Officieel: Porsche Cayenne Facelift (2014)

porsche-cayenne-facelift-2014_01

Porsche heeft de Cayenne wat opgefrist zodat hij mooi in tred loopt met het kleinere broertje, de Macan. De facelift van de tweede generatie krijgt een strakgetrokken uiterlijk en nieuwe motoren om weer enkele jaren mee te kunnen.

Hoewel de Macan tegenwoordig met alle aandacht gaat lopen, vergeten de jongens uit Stuttgart hun grootste - letterlijk dan - succesmodel niet. Sinds 2011 kunnen we al de tweede generatie in het straatbeeld zien. Reden genoeg om het model even op te frissen.

Macan XL

Uiterlijk herken je hem aan het geheel nieuwe front - nuja, volgens Porsche - met airblades die lucht naar de intercoolers sturen en de standaard bi-xenon koplampen met led-dagrijverlichting. Ga je voor de Turbo-variant, dan krijg je LED-koplampen met Porsche Dynamic Light System (PDLS).

porsche-cayenne-facelift-2014_01

Achteraan merken we op dat de uitlaten een maatje gegroeid zijn en vanaf nu omhuld worden door de bumper. De achterlichten zijn dan weer strakker getrokken zodat het Zuid-Koreaans gehalte van vorige exemplaren wat verdwijnt. Binnenin krijg je dan weer een stuurwieltje dat moet hinten naar hun 918 Spyder supercar.

Cayenne S E-Hybrid

Grootste vernieuwing is de toevoeging van de S E-Hybrid. Een motorvariant met plug-in techniek die je al kon bestellen op de Panamera. Daarbij wordt een 3.0-liter V6 met compressor (333 pk) bijgestaan door een 95 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen ligt daarbij op 416 pk en 590 Nm koppel. Geen trage rekel dus. Zeker niet als je weet dat het normverbruik op 3,4 liter per honderd kilometer komt te liggen en de CO2-uitstoot op 97 gram per kilometer. Niet slecht voor het slagschip van Porsche.

porsche-cayenne-facelift-2014_01

Dieselaars kunnen dan weer beroep doen op de 3.0 V6 met 262 pk en 580 Nm of de 4.2 V8 (onder de noemer: Cayenne S diesel) met 385 pk en 850 Nm koppel.

In benzineland verliest de Cayenne S zijn V8, maar krijg je in ruil wel een 3.6 V6 biturbo met 420 pk en 550 Nm. De Cayenne Turbo blijft dan weer wel beroep doen op een 4.8 V8 biturbo. Die spuwt er 520 pk en 750 Nm uit.

Prijzen voor België zijn nog niet bekend.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités