Rijtest: BMW M235i Coupé

BMW-M235i

Een M2 op decafeïné, zo kan de M235i omschreven worden. Maar dat het daardoor geen lauwe koffie is, bewijst de sportieve coupé met verve. Het werpt zelfs de vraag op of er nog nood is aan een M2 Coupé...

De M3 is stelselmatig uit zijn huid gegroeid, vooral op het 'financieel haalbare' vlak dan. De huidige M3 Coupé, of zoals BMW hem noemt: de M4, weet met zijn 431 pk menig hart sneller te laten slaan, maar breekt dromen met zijn prijskaartje van zo'n 78.000 euro. Dan komt de M235i als aardig alternatief uit de bus. Met zijn 45.900 ruwweg de helft goedkoper. Maar ook de helft van het plezier? We denken het niet!

connaisseur van het betere snoepgoed

Volledig voorzien van optische opsmuk en van een motorblok dat geen enkele negatieve reactie kan uitlokken is de M235i een verleidelijk snoepje. Een traktatie die ook kan tegenslagen, want een minderwaardige 218d kan verward worden met deze M235i. Die eerste kan je er namelijk identiek laten uitzien, mits het aanvinken van de M-pack-optie. Gelukkig zitten er nog een stevig paar uitlaten, een potente motor en 4-pots remklauwen bij de M235i om vergissingen uit te sluiten. De anderen zijn tenslotte de posers, jij bent met je M235i een connaisseur van het betere snoepgoed.

BMW-M235i

Van varken naar zwaan

Als eigenaar van een 1 reeks Coupé is de ontmoeting met een 2 reeks steevast pijnlijk. Zeggen dat het uiterlijk er iets op vooruit is gegaan is een understatement van jewelste. De 1 Coupé is sinds de lancering van de 2 Reeks van de ene dag op de andere een oud hok geworden. Maar dat wisten we al dankzij de 220d test. Ook tegenover zijn spirituele voorganger, de 135i Coupé, is het op alle vlakken een upgrade. De looks passen de M als een maatpak.

De verschillen tussen de huidige M135i (de hatchback, nvdr.) en deze M235i spreken voor zich. Zie die eerste als het praktische zusje van de familie waarvan je ook weet dat het goed zit. De M235i is die droommeid waarvoor je enkele dingen moet opofferen maar in ruil ook visueel genot krijgt. Zo'n 4.000 euro meer voor 6 extra pk's, een sneller sprintje naar de honderd (0,2 seconden) en een lijn waarvan je helemaal gek wordt, dat is het waard, toch?

BMW-M235i

Power horse

We betwijfelen dat we jullie nog de prestaties moeten geven. Het 35i-blok is geen nobele onbekende in het BMW-gamma en heeft een reputatie opgebouwd met kernwoorden als 'krachtig' en 'lineair'. Dat is niet anders bij deze M235i. Deze hoge-toeren-jager heeft een verslavend effect op het menselijk gemoed. Een 3-liter grote zes-in-lijn met Twinpower turbo en - in ons geval - een 8-traps automaat. We hadden niets anders kunnen wensen in een tijd waar alsmaar minder cilinders en kleinere cilinderinhouden worden gebruikt. De brute 1M Coupé had destijds nog 340 pk, deze M235i, hoewel het geen échte M is, beschikt over een stevige 326 pk en 450 Nm koppel. Dat is ongeveer evenveel als een BMW M3 van enkele generaties terug.

Nog een weetje? De M235i is sneller dan de 1M Coupé in een rondje op de Nürburgring. Straf werk van de jongens bij BMW. De sportautomaat laat je tijdens het rijden liever in Sport-modus staan. Hij blijft zo iets langer in de hogere toeren en de schakeltijden verkleinen enorm. Sport+ is nog wat speelser. Eco-Pro modus? Afblijven! Tenzij je graag zonder airco, zetelverwarming en performance rondrijdt...

BMW-M235i

Tailhappy

Of deze schone al eens een stapje opzij zet? Natuurlijk, of wat had je gedacht. 326 pk die doorgesluisd wordt naar de achterwielen en optioneel toegang tot een sperdifferentieel. Powersliden, driften, burnouts... geen enkel probleem. Notoir zijwaartsglijder Chris Harris gebruikte hem laatst nog in zijn how to drift video. Dat de kont graag een stapje opzij zet merk je vanaf de eerste minuten al. Zolang je maar de nodige spullen uitzet. Laat je alle systeem aanstaan, dan kom je van een teleurstellende reis terug. Activeer DTC (Dynamic Traction Control) voor een speels rijgedrag waar al eens een stapje mag gezet worden of zet alle systemen uit en probeer dan nog eens.

Kleine tip: De ware aard van de M235i schuilt vanbinnen, maar je moet hem wel opzoeken. Er zijn genoeg trackday-mogelijkheden beschikbaar waar je dit naar hartenlust kan uittesten. In het begin word je vooral getrakteerd op onderstuur. Na wat gewenning kan je hem echter met precisie en de juiste snelheid bochten laten aansnijden dat het een lieve lust is. Zelfs met de elektrische stuuroverbrenging. Wil je nog meer controle, ga dan voor de handbak. Zoek je meer gebruiksgemak voor het hele jaar, neem hem dan met de xDrive-vierwielaandrijving (2.040 euro meerprijs, sport-automaat inclusief).

BMW-M235i

Deze 2 staat z’n mannetje

Laten we niet vergeten dat we nog steeds te maken hebben met een standaard 2 Reeks met kleine aanpassingen en niet met een M2. Dat merken we aan een paar dingen. Zo is het comfort niet helemaal verdwenen. Desgewenst kan hij zelfs door de beugel als boterzacht schoonmoeder-vervoer. Neem je hem daarbij met een minder opzichte kleur (maar doe dat vooral niet), dan wordt het helemaal een wolf in schaapskleren. Van een coupé moet je natuurlijk niet gaan verwachten dat alles ruim bemeten is. De koffer kan met 390l inhoud wel prima dienst doen voor je reisbagage.

Het enige waar je moet mee opletten is je rechtervoet. Het verbruik kan snel de hoogte in schieten. BMW geeft een verbruik van 7,6 l/100 km op. Je zal je niet verbazen als we zeggen dat moeilijk te halen valt. Reden is hierboven reeds vermeld. Deze wagen wil je gewoon elke keer in toeren jagen. Het diepe geroffel, de schop tegen de kont na het terugschakelen, heerlijk.

BMW-M235i

Conclusie?

Het lijkt alsof iemand bij BMW even voorstelde om een wagen te bedenken met de beste Plezier-Performance-Prijs-combinatie om dan enkele maanden later iedereen bij elkaar te roepen in de lobby en er het doek van de M235i trekken met een droge: 'Smijt maar zo in de markt.' De vraag is dan ook maar of we staan te wachten op een M2. Zal het de betere wagen zijn? Zeker en vast. Moet je daarom de M235i links laten liggen? We betwijfelen het.

Specificaties

Motor

3.0 6-In-lijn

Puissance

326pk

Couple

450 Nm

Overbrenging

8-traps sportautomaat

Transmission

achterwiel

Poids

1 530 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 52 450.00

Prix de base

€ 45 600.00

0 à 100 km/h

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Coffre min.

390 L

Rejet de CO2

189 g/km

TMC

€ 1 126.00

TC

€ 772.00

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Glenn 12:44
Portrait de Glenn

Mooi, mooi.
Zo eentje met handbak, sper en andere velgen (deze horen eerder thuis in de slechter tjoening cataloog imo).

Techno Patat 21:43
Portrait de Techno Patat

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij! Eerst vond ik het perfect: knap ding, veel pk's en een sperdifferentieel op de achterste as!

Maar nu is het ding er meer dan een jaar en ik heb al zoveel 1-tjes gezien waarvan ik hoopte dat het een M135/235i was dat ik de teleurstellingen niet meer kan wegwerken met blijdschap :P! Het is eerder een: EINDELIJK dan een: woooow :(!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités