40 - Je kon het al raden, ondergetekende heeft er net een retourtje naar Brussel opzitten. Gelukkig zat mijn laptop nog in de wagen - in Brussel geen sinecure. Al zorgde de rit ervoor dat er me één pijnpunt opviel van de Model S. Zes knopjes hebben ze bij Tesla moeten ontwikkelen, want al de rest is geleend bij Mercedes of wordt vervangen door die gigantische iPad in het midden. Echter zijn vier van die zes knopjes van erbarmelijke kwaliteit. Specifiek: de knopjes op het stuurwiel. Die hangen zo los als de gemiddelde lading in een camionette. Daar doen de Duitse premium merken het toch een stuk beter.

Met al dat heen en weer gezoem naar Brussel steekt mijn initiële range van 395 km op 250 km. Nog steeds genoeg om naar de kust te rijden en te hopen dat je terug raakt. Maar goed, het voordeel van zo'n elektrische wagen is dat je hem bij thuiskomst gewoon kan opladen, niet? Tijd om hem aan het stopcontact te leggen dus. Geen fancy voorzieningsstopcontact of Teslaiaanse supercharger in mijn garage. Gewoon dezelfde stekkerdoos in die ik ook gebruik om de friteuse te voorzien van energie. Het resultaat van zo'n gewoon stopcontact? Een oplaadsnelheid van 10 km per uur. Slik. Om het uit te drukken in uren, 9 uur heeft de Model S nodig om helemaal terug opgeladen te zijn. Dan is de Wall Connector die het merk aanbiedt geen slechte investering. Tot 110 km per uur kan je daar mee opladen...

Rijtest-Tesla-Model-S

17:30 - Al is heel het oplaadprobleem ondertussen mijn probleem niet meer. Collega Nathan gaat morgen namelijk met de Tesla naar de feestelijk opening van de nieuwe supercharger-locatie in Urmond (Nederland). Inderdaad, na nog geen vier uur heb ik de sleutel van de Model S al terug uit handen moeten geven. Zeg nu nog eens dat journalisten enkel een heerlijk bestaan leven.

Morgen zal je het dus moeten doen met de bevinding van Nathan. Ik kan alvast niet wachten tot de elektrische rakker terug in mijn garage staat.

Rijtest-Tesla-Model-S

Lees hier de INTRO, DAG 2, DAG 3, DAG 4, DAG 5

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Rik 18:43
Portrait de Rik

Ben geen fan van de elektrische auto, maar dan wel weer van de fuelcell wagens of de wagens op waterstof. Deze zitten nog in een vroeg stadium, maar hebben volgens mij meer toekomst dan de elektrische wagens. Toyota gelooft hier in en ik denk dat er meerdere zullen volgen...

Rudi 22:16
Portrait de Rudi

Rik, ik vrees dat waterstof (en fuel cell) wagens niet veel succes zullen hebben, gezien de meeste waterstof gemaakt wordt van natuurlijk gas, en dat die zelfs minder efficient zijn dan de huidige diesels, in TCO en in C02 uitstoot. De waterstof gewonnen door elektrolyse is dan weer zo energie inefficient (elketriciteit => waterstof => fuel cell => elektriciteit) dat ook daar het verhaal niet groen is. Komt daarnaast nog eens dat er een duur netwerk moet uitgebouwd worden voor een heel gevaarlijk en vluchtig product (H2).
De pure EV (en PHEV) hebben tov de huidig benzine/diesel wagens al veel voordelen (TCO en CO2) en een bestaand netwerk voor brandstof en elektriciteit (het elektriciteitsnet is overal, een laadstation kan heel snel gezet worden).

Ik had zelf ook gedacht dat het een 'en/en' verhaal ging worden, maar met deze laatste berichten/inzichten zie ik waarom waterstof het waarschijnlijk niet zal halen.

Bekijk bvb ook al eens hoeveel EV/PHEV modellen de bestaande merken hebben (aangekondigd) vs het aantal waterstof modellen.

ps: vraag eens een testrit aan met een EV als je dat nog niet gedaan hebt. BMW, Tesla maken daar geen probleem van, zelfs als je niet echt wil kopen. Het is wel een leuke ervaring.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités