Mustang krijgt zijn cijfers: Tot 435 pk en 1.680 kg

2015-ford-mustang-ecoboost_01

Het uiterlijk kunnen we zo tekenen met onze linkerhand, exacte cijfers voor de nieuwe Ford Mustang bleven dan weer geheim. Tot nu, want eindelijk weten we wat de Amerikaan in de schaal legt en hoeveel kracht hij weet op te wekken.

Volgens sommigen was hij een dikkertje geworden. Dat blijkt in realiteit dan weer best mee te vallen. Ook zijn prestaties waren stof tot discussie, eentje die we ook eindelijk kunnen sluiten. Want het merk met de Blauwe ovaal heeft de specificaties van hun muscle car vrijgegeven.

Viercilinder boven zescilinder

Onder de kap kan je drie motoren krijgen. Nee, gelukkig nog altijd geen diesel. Opvallend hierbij is dat de instapper van dienst een 3.6 V6 is met 300 pk en 380 Nm. Waarom opvallend? Wel, het instappertje wordt voorbijgestoken door een viercilinder. Het lijkt wel de wereld op zijn kop. Al is de 2.3 ECOBOOST met 310 pk en 430 Nm geen kneusje. Daarbij is het trouwens bijna 30 jaar geleden dat er nog eens een motor met turbokracht onder de kap van de Mustang lag.

Heer en meester blijft de vijfliter-V8. Die pompt een stevige 435 pk en 540 Nm naar de achterwielen in de GT-versie. Ja hoor, de Mustang is meer dan ooit een BMW M4-concurrent.

2015-ford-mustang-ecoboost

Geen vette Amerikaan

De tripjes naar de burgerketen zijn blijkbaar ook miniem. De lichtste variant is de viercilinder met automaat. Die legt 1.598 kg in de weegschaal. De V6 met handbak tipt ook net onder de 1.600 kg. De ECOBOOST met handbak kruipt dan weer net wel over de 1.600 kg - met enkele eenheden.

De knoert van een V8 zorgt natuurlijk voor het meeste gewicht. Al is het geheel met 1.680 kg nog steeds geen zwaargewicht. Daartegenover zeult hij wel 180 kg meer mee dan - wederom - die M4.

'Weegt' op tegenover de technologie

Al bij al gaat het over een minieme gewichtsstijging tegenover de vorige generatie. Daarbij is hij veiliger, beschikt hij over een onafhankelijke ophanging achteraan, stevigere remmen en een serieus opgewaardeerd interieur. Geen slechte deal lijkt ons. Nu is het nog wachten op een Belgische prijs.

Nvdr: De cijfers zijn van Amerikaanse origine. De kans bestaat dat het Europese model net iets andere cijfers weet voor te leggen

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités